Sectorul public

Victoria Cujba: Activitatea noastră este o contribuție foarte importantă în asigurarea bunăstării financiare a statului și, implicit, a fiecărui cetățean

Interviu cu Victoria CUJBA, Șefa Inspectoratului Control Financiar de Stat, cu care am discutat despre agenda complexă de lucru a echipei care veghează cheltuirea banilor publici.

 

- Doamna Cujba, în ultimul timp, am observat mai multe relatări în spațiul public despre activitățile desfășurate de Inspectorat, care credem că au trezit interesul societății față de munca inspectorilor financiari.  Vă rugăm să ne spuneți ce informații din domeniul dumneavoastră de activitate credeți că ar trebui  aduse în vizorul public?

 

-În primul rând, mulțumesc pentru oportunitatea de a împărtăși anumite gânduri și informații referitoare la un domeniu profesional distinct, cum ar fi activitatea inspectorilor financiari și a controlorilor fondurilor europene, deoarece anume acești colegi ai mei, zilnic, se confruntă cu situații concrete privind gestionarea mijloacelor bugetare, a patrimoniului public și a fondurilor de asistență externă.

Indiscutabil, avem și exemple frumoase, când, în urma inspectărilor financiare, constatăm un management eficient, o disciplină financiar-contabilă corespunzătoare, operațiuni și tranzacții financiare în strictă conformitate cu legislația în vigoare. Totuși aceste cazuri nu sunt atât de numeroase pe cât ne-am dori și, din păcate, nu reflectă situația majoritară din sistemul public.

Aspectele problematice și chiar grave atestate pe parcursul inspectărilor financiare sunt diverse, dar toate încălcările au impact negativ și erodează puterea financiară a statului. Mai mult decât atât, constatăm și cazuri grave de prejudiciere intenționată a statului, prin sustragerea banilor publici, efectuarea de cheltuieli nejustificate, administrarea frauduloasă a patrimoniului public, acționarea în interes personal de către administratorii de buget, contabili ș.a.

Aceste cazuri sau practici defectuoase, furturile de bunuri publice, fraudele financiare trebuie aduse la cunoștința publicului pentru a descuraja și a preveni acțiunile de delapidare a banilor publici.

 

- Ce momente specifice considerați că nu sunt cunoscute de societate, dar sunt esențiale pentru a înțelege activitatea Inspectoratului Control Financiar de Stat?

 

-Aș dori să evidențiez câteva aspecte ale activității inspectorilor financiari, pentru a ilustra complexitatea, importanța, povara și responsabilitatea muncii lor în asigurarea securității financiare a statului. Probabil, puțini cunosc că împreună cu alte autorități abilitate, Inspectoratul a contribuit direct la fundamentarea documentară pentru revenirea în gestiunea statului a activelor Aeroportului Internațional Chișinău. Toate inspectările financiare au fost efectuate la solicitarea conducerii statului și organelor de drept, în urma cărora s-a constatat neexecutarea în termen a prevederilor contractuale la capitolul investiții și prezentarea garanțiilor bancare de bună execuție care, de facto, au și servit drept temei pentru rezilierea contractului de concesiune.

Mai mult ca atât, angajați ai Inspectoratului au fost delegați în componența grupului de lucru privind efectuarea urmăririi penale care, la solicitarea organului de urmărire penală, asigurau inspectări/expertize, consultații etc.

Totodată, autoritatea noastră a contribuit și la revenirea în gestiunea statului a gărilor și stațiilor auto, prin inspectările financiare efectuate, care au constatat carențe semnificative la implementarea contractului de parteneriat public-privat, încheiat pentru o perioadă de 25 ani, cu transmiterea în gestiunea economică a partenerului privat a tuturor activelor deținute de Î.S. „Gările și Stațiile Auto”, în valoare contabilă de peste 32 milioane lei, precum și a terenurilor aferente cu suprafața totală de circa 20 hectare.

Ca bază pentru rezilierea contractului, de asemenea, au servit constatările din rapoartele inspectărilor financiare efectuate de Inspectorat, referitor la neexecutarea în termen a prevederilor contractuale la capitolul investiții și prezentarea garanțiilor bancare de bună execuție.

Și multe alte cazuri în care a fost valorificată expertiza profesională a angajaților autorității pentru protejarea intereselor financiare ale statului.

Contextual, vreau să menționez că recent, la invitația Procuraturii Generale, am participat în calitate de conducător al Inspectoratului la Conferința Internațională „Bunele practici în utilizarea investigațiilor financiar-paralele”, care a fost o platformă foarte utilă pentru schimb de experiență, reliefarea importanței utilizării sistematice a investigațiilor financiare paralele și examinarea unor exemple practice prezentate de oficiali, experți naționali și internaționali în domeniu. Mi-au atras atenția mai multe aspecte conexe activităților specifice Inspectoratului Control Financiar de Stat, dintre care câteva au fost evidențiate de conducerea sistemului Procuraturii.

Și anume, cu referire la cele mai serioase dificultăți întâmpinate în cercetarea spălării banilor și investigațiilor financiare, s-a subliniat insuficiența specialiștilor pregătiți în domeniul financiar și contabil. Astfel, încă o dată a fost reafirmată, la un nivel foarte înalt, importanța specialiștilor calificați în domeniul controlului financiar-contabil, un aspect pe care îl promovăm în mod constant.

 

- Ce subiecte completează agenda actuală de lucru a Inspectoratului?

 

-În momentul de față, suntem concentrați pe realizarea Programului activităților de inspectare financiară și control al fondurilor europene pentru semestrul II al anului 2025, care poate fi vizualizat pe pagina web oficială a Inspectoratului Control Financiar de Stat.

Totodată, desfășurăm inspectări financiare suplimentare, inițiate conform procedurilor legale, urmare sesizărilor sau solicitărilor la inițiativa Primului-ministru, Ministrului Finanțelor și Curții de Conturi.

Un segment complex, aflat în atenția noastră permanent și prioritar, este inspectarea financiară a societăților pe acțiuni, întreprinderilor, companiilor în care statul deține o cotă-parte și care gestionează mijloace financiare și patrimoniu public evaluate în milioane sau miliarde lei. Enumerăm câteva dintre asemenea entități strategice: Combinatul de Vinuri Cricova S.A., Combinatul de Vinuri Mileștii Mici Î.S., Franzeluța S.A., Moldovagaz S.A., Moldtelecom S.A., Calea Ferată din Moldova Î.S., Poșta Moldovei Î.S., RED-Nord S.A., Termoelectrica S.A., Moldelectrica Î.S., Tutun-CTC S.A. și multe altele.

La fel, ca urmare a desemnării Inspectoratului responsabil de controlul fondurilor europene, agenda noastră s-a completat cu măsuri de verificare, în colaborare cu Ministerul Finanțelor, a corectitudinii informațiilor și a constatărilor incluse în rapoartele misiunilor de audit privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate în cadrul proiectelor de cooperare transfrontalieră, transnațională și interregională finanțate de Uniunea Europeană. Am inițiat controale tematice la beneficiarii de fonduri europene, precum și la alte persoane fizice și juridice în scopul verificării corectitudinii utilizării fondurilor externe. Identificăm și raportăm nereguli, conflicte de interese, suspiciuni de fraudă ș.a.

 

- Care este procedura administrativă urmată de ICFS?

 

-Foarte succint, următorul parcurs: funcționarii Inspectoratului întocmesc Raportul de inspectare pe baza documentelor contabile primare, reflectând situațiile financiare de fapt și de drept; entitatea inspectată poate depune Dezacord în termen de 15 zile; în baza rapoartelor, autoritatea emite Prescripții pentru înlăturarea iregularităților, cu termen de 30 zile, aici este important să atenționez că prescripțiile Inspectoratului sunt obligatorii și executorii, conform Regulamentului privind organizarea și funcționarea Inspectoratului Control Financiar de Stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 938/2023; entitățile vizate sunt în drept și pot depune cerere prealabilă în termen de 30 zile, solicitând anularea/suspendarea Prescripției; autoritatea, la rândul său, poate admite/respingere total sau parțial cererea; decizia Inspectoratului poate fi atacată în instanța de judecată în termen de 30 zile, conform prevederilor Codului administrativ.

Ulterior procesului descris intervine examinarea acțiunii în ordinea contenciosului administrativ prin înaintarea unei acțiuni în primă instanță la judecătoria Chișinău, sediul Râșcani. În cazul dezacordului cu hotărârea instanței de fond, în termen de 30 zile de la pronunțarea dispozitivului hotărârii reclamantul poate înainta cerere de apel la Curtea de Apel Centru, iar în cazul dezacordului cu Decizia Curții de Apel poate depune cererea de recurs la Curtea Supremă de Justiție.

 

- Aveți segmente de inspectare financiară pe care le considerați mai problematice în momentul de față?

 

-În ultimele luni, Inspectoratul a demarat mai multe inspectări financiare la întreprinderile municipale, al căror fondator sunt consiliile locale sătești, comunale, orășenești sau municipale.

Am constatat probleme serioase precum management defectuos, lipsa evidenței contabile, aplicarea tarifelor neaprobate și acumularea de bani de la populație de către funcționari sau demnitari, care nu sunt contabilizați corespunzător. În special, luând în considerare faptul că, în ultimii ani, autoritățile publice locale au beneficiat de foarte multe proiecte pentru a dezvolta serviciile comunale de apă, canalizare, gestionarea deșeurilor, au fost construite noi rețele, procurate utilaje și echipament, se impune o gestionare eficientă a investițiilor în dezvoltarea serviciilor publice, iar acest lucru nu poate fi asigurat fără o evidență contabilă strictă și fără o atitudine responsabilă față de bunurile publice.

În urma inspectărilor efectuate la câteva întreprinderi municipale, am constatat că, prin măsurile de remediere a neregulilor identificate, au fost create condiții pentru revizuirea activității entităților, astfel încât să se evite repetarea pe viitor a încălcărilor similare.

În consecință, au fost luate la evidență numeroase bunuri, au început să fie achitate oficial plățile pentru serviciile comunale. Este o schimbare semnificativă față de situațiile anterioare inspectărilor financiare, când inspectorii solicitau informații despre fondurile acumulate de la populație și primeau răspunsuri evazive de genul: „șeful știe”.

 

- Aveți și alt gen de situații din arsenalul dumneavoastră profesional pe care le-ați împărtăși?

 

-Am să vă relatez despre o situație interesantă din cadrul unei discuții cu parteneri de dezvoltare, cu care am făcut un schimb de opinii la subiecte de interes profesional și care, la un moment dat, mi-au spus: „Apropo, Victoria, știi că noi, în cadrul unui Proiect, la o primărie, am realizat o analiză funcțională și, în procesul evaluării indicatorilor economico-financiari pe câțiva ani, am constatat o creștere considerabilă a veniturilor proprii în ultimul an. Astfel, am vrut să aflăm ce factori au condus la această performanță și cum a fost extinsă baza de generare a veniturilor proprii, motiv pentru care am discutat direct cu responsabilii din cadrul primăriei. Răspunsul ne-a surprins: ei au afirmat că această evoluție se datorează Inspecției financiare, care a depistat mai multe surse de venituri nevalorificate, a emis prescripții pentru gestionarea conformă a patrimoniului, terenurilor publice, precum și pentru ajustarea plăților de arendă etc. Având în vedere caracterul executoriu al prescripțiilor Inspectoratului și monitorizarea implementării acestora, primăria a reușit să atingă un nivel considerabil de înalt în generarea veniturilor proprii!”.

Concluzia pentru mine a fost foarte îmbucurătoare: rezultatul muncii inspectorilor financiari poate fi evaluat nu doar prin efectele financiare imediate, dar și prin prisma impactului pozitiv pe termen lung, care contribuie considerabil la îmbunătățirea situațiilor financiare și la sporirea eficacității autorităților și instituțiilor publice.

 

- Ce vă doriți pentru echipa Inspectoratului Control Financiar de Stat și ce măsuri întreprindeți pentru a realiza în practică obiectivele stabilite?

 

-Îmi doresc foarte mult ca munca acestei echipe extraordinare de profesioniști în domeniul controlului financiar să fie apreciată la justa valoare și ca efortul depus de fiecare inspector financiar să fie valorificat în beneficiul statului și în favoarea bunăstării financiare a societății noastre. Este esențial ca fiecare abatere să fie depistată, fiecare leu de prejudiciu să fie returnat statului, orice intenție de fraudare a banilor publici să fie prevenită, sancționată și descurajată ferm, pentru a împiedica pe viitor orice delapidare a fondurilor publice.

Experiența tuturor inspectorilor financiari, bazată pe controalele desfășurate și spețele din practică, reprezintă un adevărat patrimoniu. Această sursă de cunoștințe, capacități intelectuale și inteligență financiară poate fi valorificată judicios.

Avem mult de muncit pentru ca vocea inspectorilor financiari să fie auzită. Nu am ajuns încă la un nivel satisfăcător de implementare a cerințelor Inspectoratului. Constatăm un procentaj scăzut de recuperare a prejudiciilor, autoriootatea fiind adesea implicată în foarte multe procese judiciare, care durează ani în șir. Cu toate acestea, suntem într-o colaborare tot mai constructivă și productivă cu organele de drept, cu sistemul Procuraturi, în interesul public.

Muncim zilnic pentru acest obiectiv, prin intervenții zilnice, prin comunicări directe, prin utilizarea tuturor mijloacelor disponibile, prin apelarea la toate căile care ne-ar conduce spre consolidarea capacităților instituționale ale Inspectoratului, la dezvoltarea profesională a fiecărui angajat al nostru, la noi rezultate și performanțe.

În acest sens, am lansat mai multe inițiative de colaborare cu parteneri de dezvoltare, care sunt dispuși să ofere expertiză specializată și suport tehnic. Apreciem foarte mult susținerea din partea conducerii Ministerului Finanțelor în realizarea obiectivelor stabilite. Avem și suportul Cancelariei de Stat, suntem implicați plenar în implementarea Agendei de reforme a Republicii Moldova în contextul procesului de aderare la Uniunea Europeană, iar obligația noastră e să reușim!

 

- Ce mesaj ați transmite echipei dumneavoastră?

 

-Stimați colegi, activitatea noastră reprezintă o contribuție foarte importantă în asigurarea bunăstării financiare a statului și, implicit, a fiecărui cetățean. Vă îndemn să fim perseverenți și să ne exercităm cu onestitate prerogativa publică de control. Cu certitudine, experiența și profesionalismul echipei Inspectoratului Control Financiar de Stat este din ce în ce mai apreciată. Vă mulțumim pentru vigilența de care dați dovadă în protejarea interesului financiar al Republicii Moldova, al partenerilor noștri de dezvoltare și, în mod direct, al Uniunii Europene.

 

- Vă urăm succes și realizarea tuturor cerințelor Prescripțiilor inspectărilor financiare!

 

-Mulțumim mult! Este urare foarte importantă și îmbucurătoare pentru noi!

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

169 vizualizări

Data publicării:

25 Septembrie /2025 10:45

Catalogul tematic

Noutăți | Contribuabil

Etichete:

prevederi contractuale | control de stat | control financiar

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon