BGPF

29.1.1.30 Care este regimul fiscal aplicat cadourilor în natură, inclusiv vouchere, acordate salariaților conform prevederilor art.24 alin.(19/3) din Codul fiscal?

În conformitate cu prevederile art.24 alin.(193) lit.a) din Codul fiscal nr.1163/1997 (în continuare - „Cod”), se permite deducerea cheltuielilor suportate şi determinate de angajator, în folosul salariatului, pentru cadouri în natură, inclusiv vouchere, oferite salariaţilor, al căror cuantum anual în raport cu un salariat nu depăşeşte cumulativ valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat.

Conform art.20 lit.c2) din Cod, cadourile în natură, inclusiv voucherele oferite salariaţilor, al căror cuantum anual în raport cu un salariat nu depăşeşte cumulativ valoarea de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat, reprezintă sursă de venituri neimpozabile.
 
Prin Hotărârea Guvernului nr.845/2024 privind aprobarea cuantumului salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2025, cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2025, este aprobat în mărime de 16100 de lei.
     
Totodată, potrivit pct.12) din anexa nr. 3 al Legii nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale (în continuare – „Legea nr.489/1999”), sumele ce constituie valoarea cadourilor (premiilor în obiecte) primite de către angajaţi sau de către foştii angajaţi la locul de muncă de bază, precum şi sumele ce constituie valoarea premiilor în obiecte şi sumele recompenselor băneşti primite la concursuri şi competiţii, alte sume primite conform art.24 alin.(193) şi (20) din Codul fiscalreprezintă sursele de venit din care nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii.
 
Articolul 3 din Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, stabilește că alte recompense reprezintă orice altă sumă decât salariul, plătită de angajator în folosul angajatului său, precum şi alte drepturi şi venituri plătite persoanelor fizice, cu excepţia drepturilor şi veniturilor, prevăzute la art.20, 89, 90, 901 din Codul fiscal, la care nu se calculează prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
 
Astfel, cadourile în natură, inclusiv voucherele oferite salariaţilor, al căror cuantum anual în raport cu un salariat nu depăşeşte cumulativ valoarea de 16100 de lei pentru anul 2025 nu se vor impozita cu impozitul pe venit, contribuții de asigurări sociale de stat obligatorii, precum și cu primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
 
Totodată, este important de menționat că, la depășirea plafonului anual de 16100 lei, angajatorul urmează să asigure reținerea la sursa de plată doar a impozitului pe venit și primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, având în vedere faptul că conform pct.12) din anexa nr.3 al Legii nr.489/1999, de la calcularea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii sunt scutite sumele ce constituie valoarea cadourilor (premiilor în obiecte) primite de către angajaţi sau de către foştii angajaţi la locul de muncă de bază, precum şi sumele ce constituie valoarea premiilor în obiecte şi sumele recompenselor băneşti primite la concursuri şi competiţii.
 
Or, mențiunea „alte sume primite conform art.24 alin.(193) şi (20) din Codul fiscal” din pc.12) din anexa nr.3 al Legii nr.489/1999, are drept scop reglementarea scutirii de calculare a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în raport cu alte facilități prevăzute de art.24 alin.(193) şi (20) din Cod în limitele stabilite de cadrul normativ.
 
(Temei: scrisoarea Ministerului Finanțrelor nr.  15/2-13/109 din 17.06.2025)

Ordinul SFS nr. 353 din 04-07-2025

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon