Știri

Categoriile de riscuri de neconformare fiscală în anul 2023

În anul curent Serviciul Fiscal de Stat operează cu opt categorii de riscuri, care au fost înregistrate în Registrul riscurilor de neconformare fiscală. Activitățile economice au fost evaluate prin prisma acestora și impactului neconformării asupra veniturilor bugetului public național administrate de SFS, fiind stabilite prioritățile de monitorizare pentru anul 2023.

 

 

Cele șase sectoare prioritare selectate pentru monitorizare în anul curent în conformitate cu Programul de conformare a contribuabililor 2023 pot fi consultate aici.

 

Astfel, categoriile de riscuri de neconformare fiscală sunt:

1.Riscuri generale – cele identificate în activitatea tuturor categoriilor de contribuabili ce desfășoară activitatea de întreprinzător în partea ce vizează aspectele generale de organizare a activității de întreprinzător, de periodicitatea activității de control a SFS față de contribuabil, de aspectele generale ce caracterizează activitatea unui contribuabil;

 

2. Riscuri specifice țin de activitatea de întreprinzător propriu-zisă a contribuabilului și vizează identificarea probabilității evitării achitării a tuturor impozitelor, taxelor și altor plăți obligatorii către BPN;

 

 

3.Riscuri aferente TVA vizează activitatea desfășurată de către subiecții impunerii cu TVA și/sau contribuabilii care întrunesc criteriile necesare de înregistrare în calitate de subiect al impunerii cu TVA, precum și contribuabilii care înregistrează tranzacții economice cu subiecții impunerii cu TVA;

 

4.Riscuri aferente persoanelor fizice cetățeni țin de activitatea desfășurată de persoanele fizice cetățeni;

 

 

5.Riscurile de conformare fiscală aferente agenților economici contribuabili mari - riscurile aferente administrării agenților economici care sunt cele ce întrunesc criteriile necesare pentru obținerea statutului de contribuabil mare și sunt deserviți în cadrul Direcției administrare contribuabili mari;

 

6.Riscuri aferente persoanelor fizice cu venituri mari sunt identificate conform informațiilor prezentate de către sursele de informații prevăzute la art. 22611 din Codul fiscal;

 

 

7.Riscuri aferente persoanelor fizice – contribuabili mari aferente administrării persoanelor fizice vizate;

 

8.Riscuri aferente agenților economici beneficiari ai restituirii TVA – stabilesc riscurile corespunzătoare.

 

SFS analizează sistematic informația disponibilă cu referire la activitatea agenților economici și a persoanelor fizice și evaluează nivelul de risc a acestora. Ulterior identificării riscurilor, urmează etapa de evaluare, care are drept scop final stabilirea ierarhiei riscurilor, prioritizarea acestora în funcție de toleranța la risc.

 

În funcție de consecința produsă de materializarea riscului asupra nivelului de colectare la buget a obligațiilor fiscale, riscul poate fi scăzut, mediu și ridicat.

 

Riscul scăzut se presupune că acesta va avea un efect neînsemnat și sumele obligațiilor fiscale posibil a fi diminuate de către contribuabil nu influențează semnificativ nivelul de executare a bugetului. În același timp, riscul  mediu  se poate materializa în calculări suplimentare la buget, dar care au o influență medie asupra nivelului de executare a bugetului, iar riscul ridicat semnifică un nivel înalt al neconformării fiscale, care se poate genera în obligații fiscale diminuate/tăinuite semnificativ.

 

Astfel, conform rezultatelor analizei materializării riscurilor, pot fi stabilite riscurile cu prioritate scăzută și medie:

  • Durata desfășurării activității de întreprinzător;
  • Divergenţe la capitolul genului principal de activitate în diferite dări de seamă; Divergenţe în informaţiile privind TVA aferentă bugetului incluse în Declaraţiile privind TVA corectate;
  • Divergenţe în informaţiile privind trecerea în cont a TVA incluse în Declaraţiile privind TVA corectate;
  • Perioada mare de activitate nesupusă controlului fiscal.

 

În același timp, în categoria riscurilor cu prioritate ridicată se include:

 

  • Prezentarea neregulată a dărilor de seamă fiscale;
  • Prezentarea frecventă a dărilor de seamă fiscale corectate pe parcursul anului de gestiune;
  • Ponderea semnificativă a livrărilor efectuate cu achitarea în numerar; Comercializarea mărfurilor cu ridicata fără a dispune de depozite;
  • Înregistrarea timp de 2 ani a pierderilor din rezultatul activității de întreprinzător; Achitarea neînsemnată sau lipsa achitării impozitelor și taxelor, înregistrând livrări semnificative;
  • Înregistrarea livrărilor semnificative în raport cu fondul de salarizare;
  • Declararea numărului mic de salariați în comparație cu volumul de livrări efectuate;
  • Salariu mediu conform datelor declarate de contribuabil este inferior salariului mediu pe ramura respectivă;
  • Documentarea tranzacțiilor cu întreprinderi ce întrunesc indici de pseudoactivitate;
  • Conducătorul (persoana cu funcții de răspundere) entității economice trezește unele suspiciuni – este o persoană în etate sau prea tânără;
  • Conducătorul sau fondatorul entității economice au figurat în calitate de conducător, fondator la alte entități și/sau figurează drept conducători, fondatori la entități care nu prezintă dări de seamă și/sau prezintă o pondere nesemnificativă a achitărilor la buget
  • Procurări de mărfuri și servicii de la furnizori anterior anulați în calitate de subiecți ai impunerii cu TVA, au fost/sunt cercetați penal aferent pseudoactivității și infracțiunilor, au înregistrat procedura de insolvabilitate fictivă/intenționată;
  • Divergențe dintre datele din Declarațiile privind TVA și datele din declarațiile vamale;
  • Neachitarea impozitelor și taxelor (înregistrarea restanței);                       
  • Neprezentarea dărilor de seamă;
  • Suma achitată mică a impozitelor, taxelor și altor plăți raportate la venitul declarant.

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Serviciul Fiscal de Stat | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

1932 vizualizări

Data publicării:

10 Ianuarie /2023 08:00

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

administrarea riscurilor | conformare fiscală

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon