Servicii electronice

„Contul unic”: prevenirea cazurilor de restituire în conturile contribuabilului a sumelor achitate în BPN

Respectarea recomandărilor prezentate în continuare va reduce considerabil pentru entități riscul neefectuării plății la buget și restituirii sumelor achitate din acest motiv, precum și să evite calcularea majorărilor de întârziere, în cazul în care plata repetată este efectuată tardiv.  

 

           

În conformitate cu pct. 1.11 din Anexa la Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 153/2021, începând cu 2 ianuarie 2018, contribuabilii au posibilitatea să achite obligaţiile aferente bugetului public naţional prin intermediul serviciului „Contului unic”, în baza Notei de plată generate de SIA „Contul curent al contribuabilului”. 

 

Serviciul „Contul Unic” reprezintă o soluție de achitare a tuturor obligațiilor fiscale printr-o singură plată. Mecanismul presupune formarea acesteia pentru obligațiile fiscale, cu posibilitatea de transferare a sumei integrale pentru achitarea tuturor impozitelor și taxelor, cu redirecționarea lor în mod automatizat către destinațiile de buget prestabilite. Avantajul major al utilizării serviciului menționat constă în reducerea efortului depus de către contribuabil pentru achitarea obligațiilor fiscale prin diminuarea numărului de plăți efectuate, optimizarea costului de executare a acestora, precum și prin reducerea erorilor la perfectarea documentelor de plată.

 

Întreg procesul de perfectare a notei de plată prin intermediul serviciului „Contului unic” (de la creare până la achitare) este descris în Ghidul de utilizare a serviciului în cauză.

 

În vederea achitării cu succes a obligațiilor fiscale prin intermediul serviciului menționat, o atenție sporită urmează a fi acordată corectitudinii completării atât a elementelor notei de plată, cât și a ordinului de plată, întrucât deseori erorile comise de contribuabili în procesul de completare și generare a acestora constituie motiv de restituire a sumelor achitate în temeiul notei de plată generate.

 

Pentru prevenirea unor asemenea situații, contribuabilii urmează să țină cont de un set de recomandări simple de urmat în procesul de utilizare a serviciului „Contul unic”.

 

Astfel, după parcurgerea etapei de semnare a notelor de plată și până la achitarea nemijlocită a obligațiilor fiscale, contribuabilul urmează:

 

  1. să verifice corectitudinea reflectării elementelor obligatorii ale notei de plată (ex. codul IBAN, informația despre clasificația economică, data notei de plată, reflectarea corectă a codurilor localităților, reflectarea corectă a sumelor pe localități);

  1. să verifice ca suma totală din nota de plată să fie aceeași cu informația din partea tabelară;

 

  1. să verifice ca data și suma totală a ordinului de plată sa fie aceeași cu data și suma notei de plată.

În cazul depistării unor neconformități, contribuabilul urmează să perfecteze o notă de plată nouă, cu indicarea datelor corecte. În acest scop, contribuabilul poate utiliza, pentru comoditate, funcționalul de clonare (copiere) a datelor din nota de plată care conține erori. Cu ajutorul acestui funcțional, poate fi creată o notă de plată nouă cu aceleași date ca și în nota de plată care conține erorile, contribuabilul urmând să intervină cu corectările corespunzătoare doar asupra elementelor completate eronat.

 

  1. În ceea ce privește procesul de achitare nemijlocită a obligațiilor fiscale conform ordinului de plată, aceasta urmează a fi efectuată doar după ce nota de plată va obține statutul „Transmisă”. Menționăm că, acest statut se atribuie notei de plată în mod automat și periodic în procesul efectuării schimbului de date.

 

author icon

Igor Cebotarenco

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

1012 vizualizări

Data publicării:

12 Decembrie /2022 08:00

Catalogul tematic

Noutăți | Servicii electronice

Etichete:

contul unic | documente de plată | plati la buget

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon