11
07 2013
1217

A ieșit din tipar numărul special 4(14) a publicației periodice Monitorul Fiscal FISC.MD

Noul număr al revistei Monitorul Fiscal FISC.MD apare în zilele cînd se împlinesc 23 de ani de la înființarea IFPS.

Cu aceasta ocazie, corespondentul Vitalie Condrațchi a pregătit două materiale. Primul, despre rezultatele întrunirii la masă rotundă, cu genericul Noi suntem în serviciul contribuabililor și nu viceversa organizată de noul șef al IFPS, Ion Prisăcaru. Împreună cu anteriorii conducători IFPS și miniștri finanțelor s-au discutat principalele strategii în activitatea administrării fiscale și s-au specificat probleme de maximă importanță.

Al doilea material — un interviu cu reprezentantul FMI în Moldova, Tohir Mirzoev, cu denumirea Contribuabilul va fi fericit dacă nu i se va cere nimic mai mult decât să-și achite impozite, în care s-au abordat neajunsurile administrării fiscale, în ce mod acestea influențează societatea și ce se va întâmpla dacă Serviciul Fiscal s-ar uni cu cel Vamal.



Următorul eveniment important reflectat în numărul de față, este apariția versiunii web a revistei monitorul.fisc.md.



Fiind într-un ritm cu timpul și activînd conform Planului Strategic 2011-2015, Serviciul Fiscal de Stat tinde spre a oferi contribuabililor mai multă informație calitativă, ce eventual va consolida relațiile de parteneriat cu reprezentanții sferei business și societății în întregime. Site-ul reprezintă un instrument simplu și comod pentru promovarea politicii fiscale, oferind răspunsuri la întrebările de genul: ce sunt impozitele, de ce un stat modern are nevoie de ele și ce rol au impozitele în sistemul statal. Mai multe detalii despre site-ul nostru, referitor la condițiile de utilizare și abonare citiți pe pagina 106.

În rubrica tradițională Documente și comentarii oferim articolul despre Taxe și impozite locale în 2013, elaborat de Stela Guțu, şef al Direcției administrarea impozitelor şi taxelor locale, IFPS și Ludmila Gropa, inspector principal, Direcția administrarea impozitelor şi taxelor locale, IFPS.

În compartimentul Întrebări și răspunsuri găsiți materialul scris de Ludmila Ablina, inspector șef al Direcției de Administrare a impozitelor directe IFPS, despre Reflectarea în Declarația VEN12 pierderilor suferite de producătorii agricoli din seceta și cererea de asigurare rezultată. Autorul examinează problemele referitor la deduceri cheltuielilor legate de investiții și alte cazuri specifice prezentării declarației pe venit de către persoane angajate în activitatea de întreprinzător.

Citind articolul Maiei Cațel, inspector principal de stat, Direcția asistența contribuabililor, IFPS, abonații revistei vor găsi răspunsuri la întrebările referitoare la Stabilirea obligației fiscale privind impozitul pe venit pentru tranzacțiile dintre persoana juridică și proprietarul patentei de întreprinzător.

Maia Tverdohleb, șef al Direcției impozitarea persoanelor fizice, IFPS, oferă răspunsuri la cele mai frecvente întrebări referitoare la Aplicarea metodelor indirecte de estimare a venitului impozabil și administrarea fiscală a persoanelor fizice, concretizează pentru cine se vor aplica metodele indirecte de estimare a venitului impozabil, ce reprezintă analiza și selectarea persoanelor fizice care urmează a fi supuse verificării.

Olga Golban – inspector principal, Direcția asistența contribuabililor, IFPS, prezintă informația cu privire la Calcularea TVA aferentă livrărilor de mărfuri și servicii , despre modul de documentarea livrărilor în cazul în care subiectul își desfășoară activitățile în zona libera, oferind servicii altor întreprinzători, care de asemenea sunt rezidenții zonei libere. Autorul precizează regulile de completare declarației de TVA, analizând diferite situații, inclusiv cum trebuie să fie reflectat decontul în declarație de TVA (formular TVA 12) în cazul în care societatea a decontat activele de bază ca urmare a înlocuirii acestora de către alte, cu un nivel mai mare de eficacitate.

După care urmează articolul Stelei Guțu și Ludmilei Gropa despre Aplicarea impozitelor și a taxelor locale, după 10 aprilie 2013.

În compartimentul Practica fiscală citiți despre Darea în locaţiune a bunurilor imobile de către persoane fizice ce nu practică activitate de întreprinzător persoanelor de acelaşi tip – mecanisme, constatări, probleme şi soluţii. Autorul Veronica Vragaleva, şef al Direcţiei administrarea impozitelor directe, IFPS, folosind datele din Ordinul IFPS № 693 din 26.12.2007 analizează problemele aferente administrării tranzacțiilor economice, prezintă informații cu privire la practica internațională (România, Rusia, Republica Belarus), propunând și o listă de soluții practice de natură procedurală și reglementară.

În scopul îmbunătățirii procesului de administrare impozitului pe venit reținut din venitul nerezidenților, primit pe teritoriul Republicii Moldova, au fost adoptate noi formulare standard, pe care le relatează Ala Bujnița, inspector principal Direcției administrarea impozitelor directe IFPS, în articolul său Cu privire la procedura de aplicare a formularelor standard, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr 101 din data de 05.02.2013, despre aprobarea formularelor standard, ce confirmă rezidența și plata impozitului pe venit de către nerezidenți în Republica Moldova.

Informațiile cu privire la încălcările fiscale și sancțiuni, le găsiți în materialele: Aspectele referitoare la contestarea posturilor fiscale, Valeriu Severin, Despre unele aspecte privind suspendarea operaţiunilor la conturile bancare și aplicarea sechestrului ca măsură de asigurare pe mijloacele bănești aflate în conturile bancare ale contribuabilului, Oleg Lupașco și Unele aspecte ale aplicării amenzilor contravenționale persoanelor juridice, autor Victoria Belous.

După cum se știe, lichidarea persoanei juridice, este un proces destul de costisitor și care poate să dureze mai mult timp. În rubrica Expert citiți despre Obligațiile fiscale pentru lichidarea, reorganizarea afacerilor. Autorul, economistul Liliana Agarcova prezintă procedura respectivă în detalii și reflectarea acesteia în Codul Fiscal, accentuând specificul și nuanțele de reorganizare a condițiilor necesare pentru lichidarea voluntara ori obligatorie, etc.

Compartimentul Analize și statistici conține articolul despre Activitatea companiilor și brokerilor de asigurări/ reasigurări pentru anul 2011-2012, în care sunt incluse datele salariilor plătite și reținerilor impozitului pe venit a brokerilor de asigurări pe ultimii 3 ani, etc.

Despre practica internațională în administrarea impozitului aferent creșterii de capital veți găsi în rubrica Panorama, articolul pregătit de Veronica Vragaleva și Iulia Cernicova care familiarizează abonații revistei cu practica din diferite țări europene pentru o posibilă implementare a experienței pozitive în Republica Moldova.

Pentru a beneficia de informaţia prezentată, aducem la cunoştinţa contribuabililor că au posibilitatea să procure şi în continuare abonament pentru publicaţia periodică „Monitorul Fiscal FISC.MD”, preţul căruia constituie 599 lei (6 reviste).

Pentru informaţii suplimentare privind modalitatea de abonare la publicaţia periodică „Monitorul Fiscal FISC.MD”, contactaţi-ne la numărul de telefon (022) 822-031 sau vizualizaţi pagina web monitorul.fisc.md/

3 comentariu

avatar
Felicitari, cind v-a fi disponibil in magazin (Comanda online)?
avatar
In decurs de citeva zile va fi plasat pe site si respectiv va fi disponibil pentru comandă, pentru ca sa nu asteptati apelati direct la FSI nr 822031. Va multumim pentru interesul acordat!
avatar
Numărul 4(14) a publicației periodice Monitorul Fiscal FISC.MD monitorul.fisc.md/shop/archive/mf_nr14_2013.html
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.