Știri

Activitățile de filantropie și sponsorizare, revizuite

Transmiterea de mijloace bănești și de alte mijloace materiale, acordarea de asistență sub orice altă formă persoanelor juridice care urmăresc obținerea de profit, donațiile și contribuțiile în beneficiul partidelor politice și altor organizații social-politice nu sunt activități filantropice și sponsorizări. Nu constituie activitate de filantropie și de sponsorizare nici acordarea reciprocă de mijloace financiare și materiale între persoane fizice sau juridice, prevede proiectul de lege pentru modificarea Legii nr.1420/2002 cu privire la filantropie și sponsorizare. Acesta are drept scop actualizarea cadrului normativ și simplificarea regimului juridic al acestor activități, a fost aprobat de Parlament în lectură finală, cu... voturi.
 
Astfel, legea urmează a fi suplinită cu noțiuni noi: activitate filantropică, activitate de sponsorizare, filantrop, sponsor, beneficiar pentru a exclude confuziile legate de calitatea participanților în aceste activități.

 

 

 

Activitatea de filantropie presupune transferul voluntar, imparțial și necondiționat al dreptului său de proprietate sau al unui atribut al dreptului de proprietate asupra unui bun, precum și executarea sau prestarea dezinteresată (gratuită sau în condiții avantajoase) a lucrărilor și serviciilor de către o persoană fizică sau juridică, fără a cere în schimb vreo recompensă, plată sau executare a anumitor obligații și fără a obține profit.

 

În același timp, activitate de sponsorizare reprezintă transferul dreptului de proprietate asupra unei sume de bani sau altor bunuri în baza unui act juridic prin care părțile convin cu privire la susținerea unor activități fără scop lucrativ, desfășurate de către una dintre părțile la acest act, denumită beneficiarul sponsorizării, în schimbul unor beneficii convenite de părți.

 

Participanții la activitatea filantropică vor avea dreptul de încheia un contract, prin care să stabilească raporturile juridice, în timp ce sponsorii și beneficiarii activității de sponsorizare vor fi obligați să încheie un contract în acest sens. Totodată, se precizează că activitatea de sponsorizare nu se poate efectua din mijloace financiare bugetare.

 

În același timp, se extinde lista scopurilor activităților de filantropie și sponsorizare cu activități de vizează educația și instruirea persoanelor, știința, cultura și arta, sportul, turismul, ocrotirea sănătății, crearea noilor locuri de muncă, eradicarea sărăciei, apărarea și promovarea democrației și drepturilor omului, protejarea patrimoniului cultural, ajutorarea victimelor războaielor și calamităților naturale, protecție mamei și copilului și susținerea financiară și materială a organizațiilor cu scop nelucrativ/instituțiilor sociale.

 

Organizaţiile filantropice vor putea să utilizeze, pentru desfăşurarea activităţii lor şi acoperirea cheltuielilor administrative, mijloacele acumulate în scopuri filantropice, la momentul de față aceste cheltuieli fiind plafonate la 20% (art.20 (alin.3)) din mijloacele acumulatedin se plătesc impozitele și alte obligații conform legislației, se fac defalcări în bugetul asigurărilor sociale de stat.

 

Totodată, proiectul stabilește expres că participanților la activități de filantropie și de sponsorizare le este interzisă promovarea și susținerea partidelor politice, politicienilor, candidaților electorali, simbolurilor electorale și de partid.

 

Autorii mai propun ca beneficiarii activității filantropice și de sponsorizare să publice raportul anual prin mijloacele prin care își fac publică activitatea, dacă filantropul sau sponsorul nu prevăd altfel, pentru a spori gradul de transparență al activităților.

 

Proiectul prevede abrogarea din Legea nr. 1420/2002 a prevederilor ce țin de organizația filantropică – formă originală de organizație necomercială, concepută special pentru facilitarea realizării unor scopuri filantropice, dar care în practică nu este utilizată, ținând cont de numărul nesemnificativ de astfel de organizații înregistrare. Abrogarea acestor prevederi și lichidarea instituției organizației filantropice este justifică de faptul că scopurile unei asemenea organizații pot fi atinse prin intermediul altor tipuri de organizații necomerciale.

 

Astfel, la data intrării în vigoare a noilor reglementări, autoritățile competente nu vor mai înregistra organizații filantropice, iar cele constituite în termen de 6 luni vor trece în altă formă de organizare permisă de legislație (asociații obștești, fundații etc.).

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Parlamentul Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

1267 vizualizări

Data publicării:

18 Iulie /2022 15:57

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

filantropie | sponsorizare | proiect de lege

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon