20
07 2015
817

Cine va reconstrui aerodromul Aeroportului Chișinău

„Strabag Grup” — compania austriacă cu renume mondial în colaborare cu proiectantul elveţian „Intairplan GmbH”, membru al holdingului „WAM AG”, şi un șir de întreprinderi autohtone vor reconstrui peste 500 de mii m² din suprafeţele de lucru (pista de decolare/aterizare, peronul, căile de rulare) la Aeroportul Internaţional Chişinău, informează Noi.md.

Informația a fost comunicată de directorul general al companiei „Avia Invest”, Petru Jardan, care a menționat că întreprinderea care administrează Aeroportul Internațional Chișinău continuă realizarea unui plan amplu investiţional de modernizare a principalei porţi aeriene a Moldovei.

Pe lîngă lucrările de extindere şi renovare a terminalului, mai sînt efectuate lucrări de reconstrucţie şi lărgire a suprafeţelor de lucru (pista de decolare/aterizare, peronul, căile de rulare). Proiectul de modernizare a infrastructurii aerodromului prevede majorarea substanţială a indicelui capacităţii portante a învelişurilor pistei de decolare/aterizare pe întreaga lungime de 3590 metri cu suprafaţa de 167 mii m2, a căilor de rulare şi locurilor de staţionare ale aeronavelor pînă la valoarea de PCN 70, în locul indicelui PCN 51 existent. Majorarea capacităţii portante va da posibilitatea ca pe Aeroportul Internațional Chișinău să fie deservite toate tipurile de aeronave, fără restricţii.

Adiţional, pista de decolare/aterizare va fi lărgită de la 45 m pînă la 60 m. Se construiesc căi de rulare noi şi se reabilitează cele existente pentru a face faţă unui trafic de 21 nave/oră. De asemenea, au fost iniţiate lucrările de reabilitare a pistei vechi a aeroportului, care n-a fost folosită timp de 20 ani. Ca urmare a reconstrucţiei, pista veche va servi drept cale de rulare la pista de decolare/aterizare.

La fel, la etapa finală de modernizare se află şi sistemul de alimentare cu energie electrică. Lucrările au cuprins înlocuirea echipamentelor învechite din cadrul substaţiilor de distribuţie a energiei electrice şi construirea unui nou punct principal de distribuţie. În acest context, sistemele de iluminare a căilor de rulare, a peronului, sistemul de alimentare cu energie electrică din cadrul staţiilor electrice sînt în proces de modernizare, astfel încît va fi asigurată operarea aerodromului conform cerinţelor ICAO categoria III.

Potrivit lui Petru Jardan, la moment, sînt în derulare lucrările de construcţie a sistemului de drenaj care va permite evacuarea apelor pluviale. Absenţa unui asemenea sistem pînă acum a dus la deteriorarea pistei de decolare/aterizare. De asemenea, sînt schimbate liniile de cablu electric pentru deservirea pistei, circa 29 km de cablu, în total.

Am reînnoit întreg sistemul de aprovizionare cu energie electrică a aeroportului, generatoarele şi transformatoarele vechi, de tip sovietic, fiind înlocuite cu unele de ultimă generaţie. Lucrările vor continua pe parcursul anului 2015 şi planificăm să le finalizăm cel tîrziu în toamna anului 2016, a spus directorul general al companiei „Avia Invest”.

De-a lungul experienţei sale de peste 150 de ani, compania „Strabag Grup” a realizat peste 200 de proiecte a construcţiilor aeroportuare ce sînt cunoscute la nivel mondial, şi anume la aeroporturile din: Berlin, Köln, Praga, München, Frankfurt, Düsseldorf, Soci, Sofia, „Domodedovo”, Sohar, Basra etc. Astfel, compania austriacă garantează calitatea lucrărilor ce urmează să le efectueze, instalînd o uzină de producere a betonului pe teritoriul Aeroportului Chişinău şi aducînd echipamentul necesar pentru funcţionarea acestuia.

Compania noastră este foarte bucuroasă să participe la un proiect de o asemenea anvergură. Am lucrat la aeroporturi din Franţa, Germania, Austria, ţărilor din Asia, însă aici avem parte de un proiect cu adevărat interesant şi inedit. Am planificat toate procesele tehnologice în aşa fel, încît să putem desfăşura lucrările de reconstrucţie şi lărgire a pistei de decolare/aterizare fără a restricţiona traficul aerian, ceea ce nu s-a făcut pînă acum. Pista va fi lărgită în lăţime pînă la 60 m, ceea ce va permite deservirea unui număr mai mare de nave aeriene de diferite capacităţi, inclusiv, nave de tip Boeing-747, a declarat reprezentantul companiei „Strabag” Alex Ecker.

De menţionat că, pe durata lucrărilor de reconstrucţie, compania „Topo Land Est”, reprezentanta „Topo Land Europe România”, va efectua lucrări de supraveghere ca specialist în topografie inginerească, cartografie, proiectare şi însoţirea lucrărilor de reconstrucţie, avînd ca scop executarea impecabilă a proiectului.

via | www.noi.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.