Știri
Familia vs munca: în căutarea echilibrului
În luna martie curent, Parlamentul a aprobat proiectul de lege ce acordă angajatorilor dreptul de a deschide creșe în cadrul companiilor pentru copiii angajaților. Totodată, autoritățile prevăd și alte mecanisme ce au ca scop facilitarea accesului părinților cu copii, în special a mamelor, la piața muncii.
Modificările legislației la acest capitol au fost discutate în cadrul clubului de presă, la care au participat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Marcel Spătari, președintele comisiei parlamentare protecție socială, sănătate și familie, Dan Perciun, deputați, reprezentanți ai societății civile, parteneri de dezvoltare etc.
Astfel, Marcel Spătari, a menționat că o prioritate a ministerului este asigurarea unui echilibru între viața de familie și muncă și s-a referit la intenția de modificare a cadrului normativ pentru a reglementa activitatea creșelor.
Rata de acoperirea cu servicii de creșă în țara noastră este sub 20%, iar în Chișinău, unde sunt concentrate majoritatea activităților economice, doar 12% din copiii cu vârstă de la 0 la 3 ani sunt încadrați în grădinițe, ceea ce este cu mult mai puțin decât media pe țară. Ne-am propus să creăm un cadru mai flexibil, dar totodată securizat, pentru activitatea creșelor, inclusiv a mini-creșelor private pentru a reglementa activitatea bonelor, ca persoanele respective să dețină certificate de servicii de îngrijire a copiilor, iar dacă totul va funcționa, am putea subvenționa serviciile de mini-creșe. Astfel de soluții există în multe țări, a explicat ministrul.
Totodată, ministrul s-a referit și la elaborarea Programului național pentru ocrotirea a copilului pentru anii 2022-2026, care include circa 80 de acțiuni, inclusiv vizează standardizarea și reglementarea creșelor.
La rândul său, deputatul Dan Perciun s-a referit la proiectul de lege ce prevede modificarea cadrului normativ privind ajutorul social, ce are ca scop susținerea celor mai vulnerabile categorii ale populației, în special a familiilor cu copii. Conform datelor prezentate, 52% din familiile sărace sunt cele cu copii, iar proiectul votat în prima lectură stabilește că de dreptul la ajutor social și/sau la ajutor social pe perioada rece a anului vor putea beneficia familiile defavorizate, care îngrijesc de copii până la vârsta de șapte ani (anterior era prevăzută vârsta de trei ani), fiind stabilit și un venit lunar minim garantat separat pentru copii.
O altă inițiativă legislativă înregistrată recent în Parlament conține norme privind partajarea responsabilităților la creșterea copiilor. Astfel, se propune ca perioada în care tații își pot lua concediul de paternitate de 2 săptămâni, cu salariul integral achitat, să fie extinsă de la două luni de la nașterea copilului până la un an. În momentul de față legislația oferă tatălui posibilitatea obținerii acestui concediu imediat după nașterea copilului, dar pentru că termenul este restricționat la primele 56 de zile de viață ale copilului, numărul taților care beneficiază de această oportunitate rămâne a fi redus.
De asemenea, se propune introducerea unei noi opțiuni pentru indemnizația de îngrijire a copilului.
Astăzi legislația prevede două opțiuni: fie că persoana alege să educe copilul până la 3 ani și să beneficieze de o indemnizație egală cu 30% din salariul pentru 12 luni în fiecare an, fie cealaltă variantă – creșterea copilului până la 2 ani și 2 luni, în primul an indemnizația fiind de 60%, iar în următorul – de 30%. Considerăm că este necesar de a oferi o posibilitate și pentru părinții care vor să revină la lucru după 1 an și 2 luni, oferind 90% din salariul pe ultimele 12 luni, a spus deputatul.
Se intenționează votarea acestui proiect în prima lectură la data de 1 iunie, iar până la finele sesiunii de primăvară (31 iulie) să fie votat în lectură finală.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
698 vizualizări
Data publicării:
17 Mai /2022 14:10
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
muncă | piaţa muncii | legislatia muncii | ajutor social
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.