Știri

Interdicții lovite de nulitate la livrarea produselor agricole și alimentare

Clauze contractuale prin care părțile își stabilesc interdicții, directe sau indirecte, de a cumpăra sau de a vinde produse/servicii de la sau către un terț; solicitarea și oferirea de reduceri comerciale pentru produsele social importante de primă necesitate conform listei aprobate de Guvern; condiționarea impusă furnizorului să nu vândă produsul altor comercianți la un preț mai mic decât cel la care i-l vinde lui; condiționarea impusă comerciantului privind păstrarea unui anumit preț de raft se propune a fi definite ca lovite de nulitate.
 
Aceste prevederi sunt incluse în proiectul modificărilor la Legea nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior (Legea nr. 231/2010) elaborat de către Ministerul Economiei și examinat în cadrul ședinței grupul de lucru al Comisiei de Stat pentru reglementarea activității de întreprinzător. Scopul completărilor menționate este excluderea practicilor comerciale neloiale (PCN) în cadrul lanțului de aprovizionare, susțin autorii.
 
În cazul aprobării proiectului în redacția propusă, va fi interzisă modificarea de către cumpărător în mod unilateral a clauzelor contractului comercial pentru produse agricole și alimentare, care se referă la frecvența, metoda, locul, calendarul (termenii sau periodicitatea) sau volumul furnizării sau livrării produselor, standardele de calitate, condițiile de plată sau prețurile. Totodată, cumpărătorul nu va fi în drept să solicite furnizorului plăți care nu sunt legate de vânzarea produselor agricole și alimentare ale furnizorului sau pentru compensarea costurilor suplimentare de achiziție al produselor.
 
Suplimentar, cumpărătorul nu va putea solicita furnizorului înlocuirea sau plăți pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole și alimentare sau pentru ambele, survenite în spațiile cumpărătorului sau după ce proprietatea i-a a fost transferată, sau din momentul recepționării mărfii, atunci când o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijența sau culpa furnizorului. Prin lege se propune a fi interzisă returnarea furnizorului și a produselor care au fost achiziționate cu respectarea cerințelor cantitative și calitative stipulate în contractele de livrare, dar care au devenit neconforme reglementărilor aplicabile în domeniul alimentar, inclusiv prin expirarea datei-limită de consum/datei durabilității minimale a acestora. În funcție de natura neconformității, comerciantul va fi obligat să distrugă sau să utilizeze condiționat întregul lot de produse alimentare neconforme sau să-l utilizeze condiționat.
 
Se propune desemnarea Consiliul Concurenței în calitate de autoritate competentă cu atribuții de stabilire, examinare, asigurare a aplicării interdicțiilor și sancționare a practicilor comerciale neloiale.
 
Proiectul conține și completări la Codul contravențional, conform cărora utilizarea de practici comerciale neloiale se va sancționa cu amendă de la 50 la 100 u.c. aplicată persoanei fizice și cu amendă de la 200 la 400 u.c. aplicată persoanei juridice.
 
Se preconizează că noile reglementări vor intra în vigoare la expirarea a 6 luni de la data publicării în „MO”. Totodată, contractele comerciale (de furnizare, livrare etc.) încheiate înainte de data intrării în vigoare a modificărilor descrise supra urmează a fi revizuite în termen de 6 luni din momentul intrării acestora în vigoare.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Economiei

773 vizualizări

Data publicării:

10 Iunie /2022 07:59

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

comerţ interior | prevederi contractuale | nulitate | cumparator | furnizor

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon