19
03 2021
182

Învățământul dual și prognoza pieței muncii, în atenția autorităților

Învățământul dual este o formă alternativă în cadrul sistemului de învățământ profesional tehnic și se organizează prin acordarea instruirii teoretice și a celei practice în cadrul instituției de învățământ profesional tehnic și al agentului economic, cu utilizarea mijloacelor acestuia, în vederea obținerii de cunoștințe, deprinderi și competențe. Totodată, învățământul dual poate fi o soluție la depășirea problemei lipsei forței de muncă în întreprinderi.



Despre comanda de stat pe dimensiunea învățământului dual pentru anul 2021 s-a discutat în cadrul unei ședințe pe platforma Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru.



După cum a menționat Sergiu Harea, președintele Camerei de Comerț și Industrie, învățământul dual, începând cu luna martie 2020, când s-a instituit starea de urgență, s-a confruntat cu o serie de probleme, mai ales în contextul în care ucenicii erau în procesul desfășurării stagiilor. 


Am încercat, cu suportul partenerilor de dezvoltare, să susținem atât companiile, cât și ucenicii. Astfel, la 1 septembrie această bună practică a fost reluată, însă cu număr mai mic de elevi. Săptămâna viitoare, Camera de Comerț și Industrie împreună cu donatorii va veni cu o inițiativă ce are ca scop oferirea suportului financiar celor circa 100 de companii și 27 de instituții din învățământul profesional-tehnic, implicate în învățământul dual, a menționat Sergiu Harea, constatând că încă 30 de companii doresc să beneficieze de acest instrument. Totodată, pe agenda Guvernului sunt două proiecte ce se referă la completarea și modificarea Legii uceniciei.



Victoria Mereacre, consultant principal al Direcției învățământ profesional tehnic din cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, a precizat că comanda de stat în învățământul profesional tehnic pentru anul de studii 2021-2022 nu s-a modificat esențial comparativ cu anii precedenți, fiind prevăzute 758 locuri pentru învățământul profesional tehnic secundar (nivelul III ISCED), cele mai multe (185) fiind disponibile pentru meseria de cusător. Totodată, sunt 220 solicitări în cadrul învățământului profesional tehnic secundar-penitenciare, precum și 171 de locuri în cadrul învățământului profesional tehnic postsecundar și postsecundar nonterțiar. 


Distribuirea locurilor în planul de admitere se va realiza doar la programele de formare profesională autorizate provizoriu sau acreditate.



Reprezentanții Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă au prezentat prognoza pieței muncii pentru anul 2021 și barometrul oportunităților de angajare din perspectiva angajatorilor. După cum a menționat Raisa Dogaru, directorul ANOFM, prognoza a fost realizată în baza unui studiu efectuat online, în perioada 18 noiembrie-24 decembrie 2020 pe un eșantion de circa 3 mii de angajatori ce au un număr mai mare de 5 angajați. Studiul a inclus și întrebări referitoare la impactul pandemiei asupra afacerilor.



Astfel, angajatorii intervievați au menționat că anul 2020 a fost unul complicat pentru afaceri, 69% dintre ei relatând că au fost afectați de criza pandemică, iar 43% au menționat că cererea de bunuri/produse/servicii ale companiei lor a fost în scădere. Totodată, recesiunea din anul 2020 a cauzat o reducere a populației ocupate cu circa 6,1% și cu 3,5% a numărului de salariați.



De asemenea, 71% din agenții economici au relatat că au depășit criza pe cont propriu, 22% au identificat alte modalități, 6% au contractat un credit bancar, tot 6% - prin sprijinul acordat de stat și doar 1% - prin intermediul proiectelor străine.



Studiul mai relevă că doar 26% din angajatorii intervievați au afirmat că în următoarele 12 luni vor investi în dezvoltarea activității, cota cea mai mare revenind investițiilor în echipamente și tehnologii. 



Referitor la deficitul forței de muncă, datele studiului relevă o lipsă a asistenților medicali, ofițerilor, medicilor, inginerilor, farmaciștilor. De asemenea, se resimte o lipsă de cusători, conducători auto, operatori în sectorul de producție, operatori la telecomunicații etc.



Participanții la discuții au menționat că sunt necesare măsuri suplimentare pentru depășirea problemei lipsei forței de muncă în țara noastră, unele dintre care ar fi perfecționarea cadrului normativ pentru învățământul dual, precum și implementarea mecanismului învățării pe parcursul vieții.

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.