15
03 2017
303

Rezultatele sondajului Cost of Doing Business 2016

Acestea sunt datele cercetării Cost of Doing Business 2016, efectuată de Banca Mondială și Ministerul Economiei și prezentată la o masă rotundă, pe 14 martie.

În jur de 60 la sută dintre oamenii de afaceri intervievați consideră că starea mediului de afaceri nu s-a schimbat, iar 13% — că situația s-a îmbunătățit. Potrivit cercetării, numărul celor care consideră că este mai greu de desfășurat afaceri se reduce din 2014. Pentru comparație, în 2014, de această părere erau în jur de 46% dintre participanții la sondaj, în 2015 — 30%, în 2016 – 27%. Dar cel mai mic indice a fost înregistrat în 2010 – 26% dintre participanții la sondaj.

Potrivit Cost of Doing Business 2016, cele mai multe probleme apar în cazul controalelor, sistemul fiscal, implementarea selectivă a legilor, concurență neloială și procesul de obținere a documentelor permisive.

Potrivit cercetării, deși numărul structurilor de control și al verificărilor a fost redus, 20% dintre reprezentanții businessului consideră că acestea au loc doar pentru estorcare de mită. Numai 6% dintre oameni de afaceri cred că dacă se adresează în judecată, vor fi judecați după lege. Iar numărul oamenilor de afaceri care folosesc metode neoficiale de soluționare a litigiilor a fost în 2016 de 27%, față de 34% în 2015.

Numărul celor care folosește metode ilegale s-aredus de la 14% în 2015 până la 8% în 2016. În același timp, a crescut numărul oamenilor de afaceri care se adresează în judecată – de la 46% în 2015 la 64% în 2016 și a celor care se adresează structurilor de stat – de la 25% la 43%.

Reprezentantul permanent al Băncii Mondiale în Moldova, Alexandr Kremer, a subliniat că problema principală rămâne corupția. El a reiterat că acum este foarte important de aplicat toate legile adoptate (armonizate la legislația europeană) pentru obținerea unor rezultate palpabile.

Vicepremierul, ministrul Economiei, Octavian Calmîc, a spus că guvernul știe despre problemele existente și planifică să îmbunătățească situația din mediul de afaceri, prin diminuarea numărului de documente permisive și a structurilor controlului de stat, dar și prin aplicarea politicii ghișeului unic și prin crearea bazei de date digitale a documentelor.

via | www.infomarket.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.