03
04 2020
1490

Serghei Pușcuța: conștientizăm perioada dificilă pe care o traversează antreprenorii

Ajutorul de șomaj va fi majorat până la 2775 lei, ceea ce este echivalent cu mărimea salariului minim garantat în RM. Totodată, în perioada stării de urgență, toți cetățenii Republicii Moldova care revin în țară, vor putea beneficia de ajutorul de șomaj în mărime de 2775 lei, fiind extinse categorile beneficiarilor de această prestație. Detalii suplimentare aferente măsurilor de susținere a cetățenilor și a activității de întreprinzător în perioada stării de urgență, aprobate prin asumarea răspunderii Guvernului, au fost aduse de ministrul Finanțelor, Serghei Pușcuța, în cadrul unui briefing. Astfel, cetățenii nominalizați vor beneficia de prestație chiar dacă nu dețin stagiu de cotizare în sistemul de asigurări sociale în RM sau nu dețin toate actele necesare pentru stabilirea dreptului indemnizației de șomaj. Potrivit ministrului, cheltuielile suplimentare pentru aceste măsuri vor costa circa 168 mil. lei. La capitolul protecția socială a cetățenilor în perioada stării de urgență, CNAS urmează să revină cu mai multe informații suplimentare. În același timp, pentru perioada stării de urgență, Guvernul și-a asumat răspunderea să majoreze indemnizația de ajutor social de la 1107 lei la 1300 lei, precum și majorarea cuantumului venitului lunar minim garantat pentru fiecare copil de la 50% (553 lei) la 75% (975 lei). Aceste două acțiuni vor costa 200 mil. lei. Pentru mediul de afaceri Guvernul a venit cu un set de acțiuni, conștientizând perioada dificilă pe care o traversează antreprenorii – cei care formează preponderent PIB-ul țării și, de fapt, bugetul, a menționat Serghei Pușcuța. Astfel, angajatorii care și-au încetat activitatea ca urmare a Dispozițiilor Comisiei pentru Situații Excepționale, vor beneficia de subvenție din partea statului în mărime de 100% din suma tuturor obligațiunilor fiscale ce țin de plata salariilor. Totodată, pentru angajatorii care și-au sistat activitatea, dar nu sunt vizați direct de Dispozițiile Comisiei, însă, ca urmare a efectelor și relațiilor economice pe care le au cu alți agenți, Guvernul vine cu un suport în mărime de 60% din suma tuturor obligațiilor fiscale salariale. Suma care va fi alocată pentru aceste subvenții este de 300 mil. lei. Guvernul vine cu un suport și pentru micii antreprenori. În acest sens, titularii de patentă de întreprinzător vor fi scutiți de achitarea taxei pentru patentă în această perioadă. Totodată, ministrul a anunțat despre subvenționarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat pentru micii întreprinzători, pentru toată perioada stării de urgență, pentru titularii de patentă, persoanele care practică activitate independentă, precum și alte forme de organizare a întreprinderilor mici. Suma necesară pentru această măsură constituie 20 mil. lei. De asemenea, Guvernul, conștientizând impactul major pe care îl are situația actuală asupra mediului de afaceri din domeniul HoReCa, și-a asumat răspunderea pentru reducerea cotei TVA de la 20% la 15%. Totodată, după cum a anunțat Serghei Pușcușa, a fost amânat termenul de achitare a taxelor locale pentru trimestrul I pentru întreprinderile care și-au sistat de la 25 aprilie până la 25 iulie, fiind comasat cu termenul de achitare a taxelor locale pentru trimestrul II. În același timp, va fi optimizat și numărul taxelor pentru resursele naturale. Cele 7 la număr existente la momentul actual, conform noilor prevederi, vor fi comasate în 3. Vor fi susținute și întreprinderile din sectorul agricol. În prezent, acestea beneficiază de o facilitatea la achitarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat - achitarea a 12%, comparativ cu 18% prevăzută pentru restul angajatorilor, cu condiția ca venitul să fie înregistrat exclusiv din activitatea agricolă. Astfel, se propune stabilirea venitului a 95% din vânzarea producției agricole, 5% fiind acceptate din alte surse. Dezmințind speculațiile ce țin de eventuala deschidere a magazinelor duty-free în zona transnistreană, ministrul a declarat: „Conform unor modificări operate în Codul fiscal în octombrie 2019, producătorul autohton care livrează mărfuri în zona duty-free urmează să achite accizele la buget. Totodată, magazinul duty-free, în cazul în care vinde aceste mărfuri la intrare în țară, achită, de asemenea, accizele. Astfel, pentru bunurile producătorului autohton accizele se achită de 2 ori, ceea ce face ca mărfurile autohtone să devină necompetitive cu cele de import, pentru care accizele se achită o singură dată.” Reamintim că, la 1 aprilie curent, Guvernul și-a asumat răspunderea în fața Parlamentului prin aprobarea unui set de măsuri suplimentare de susținere a cetățenilor și a activității de întreprinzător în perioada stării de urgență și modificarea unor acte legislative.

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.