Servicii electronice
O nouă eră informaţională a Serviciului Fiscal de Stat
După cum a menționat dl Nicolae Vicol, şef al IFPS: „Scopul lansării paginii oficiale www.fisc.md constă în promovarea continuă a spiritului de conformare benevolă a contribuabililor la declararea şi la plata obligațiilor fiscale, îmbunătățirea civismului fiscal prin instruirea unui cadru unitar al relațiilor de parteneriat în raport cu mediul de afaceri şi cetățeni, bazat pe încredere şi susținere reciprocă, oferind soluții optime şi competente, concretizate într-un ansamblu de servicii automatizate de o înaltă calitate, prestate în conformitate cu realizările de ultimă oră în domeniul tehnologiilor”.
Serviciul Fiscal de Stat interacţionează zilnic cu contribuabilii, iar măsurile administrative aplicate de funcționarii fiscali sînt privite ca parte componentă a politicii guvernamentale. De aceea e foarte important ca activitatea mediului de afaceri să fie uşurată prin stabilirea unor proceduri de raportare clare şi cuprinzătoare, procedurile de control fiscal să fie modernizate prin reducerea numărului acestora şi sporirea eficienţei, combaterea corupţiei în rîndurile funcționarilor fiscali şi asigurarea transparenței adecvate a activității SFS.
Crearea unui nou site a SFS se înscrie în logica de apropiere şi deschidere a Serviciului Fiscal către cetăţeni, şi are ca scop, potrivit „Planului de dezvoltare a Serviciului Fiscal de Stat pentru anii 2011-2015”, asigurarea comodității contribuabililor, minimizarea costurilor activităților de raportare fiscală pentru mediul de afaceri, soluționarea problemelor de ordin fiscal cu care se confruntă contribuabilii, toate acestea avînd drept scop general educarea civismului fiscal al populației.
„Asigurarea publicului cu informație actuală, obiectivă, autentică despre activitățile de bază ale organului fiscal, garantarea veridicității şi plenitudinii informației au reprezentat obiective de bază în procesul de elaborare a noii versiuni a site-ului. Astfel, contribuabilii vor avea mai multe posibilități în momentul accesării portalului, putînd să vizualizeze formularele tip ale declarațiilor şi regulile de îndeplinire a acestora, să facă cunoștință cu legislația fiscală, să pună întrebări, să se informeze prompt şi eficient, etc”, a specificat dl. Vitalie Coceban, administratorul Î.S. „Fiscservinform”.
Avînd în vedere popularitatea site-ului SFS – potrivit datelor Google Analytics pentru perioada 1 noiembrie 2011 – 1 noiembrie 2012, portalul a fost vizitat de 1 milion 298 mii de utilizatori, dintre care 278 mii – vizitatori unici, iar vizualizarea paginilor a constituit, în total, suma de 4,81 milioane vizualizări. Un prim pas în asigurarea obiectivelor propuse a fost lansarea pe data de 1 noiembrie 2012 a unei noi pagini oficiale web a Serviciul Fiscal de Stat, capabilă să răspundă provocărilor secolului XXI. Folosind inovațiile tehnologice, SFS va impulsiona modernizarea procesului de administrare fiscală în Republica Moldova şi va realiza obiectivele generale şi specifice necesare pentru realizarea acestor priorități. Pentru a asigura atît autorităților publice, organelor administrației publice centrale şi locale, cît şi contribuabililor accesul rapid la informaţie, versiunea veche a paginii web a fost modificată şi reactualizată. La modernizarea acesteia au contribuit specialişti din cadrul Î.S. „Fiscservinform” – administratorul tehnico-tehnologic al Serviciului Fiscal de Stat.
Obiectivele principale, urmărite la implementarea portalului oficial al Serviciului Fiscal de Stat, sînt prezentarea informației obiective şi autentice despre activitățile de baza ale Serviciului Fiscal de Stat; elaborarea unui nou design ergonomic pentru pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat; publicarea adreselor corespunzătoare şi modificările intervenite în datele documentelor oficiale; plasarea informațiilor actuale, cu indicarea datei fiecărui caz de publicare a documentului; garantarea veridicității, plenitudinii şi actualizării informației publicate pe site-ul oficial al SFS.
Adiţional, dl Victor Cioclea, manager de proiecte din cadrul Î.S. „Fiscservinform”, a menționat: „Structura ajustată a paginii oficiale a SFS permite contribuabilului să recepționeze informații, aplicații şi servicii într-o singură vizualizare. Portalul oferă o imagine sigură şi individualizată a multiplelor compartimente şi servicii interactive disponibile pe pagina oficială. Acesta reprezintă un ghişeu unic de acces la informații critice şi aplicații primare, necesare unui contribuabil pentru a efectua operațiuni de raportare fiscală de zi cu zi. În acest sens, portalul a devenit o interfață de comunicare modernă şi interactivă între Serviciul Fiscal de Stat şi cetățeni”.
În cadrul portalului web oficial al Serviciului Fiscal de Stat au fost întreprinse măsuri pentru a acorda suport e-transformărilor, care au loc în Republica Moldova datori-ta activității Centrului de Guvernare Electronică. Astfel, a fost susținut Programul pentru un guvern deschis, pentru a promova pe larg transparența, a combate apariția şi răspîndirea corupției, a eficientiza guvernarea şi a moderniza serviciile publice pentru cetățeni şi mediul de afaceri. Acest program vizează oferirea în mod proactiv de către instituțiile publice a datelor cu caracter public, în forma cea mai dezagregată posibilă şi în formate procesabile electronic (machine-readable). Unul din instrumentele pentru realizarea acestei inițiative este modulul „Contorul fiscal”, inserat pe prima pagină.
Site-ul ţine cont de un şir de acte legislative şi normative, care reglementează sfera informatizării, ordinea formării şi utilizării resurselor informaționale de stat, precum şi informația ce se conține în acestea.
- „Programul strategic de modernizare tehnologica a guvernării (e-transformare)”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 710 din 20 septembrie 2011
- Regulamentul „Privind paginile oficiale ale autorităților administrației publice în rețeaua Internet”, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 188 din 03.04.2012;
- Legea Nr. 239-XVI din 13.11.2008 Privind transparența în procesul decizional;
- Dispoziție Nr. 21-d din 26.03.2012 cu privire la realizarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare) şi a Planului de acțiuni pe anul 2012 pentru implementarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare).
În procesul monitorizării a fost verificată prezenţa pe paginile web a indicatorilor obligatorii prevăzuți de legislație, actualizarea datelor şi existenţa referințelor la sursa publicării acestora. În rezultatul analizei a fost întocmit un clasament al APC, în funcție de calitatea paginilor web, varianta veche a site-ului SFS fiind pe locul întîi. Pentru a menţine calitatea, întîietatea la calitatea datelor disponibile pe site, la elaborarea noii pagini web oficiale a SFS au fost introduse şi date privind:
- Declarațiile de interes personal ale conducerii IFPS şi Î.S. „Fiscservinform” (links)
- Achizițiile publice (Componenta grupului de lucru pentru achiziții publice, planul anual de achiziții publice, anunțurile de achiziții publice, rezultatele de achiziții publice: firma contractantă, data încheierii contractului, valoarea acestuia).
- Activitatea anticorupție (persoana responsabilă de activitatea anticorupție, planul anual al măsurilor de prevenire a corupției).
- A fost efectuată o serie de lucrări asupra prezenţei indicatorilor obligatorii în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 188/2012.
- Codul fiscal al RM;
- Baza generalizată a practicii fiscale;
- Transparență decizională;
- Top noutăți;
- Anunțuri;
- Ultimele actualizări;
- Monitorul fiscal FISC.md;
- Calendarul fiscal;
- Spoturi publicitare fiscale;
- Panou informativ;
- Opinia DVS. contează.
- Persoane juridice
- Persoane fizice
- Autorităţi publice
- Serviciul „Declaraţie electronică” – reprezintă o metodă de perfectare şi prezentare a documentelor fiscale prin intermediul reţelei internet.
- Serviciul „Declarație rapidă” – reprezentă o metodă automatizată de completare şi prezentare a dărilor de seamă fiscale, utilizând ultimele realizări în domeniul tehnologiei de codificare Bi – dimensională (Bar cod). Este important să menționăm că, fiecărui agent economic conectat la serviciul „Declaraţie electronică” i se oferă gratuit acces de utilizare şi la alte servicii precum:
- „Registrul general electronic al facturilor fiscale” - destinat organizării evidenţei electronice a facturilor fiscale la agentul economic, furnizor al bunurilor materiale şi a serviciilor. Scopul său constă în uşurarea, simplificarea, sporirea eficienţei şi rapidităţii procesului de evidenţă al facturilor fiscale ale agenţilor economici din republică.
- „Facturi Fiscale” - permite verificarea apartenenţei facturii fiscale prin introducerea codului fiscal al întreprinderii, seriei şi numărului facturii. Ca rezultat, solicitantul obţine informaţia privitor la apartenenţa facturii fiscale întreprinderii emitente.
- „Descarcă formulare” - oferă posibilitatea descărcării tuturor formularelor dărilor de seamă fiscale. Conţinutul lor este permanent actualizat, conform modificărilor sau redactărilor operate de Inspectoratul Fiscal de Stat. Toate formulare sînt în format PDF şi pot fi uşor accesate, descărcate şi imprimate. Totodată, serviciu acordă un suport informativ pentru contribuabili privind modalitatea de completare a formularelor, conform instrucţiunilor corespunzătoare ataşate.
- „Informația despre contribuabil” - oferă posibilitatea verificării informaţiilor despre contribuabil. La introducerea codului fiscal, contribuabilul poate obţine informaţie despre identitatea întreprinderii: codul fiscal al întreprinderii solicitate, denumirea acesteia, forma organizatorico-juridică, abreviatura, genurile de activitate, date despre subdiviziuni şi datele despre înregistrarea în calitate de plătitor T.V.A. şi accize.
- „Semnătura digitală” - semnătură electronică de autentificare pentru semnarea rapoartelor fiscale, transmise de către contribuabili prin intermediul serviciului „Declaraţie electronică”.
- „Acces avansat la informaţii despre contribuabil” - conține informaţii extinse privind contribuabilul verificat. Cu alte cuvinte, pe lîngă datele standarde care conţin codul fiscal şi denumirea, se prezintă informaţii privind genul de activitate al contribuabilului, adresa juridică a sediului, date despre subdiviziuni, date despre înregistrarea în calitate de plătitor T.V.A. şi accize.
- „Verificarea controalelor fiscale” - permite agentului economic să obțină informații privind controlul fiscal planificat. La introducerea codului fiscal al agentului economic sau denumirea întreprinderii, utilizatorul obține posibilitatea să vizualizeze perioada de timp - semestrul şi anul cînd va fi efectuat controlul fiscal.
- „Cutia electronică poştală de înştiințare” - constă în fortificarea interacțiunii între Serviciul Fiscal şi contribuabil în ceea ce priveşte obținerea operativă a tuturor informațiilor din domeniul fiscal.
Monitorul fiscal FISC.md Nr.10 2012
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
4626 vizualizări
Data publicării:
03 Iunie /2013 16:34
Catalogul tematic
Servicii electronice
Etichete:
Servicii electronice fiscale
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.