Știri

Facilitarea autorizării construcțiilor și desființării acestora în localitățile mici

Guvernul urmează să aprobe Regulamentul privind autorizarea construirii sau desființării construcțiilor şi amenajărilor, în cazul lipsei documentației de urbanism pentru satele cu o populație ce nu depășește 3000 locuitori (Regulament), scopul căruia este de a stabili un cadru legal clar și eficient care să faciliteze procesele de autorizare a construcțiilor și desființării acestora în localitățile mici.

 

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a elaborat Regulamentul menționat, proiectul căruia a fost inclus pe ordinea de zi a ședinței Grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător din 2 iulie anul curent.

 

 

În condițiile aprobării proiectului în redacția propusă, prevederile acestuia nu vor avea prioritate asupra procedurii generale de elaborare a documentației de urbanism dacă administrația publică locala (APL) va decide să elaboreze documentația de urbanism în volum deplin în condiții generale. În alte cazuri, emiterea actelor permisive pentru proiectare și construire/desființare similar se va efectua în condiții generale.

 

Conform proiectului, în lipsa documentației de urbanism pentru satele cu o populație ce nu depășește 3000 locuitori, beneficiarul (proprietarul terenului) va prezenta o schemă de amplasare a imobilului/terenului și a rețelelor tehnico-edilitare, sau după caz, la decizia consiliului local se va elabora un plan urbanistic de detaliu (PUD), care vor fi elaborate de proiectanți atestați pe domeniul urbanismului.

 

În aceste condiții, schema de amplasare a imobilului/terenului și a rețelelor tehnico-edilitare urmează a fi avizată de către arhitectul-șef, organele supravegherii de stat locale (pe domeniile: sanitar,  ecologic și antiincendiar), iar planul urbanistic de detaliu aprobat de consiliul local, va servi drept temei pentru eliberarea certificatului de urbanism pentru proiectare.

 

Se propune ca în scopul aplicării prevederilor Regulamentului, în temeiul Legii nr.17/2023 cu privire la asociațiile de dezvoltare intercomunitară, consiliile autorităţilor ale APL de nivelul al doilea sau întâi, să poată institui în structurile organelor locale de arhitectură din cadrul primăriilor raionale sau municipale, secţii responsabile pentru activitatea în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului prin intermediul cărora vor putea fi elaborate scheme de amplasare a imobilului/terenului şi a reţelelor edilitare.

 

Regulamentul, odată cu intrarea în vigoare, va fi obligatoriu pentru APL centrale și locale precum și pentru toate persoanele juridice şi fizice, independent de tipul de proprietate. Vor fi exceptate de la prevederile actului normativ, autorizarea construcţiilor şi amenajărilor cu caracter militar sau secret, care se autorizează și execută conform regulamentelor stabilite de către structurile abilitate ale autorităților APL din domeniul apărării și al securității naționale.

 

Proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului stabilesc că prevederile acestuia se vor aplica, în mod corespunzător, inclusiv pentru satele cu o populație care nu depășește 5000 de locuitori, pentru o perioadă de tranziție de doi ani din data publicării Codului urbanismului și construcțiilor nr. 434/2023 în MO, adică până la 30 ianuarie 2026.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

522 vizualizări

Data publicării:

05 Iulie /2024 08:00

Catalogul tematic

Noutăți fiscale

Etichete:

infrastructura | Guvern | constructie | autorizatie | facilitarea comerțulei

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon