Știri
Inițiativă legislativă: abrogarea CPAS și evidența drepturilor/obligațiilor de asigurări sociale în baza IDNP
În Parlament, în calitate de inițiativă legislativă, este înregistrat proiectul pentru modificarea unor acte normative (simplificarea modului de desfășurare a afacerilor), care are drept scop excluderea impedimentelor nejustificate pentru dezvoltarea afacerilor, precum și neclarităților privind calcularea taxei de stat în procesul de contestare a achizițiilor publice.
Inițiativa prevede modificări la Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, prin care se propune abrogarea din art.1 a noțiunii de „cod personal de asigurări sociale”.
Totodată, în redacție nouă va fi expus alin.(1) din art.8 din Legea nr.489/1999 care va stabili că evidența drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale în sistemul public se va realizează pe baza numărului de identificare de stat al persoanei fizice sau altor identificatori de evidență din Registrul de stat al populației (IDNP). Ținând cont de aceste modificări, se prevede abrogarea alin. (2) și alin. (3) al art.8 din legea prenotata.
Atragem atenția că, inițiativele enumerate mai sus se propune a fi puse în aplicare din 1 ianuarie 2027.
În temeiul aceleiași inițiative se prevede simplificarea procesului de raportare. Astfel, se propune ca începând cu perioada fiscala 2026, persoane fizice care desfășoară activitate în domeniul achizițiilor de produse din fitotehnie si/sau horticultură și/sau de obiecte ale regnului vegetal să nu mai prezinte formularul CAS18-AN.
În acest sens, art. 20 din Legea nr.489/1999 se propune a fi completată cu alin. (12), conform căruia pentru persoane fizice menționate supra, calculul contribuției de asigurări sociale se va face lunar, de către Casa Naționala de Asigurări Sociale, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune, iar avizul de plata va fi remis de către Serviciul Fiscal de Stat contribuabilului trimestrial până la data de 25 a lunii următoare trimestrului de gestiune.
Modificările la Legea nr. 213/2023 taxei de stat, au drept scop clarificarea modului de calculare a taxei de stat în procesul de depunere a contestațiilor, în cazul în care agentul economic a aplicat la achiziții publice doar pentru un lot sau un grup de loturi, și, respectiv, depune contestație doar împotriva unui lot sau grup de loturi.
Totodată, se propune ca restituirea taxei de stat să fie efectuată fără să fie necesar ca agentul economic să depună careva cereri suplimentare, dar Agenția Naționala de Soluționare a Contestațiilor după emiterea deciziei prin care se dispune restituirea taxei să sesizeze Serviciul Fiscal de Stat, iar SFS în maxim 4 zile lucrătoare sa efectueze restituirea taxei la contul de la care a fost încasată taxa.
În conformitate cu prevederile legislației în vigoare, operatorii economici care depun contestații in cadrul procedurilor de achiziții publice sunt obligați să achite о taxă de stat. În cazul în care contestația este admisa integral sau parțial, aceștia au dreptul la restituirea taxei.
Proiectul conține intervenții și la art. 312 din Codul funciar prin care se propune ca pe terenurile pentru amplasarea pensiunilor agroturistice sa fie permisa construirea și a stațiilor de epurare aferent structurilor de primire turistica.
Modificările propuse la Legea nr. 57/2006 viei și vinului, au drept scop eliminarea unei cerințe restrictive privind obligativitatea deținerii de către subiecții legii menționate, în proprietate/posesie a unui spațiu de cel puțin 200 m2, pentru a putea comercializa angro vinuri. Aceasta prevedere, în opinia autorilor inițiativei, reprezintă о barieră administrativă nejustificată, care limitează activitatea de comerț angro cu vin și produse din vin.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
363 vizualizări
Data publicării:
19 Noiembrie /2025 11:04
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
taxa de stat | CAS18-AN | cod CPAS
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.