Știri
Înregistrarea mărcilor: condițiile ar putea fi modificate
Înregistrarea mărcilor pe teritoriul Republicii Moldova se efectuează urmare a depunerii de către solicitanți a cererilor la Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI), efectuării examinării semnelor depuse pentru înregistrare și înscrierii datelor în Registrul național al mărcilor și eliberării certificatelor de înregistrare.
Evoluția relațiilor comerciale, diversificarea domeniilor de afaceri și creșterea interesului agenților economici de a-și consolida pozițiile concurențiale pe piață au condus la o revizuire esențială a sistemului mărcilor la nivel european prin adoptarea unei noi directive. Astfel, în scopul revizuirii și consolidării cadrului normativ în domeniul mărcilor, AGEPI propune adoptarea unui nou act normativ în domeniul de referință, care să ofere solicitanților și titularilor mărcilor un sistem integru și accesibil de protecție și asigurare a drepturilor asupra acestor obiecte de proprietate intelectuală.
Conform proiectului Legii privind mărcile prevede, pot fi refuzate de la înregistrare: semnele care nu pot constitui o marcă;
• mărcile care sunt lipsite de caracter distinctiv;
• mărcile care sunt compuse exclusiv din semne sau din indicații ce pot servi în comerț pentru a desemna specia, calitatea, cantitatea, destinația, valoarea, proveniența geografică, data fabricării produsului sau a prestării serviciului, alte caracteristici ale acestora;
• mărcile care prejudiciază imaginea și/sau interesele statului ori sunt contrare ordinii publice sau bunelor moravuri, în special apelurile antiumane, cuvintele, reproducerile și semnele indecente, precum şi cele de natură să lezeze demnitatea persoanelor, minorităţilor, etniilor, naţiunilor, sentimentele lor religioase, naţionale, profesionale;
• mărci care sunt de natură să înșele publicul în ceea ce privește natura, calitatea sau proveniența geografică a produsului și/sau a serviciului;
• mărcile care conțin semne cu înaltă valoare simbolică, în special un simbol religios
• etc
Perioada de valabilitate a înregistrării unei mărci este de 10 ani, cu posibilitatea reînnoirii pentru perioade succesive de 10 ani, nelimitat.
Înregistrarea mărcilor nu este obligatorie, se efectuează la solicitarea persoanelor interesate în obținerea drepturilor exclusive și a beneficiilor ce rezidă din acestea.
Proiectul mai prevede că, dacă în termen de 5 ani de la data înregistrării, marca nu a făcut obiectul unei utilizări efective în Republica Moldova pentru produsele şi/sau serviciile pentru care este înregistrată sau dacă utilizarea mărcii a fost suspendată pe o perioadă neîntreruptă de 5 ani, titularul mărcii poate fi decăzut din drepturile asupra mărcii, cu excepţia cazurilor când există motive întemeiate pentru neutilizare.
Cererea de înregistrare a mărcii se depune la AGEPI, în limba română, de către orice persoană fizică sau juridică şi trebuie să se refere la o singură marcă. Înregistrarea unei mărci poate fi solicitată în mod individual sau în comun de persoane fizice sau juridice.
Cererea de înregistrare a mărcii se depune pe un formular-tip, aprobat de AGEPI și conține, cel puțin, următoarele elemente: solicitarea explicită a înregistrării mărcii; datele de identificare a solicitantului; lista produselor și/sau serviciilor pentru care se solicită înregistrarea mărcii și o reprezentare a mărcii.
La solicitarea titularului unei mărci înregistrate anterior în Registrul național al mărcilor, AGEPI va lua act de substituirea acestei mărci cu o înregistrare internaţională ulterioară a aceleiaşi mărci pe numele aceluiaşi titular, pentru aceleaşi produse şi/sau servicii, care îşi extinde efectele în Republica Moldova. Substituirea va fi înscrisă în Registrul național al mărcilor şi nu va prejudicia drepturile dobândite anterior de titular.
Se propune ca legea să intre în vigoare la 3 ani după publicarea în Monitorul Oficial.
782 vizualizări
Data publicării:
03 August /2023 07:59
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
protecția mărcilor
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.