Știri
Inventarierea: modificările la OMF nr.60/2012, în vigoare
Joi, 4 decembrie curent, fiind publicat în Monitorul Oficial, a intrat în vigoare Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 115 din 30 octombrie 2025 privind modificarea OMF nr.60/2012 cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la inventariere.
De menționat, că modificările au fost elaborate în scopul realizării acțiunilor pentru dezvoltarea şi perfecționarea continuă a contabilității şi raportării financiare în sectorul public şi cel corporativ.
Astfel, în temeiul ordinului publicat, Regulamentului cu privire la inventariere este redenumit în Regulamentul privind inventarierea în entitățile din sectorul corporativ (Anexa nr.1 la OMF nr.60/2012) și completat cu Regulamentul privind inventarierea în autoritățile/instituțiile bugetare (Anexa nr.2 la OMF nr.60/2012).
Conform modificărilor intrate în vigoare, unele prevederi din Anexa nr. 1 sunt expuse în redacție nouă și stabilesc că entitatea efectuează inventarierea generală cel puțin o dată pe parcursul perioadei de gestiune, de regulă, la sfârșitul perioadei de gestiune; în cazul reorganizării sau încetării activității entității; în cazul suspendării activității; la cererea organelor abilitate conform legislației; în alte cazuri prevăzute de legislație sau la decizia conducătorului entității.
Inventarierea parțială se va efectua în caz de schimbare a gestionarului în ziua primirii-predării bunurilor; la cererea gestionarului; în caz de furturi, delapidări, deteriorări ale bunurilor, incendii, calamități naturale sau alte evenimente excepționale, precum şi în cazul existenței informațiilor, indicilor că există lipsuri sau plusuri, care pot fi stabilite cu certitudine numai prin inventariere, la decizia conducătorului entității; la cererea organelor abilitate conform legislației; în alte cazuri prevăzute de legislație sau la decizia conducătorului entității.
Inventarierii vor trebui supuse toate tipurile de bunuri ale entității care cuprind:
1) bunuri ce aparțin entității şi se află pe teritoriul acesteia (imobilizările necorporale şi corporale, stocuri, titluri de valoare, numerar şi documente bănești, formulare tipizate de documente primare cu regim special etc.);
2) bunuri ce aparțin entității, dar se află în afara teritoriului acesteia (imobilizările necorporale şi corporale predate în leasing operațional (arendă, locațiune), imobilizările corporale transmise la reparație, bunuri transmise altor entități pentru păstrare şi/sau prelucrare, în consignație etc.);
3) bunuri ce nu aparțin entității, dar se află în gestiunea acesteia (imobilizările necorporale şi corporale primite în leasing operațional (arendă, locațiune), primite pentru instalare, bunuri primite la păstrare, pentru prelucrare, în consignație etc.);
4) bunuri neînregistrate (necontabilizate) din diferite motive.
Totodată, este reformulate noțiunea de „inventariere” prin care se va subînțelege procedeul de control şi autentificare documentară a existenței activelor, capitalului propriu şi datoriilor, care aparțin şi/sau se află în gestiunea temporară a entității.
Anexa nr.1 este completată cu prevederea care stabilește că inventarierea elementelor de activ, capitalului propriu şi datorii poate fi efectuată întocmind documente electronice, semnate cu semnătură electronică precum şi completate utilizând metode digitale (soft-uri, cititoare de coduri de bare, tablete, aplicații mobile, etc.). Elementele de activ şi datorii pot fi inventariate, inclusiv la distanță, utilizând metode tehnice şi electronice (sisteme video etc.).
În temeiul OMF nr.115/2025 sunt ajustate mai mulți termeni şi unele noțiuni din actul normative conform Standardelor Naționale de Contabilitate și în conformitate cu SNCSP ,,Politici contabile, modificări ale estimărilor contabile şi erori"; simplificate și ajustate Anexele la Regulamentul privind inventarierea în entitățile din sectorul corporativ.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
874 vizualizări
Data publicării:
04 Decembrie /2025 09:50
Catalogul tematic
Inventariere | Noutăți
Etichete:
sectorul corporativ | sectorul public | inventariere
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.