Știri
Lista beneficiarilor desemnării procentuale poate fi extinsă
Instituțiile publice de învățământ preșcolar, instituțiile publice de învățământ general și instituțiile publice de învățământ profesional tehnic, se propun a fi incluse, din 1 ianuarie 2024, în lista beneficiarilor desemnării procentuale, în scopul desfășurării activității de dezvoltare a bazei materiale a instituțiilor de învățământ, educație și instruire a copiilor și elevilor și a altor activități conexe, conform prevederilor Codului educației al RM.
În Parlament, în calitate de inițiativă legislativă, este înregistrat proiectul modificărilor la Codul fiscal (CF) și Codul educației (CE), aplicarea cărora va oferi persoanelor fizice și juridice, dreptul de a sprijini exclusiv dezvoltarea bazei materiale a instituțiilor de învățământ, educația și instruirea copiilor și elevilor prin donații, granturi și sponsorizări.
Totodată, o altă completare este propusă și la art. 352 din CF (prevederile căruia intră în vigoare din 1 ianuarie anul viitor și care reglementează cheltuielile persoanelor fizice premise spre deducere), conform căreia se va permite deducerea donațiilor în beneficiul instituțiilor de învățământ preșcolar, general și profesional tehnic, în cuantum de până la 10% pe an, dintr-un salariu mediu lunar pe economie, prognozat și aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat.
În temeiul modificărilor la Codul educației, în condițiile aprobării inițiativei în redacția propusă, părinții sau alţi reprezentanți legali ai copiilor şi elevilor vor fi în drept să înființeze asociații obștești ale părinților, în condițiile legislației civile și ale Legii nr.86/2020 cu privire la organizațiile necomerciale, cu excepția celor a căror activitate rezidă în acordarea suportului financiar pentru dezvoltarea instituției de învățământ.
Totodată, se prevede extinderea listei modalităților de finanțare şi gestionare financiară a învățământului, prin completarea art. 145 din CE cu prevederea conform căreia persoanele fizice și juridice sunt în drept să sprijine exclusiv dezvoltarea bazei materiale a instituțiilor de învățământ, educația și instruirea copiilor, elevilor prin donații, granturi și sponsorizări acordate în mod direct instituțiilor de învățământ, care vor fi gestionate prin intermediul unui cont extrabugetar, conform normelor metodologice aprobate de Ministerul Finanțelor.
În opinia autorilor, odată cu intrarea în vigoare a noilor prevederi, vor fi soluționate mai multe probleme existente la moment și anume: excluderea normelor de interpretare arbitrară și echivocă privind acordarea de către membrii organizațiilor obștești ale părinților, a suportului financiar pentru dezvoltarea instituției de învățământ; excluderea normelor abuzive și evitarea acumulărilor ilegale și netransparente prin intermediul asociațiilor necomerciale cu participarea părinților; evitarea acumulării netransparente de fonduri declarativ destinate desfășurării activității de dezvoltare a bazei materiale a instituțiilor de învățământ.
Conform proiectului, noile reglementări, prin derogare de la art.56 alin.(2) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2024. Totodată, se propune ca în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a prevederilor expuse, asociațiile obștești ale părinților, fundațiile și alte organizații necomerciale care au fost fondate și activează în scopul dezvoltării instituției de învățământ, urmează să-și înceteze activitatea sau să-și modifice actele de constituire prin desfășurarea altor activități decât cele interzise de prevederile CE.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
883 vizualizări
Data publicării:
02 Octombrie /2023 10:10
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
desemnarea procentuala
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.