16
02 2017
1313

Sistemul KPI, sau tabloul de bord al întreprinderilor

Acest sistem este un instrument, care poate fi utilizat la fel de eficient, atât de către conducătorii întreprinderilor mici, cât și de către directorii executivi ai companiilor multinaționale.

KPI – key performance indicator În limba română: indicator (cheie) de performanță.

Acești indicatori funcționează ca tabloul de bord al unei mașini: indică performanța actuală a autovehiculului, acele câteva informații importante, fără de care nu am putea circula în siguranță.

De exemplu: viteza, turația motorului, temperatura motorului, etc.

Orice firmă trebuie să dispună de un tablou de bord similar. Trebuie să determinăm acei indicatori de performanță, care sunt importanți din punct de vedere al funcționării firmei.

Indicatorii aceștia se numesc KPI-uri.

Iată câteva exemple pentru astfel de indicatori:

  • raportul dintre comenzile clienților și numărul ofertelor de preț emise. Această cifră indică gradul de eficiență al procesului de vânzare în firmă.
  • prețul de cost al unui produs sau al unui serviciu. Acesta este un indicator foarte important. Dacă conducătorul unei firme nu cunoaște acest indicator, atunci pe termen lung poate avea mari dificultăți.
  • cifra de afaceri sau profitul realizat, raportat la kilometrii parcurşi. De exemplu în cazul unei firme de transport,
  • etc.


Majoritatea conducătorilor firmelor consideră că este important să evalueze și să verifice astfel de indicatori. În schimb, nu este ușoară determinarea acelor indicatori specifici firmei, care trebuie și pot fi evaluați cu regularitate.

La determinarea indicatorilor KPI „adaptați la nevoile firmei” este foarte util, dacă firma are deja procese bine definite. În acest caz, pot fi ușor identificate acele zone, unde poate fi măsurată eficiența și instrumentul posibil de evaluare.

Acest mijloc de evaluare poate fi un formular clasic, un tabel Excel sau un sistem ERP.
Dacă conducătorul unei firme începe să aplice metoda KPI, atunci el se distinge deja de conducătorii de firmă obișnuiți. Pe baza informațiilor furnizate de metoda KPI, va intra deja în posesia unor informații, despre care ceilalți conducători au doar o vagă bănuială.

Experiența ne-a arătat că această fază rezervă și capcane. Mă întâlnesc din ce în ce mai des cu fenomenul că, după ce un conducător de firmă prinde gustul utilizării metodei KPI și constată avantajele acesteia, de pe o zi pe alta vrea brusc să măsoare orice.

Vrea să evalueze de exemplu, numărul clienților câștigați de pe urma unui anumit număr de oferte de preț emise, dar și de exemplu, numărul comenzilor obținute de un anumit agent, într-o anumită zonă, într-o anumită zi, sau numărul orelor de funcționare a unei mașini, instalații într-o lună, etc.

De pe o zi pe alta, conducătorul firmei va fi invadat de o mulțime de informații, și pe lângă faptul că nu va ști ce să facă cu acestea, îi mai și mănâncă multă energie colectarea și procesarea acestor informații.

Acestea pot fi informații importante, dar trebuie avut grijă, ca să fie determinați indicatorii într-adevăr importanți din punctul de vedere al funcționării firmei. Nu trebuie uitat faptul că, determinarea acestor indicatori va sustrage de la alte sarcini o cantitate mare de energie și timp.

De aceea, vă recomandăm să procedați cu mare grijă, pentru ca măsurarea indicatorilor inutili poate costa mai mult, decât profiturile aduse de rezultatele măsurate.

Conform experienței, este de ajuns dacă măsurați 5-8 indicatori KPI. Oricum nu putem monitoriza simultan mai mulți indicatori.

Dacă căpătăm experiență în măsurarea acestora și se arată avantajele aşteptate, atunci putem avansa un pic: putem determina alți indicatori, îi putem modifica, redefini pe cei vechi, sau putem renunța la aceștia.

via | managementul-calitatii.ro

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.