04
12 2015
780

Ce obligaţii au comercianţii atunci când afişează preţurile

Care sunt obligațiile comerciantului, atunci când afișează prețurile? Ce reguli trebuie respectate la efectuarea lichidărilor de stoc şi reducerilor? La aceste întrebări răspunde Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului, într-o notă informativă publicată pe site-ul autorităţii.

Prețul este un factor crucial în decizia de cumpărare. Acesta este motivul pentru care el trebuie să fie afișat clar și, mai ales, trebuie să permită comparația cu alte prețuri. Potrivit specialiştilor de la Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului, la afişarea preţurilor comercianţii trebuie să respecte următoarele reguli:

  • Prețul trebuie să fie exprimat în lei, să fie lizibil, să nu inducă în eroare și să fie final, incluzând toate taxele (cu TVA inclus);
  • Pentru produsele vândute vrac, prin cântărire sau măsurare, este obligatorie numai indicarea prețului pe unitatea de măsură (kilogram, litru, metru etc.), iar stabilirea prețului final de vânzare se va face la momentul individualizării produsului, prin cântărire, măsurare etc.;
  • În interiorul aceleiași unități, vânzătorul trebuie să indice același preț pentru produse identice;
  • La produsele preambalate se indică preţul pe unitatea de măsură şi preţul de vânzare corespunzător cantităţii preambalate;
  • În cazul în care preţul pe unitatea de măsură este identic cu preţul de vânzare se indică numai preţul de vânzare;
  • În cazul produselor preambalate pentru care reglementările în vigoare prevăd indicarea atât a cantităţii nominale, cât şi a masei componentei solide, este suficient să se indice preţul pe unitatea de măsură al componentei solide;
  • Pentru produsele vândute în vrac prin cântărire sau măsurare este obligatorie indicarea numai a preţului pe unitatea de măsură;
  • În cazul livrării unui produs, cheltuielile privind ambalarea și transportul pot fi menționate separat, cu condiția ca mențiunea să fie clară, ușor de identificat și lizibilă;
  • În cazul serviciilor (de exemplu: coafor, restaurant), prețurile trebuie indicate în mod vizibil, clar, accesibil pentru consumator (de exemplu: listă, catalog, afișare).

De asemenea, specialiştii atenţionează consumatorii că imprimările mici pe etichetele de preț pot fi înșelătoare, așa că acestea trebuie studiate minuţios. Totodată, este specificat că normele de indicare a prețului nu se aplică la antichități, obiecte de artă și licitații.

În sezoanele de reduceri, specialiştii spun că vânzătorii are o mare libertate în determinarea prețului, dar dacă hotărăsc să facă o vânzare cu preț redus (lichidare, promoție etc.), trebuie să respecte anumite reguli:

  • Orice reducere de preț trebuie indicată în mod clar, astfel încât să nu existe nicio îndoială în privința prețului care trebuie plătit;
  • Prețul indicat trebuie să fie prețul total, cu toate taxele şi serviciile care trebuie plătite suplimentar de către consumator;
  • Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință; prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.

via | www.contabilsef.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.