Știri
Modificări importante privind înregistrarea cu statutul de șomer
Persoanele care desfășoară activități independente, conform capitolelor 102, 103 și 104 ale Titlului II din Codul fiscal nu se vor putea înregistra cu statut de șomer. Această interdicție se introduce în Hotărârea Guvernului nr. 1276/2018 pentru aprobarea procedurilor privind accesul la măsurile de ocupare a forței de muncă printr-un proiect de lege ce are ca scop consolidarea cadrului normativ din domeniul relațiilor de muncă.
Potrivit proiectului, verificarea statutului ocupațional al acestor persoane va putea fi efectuată de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), prin vizualizarea extrasului de cont, prin intermediul conexiunilor intersistemice cu Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS).
Pe de altă parte, proiectul prevede abrogarea normei prin care persoanele înregistrate în Registrul de stat al unităților de drept, în Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor sau în sistemele informaționale ale Serviciului Fiscal de Stat, în calitate de fondator, asociat ori administrator al unei persoane juridice cu scop lucrativ, erau private de dreptul de a fi înregistrate cu statut de șomer.
La moment cetățenii UE și membrii familiilor acestora sunt tratați pe teritoriul RM ca și cetățeni străini și nu pot fi înregistrați la ANOFM dacă nu au permis de ședere. Respectiv, mulți din ei, având doar viza, nu pot fi înregistrați cu statut de șomer și nu pot beneficia de serviciile și măsurile ANOFM. Conform noului cadru legal aprobat, cetățenii UE și membrii familiilor acestora au acces la piața muncii, fiind specificați ca o categorie distinctă de cetățeni care vor beneficia de serviciile ANOFM, iar începând cu I trimestru 2026, actele normative trebuie să fie deja modificate astfel încât ANOFM să poată înregistra această categorie de persoane și cu statut de șomer și în căutarea unui loc de muncă. În acest sens, proiectul prevede actualizarea hotărârii menționate mai sus. Este de menționat faptul că în prezent, pe teritoriul RM se află circa 300 de cetățeni UE cu permis de ședere, care, eventual, ar putea solicita măsurile și serviciile ANOFM.
De asemenea, cadrul normativ urmează a fi completat și cu prevederi ce vizează îmbunătățirea procedurii de formare profesională a șomerilor prin cursuri pe bază de vouchere. Precizăm că anterior, prestatorii de formare profesională trebuiau să prezinte pe suport de hârtie dosarul la ANOFM, iar șomerii să se prezinte fizic de mai multe ori la ANOFM sau la prestatorul de formare profesională pentru a accesa un curs de formare profesională. Odată cu lansarea Platformei „Voucher pentru formarea profesională” la 17 aprilie 2025, au fost simplificate procesele de aplicare la cursurile de formare profesională, astfel, proiectul prevede reducerea numărului de acte solicitate care vor fi prezentate online de către prestatorii de cursuri.
Proiectul a fost examinat în cadrul ședinței secretarilor generali.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM)
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
161 vizualizări
Data publicării:
27 Noiembrie /2025 07:46
Catalogul tematic
Noutăți | Activitate independentă
Etichete:
activitate independenta | şomeri
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.