Știri

Noul cadru normativ privind antreprenoriatul: ce recomandări oferă experții?

Reguli clare și previzibile pentru inițierea și desfășurarea activității de antreprenoriat este scopul noului cadru normativ cu privire la antreprenoriat. Amintim, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a elaborat un proiect de lege cu privire la antreprenoriat, ce vine să substituie Legea nr.845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi. La moment, documentul este la etapa de avizare, având 45 de avize de la instituțiile și autoritățile responsabile, iar după ce vor fi sistematizate și analizate toate recomandările,  vor fi desfășurate consultări cu societatea civilă și mediul de business.

 

O lege nouă cu privire la antreprenoriat nu trebuie neapărat să pornească de la Legea nr. 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi, adoptată încă acum trei decenii. Adoptarea unei legi-cadru coerentă, care să definească în mod clar principiile generale ce guvernează activitatea economică în țară este esențială, dar o astfel de lege ar trebui nu doar să reglementeze aspectele organizatorico-juridice ale antreprenoriatului, ci și să creeze și un cadru favorabil pentru valorificarea deplină a potențialului antreprenorial al țării”, se menționează în avizul la proiectul respectiv elaborat de Expert-Grup, prezentat în cadrul unui eveniment.

 

 

Antreprenoriat social și antreprenoriat feminin – în noua lege sau în programe de suport dedicate?

Proiectul de lege prevede noțiunile antreprenoriat social și antreprenoriat feminin, dar în acest sens experții menționează că va fi mai mult mai eficient dacă acestea ar fi susținute prin programe specifice aprobate prun Hotărâre de Guvern, în timp ce impunerea unui cadru legal rigid ar putea exclude anumite forme inovative de sprijin care nu vor fi prevăzute încă la momentul aprobării legii.

 

Astfel, conform proiectului, antreprenoriatul feminin reprezintă o activitate de antreprenoriat desfășurată de femei în calitate de fondatoare, acționare/asociate, cu o participație mai mare de 50% din afacere sau/și sunt administratoare ale unei întreprinderi, având drept scop dezvoltarea și gestionarea unei afaceri, generarea de profit și crearea de valoare economică și socială.

 

Totodată, în proiect sunt prevăzute măsuri de sprijin şi încurajare a întreprinderilor sociale. Întreprinderile sociale și întreprinderile sociale de inserție vor beneficia de scutire la plata taxei de înregistrare de stat a întreprinderii și a taxei de înregistrare a modificărilor la actele statutare ale întreprinderii; scutire de plată a impozitului pe profitul nedistribuit;  dreptul de participare la procedurile de atribuire a contractelor de achiziţii publice, conform unor condiţii speciale, prin care se urmăreşte obţinerea unor efecte de ordin social, care trebuie realizate de operatorii economici în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice și documentaţia de atribuire elaborate de autoritatea contractantă, dar și de suport financiar din partea statului prin intermediul programelor de stat de susținere a antreprenoriatului

 

 

Ce presupune „Firma de exercițiu”

Totodată, proiectul prevede desfășurarea antreprenoriatului de către tineri cu vârsta cuprinsă între 16 - 18 ani, prin înființarea firmelor de exercițiu, sub forma unei societăți cu răspundere limitată. În acest sens, experții menționează că „deși scopul este de a oferi elevilor sau studenților experiență practică în domeniul afacerilor, într-un mediu controlat și fără riscuri financiare reale, vorbim de un concept care nu este definit în cadrul proiectului și nici nu poate fi reglementat sau cel puțin uniformizat la nivel teoretic și practic, de aceeea se consideră oportună excluderea acestuia din proiectul de lege. Conceptul firmei de exercițiu poate fi utilizat în cadrul unor programe de stat de educație antreprenorială cu stabilirea unor prevederi la acel moment”.

 

De asemenea, în avizul Expert-Grup se mai menționează despre revizuirea reglementărilor privind întreprinderea de stat și întreprinderea municipală, revederea prevederilor privind controlul de stat al activității de întreprinzător, deoarece se face referire la controlul de stat exclusiv din perspectiva protecției consumatorului, dar și la faptul că proiectul nu mai face nici o referire la regimul de monopol fiscal, deși acesta reprezintă un element al cadrului economi național cu implicații asupra pieței, concurenței și intervenției statului în economie.

 

În același timp, proiectul prevede că în scopul stimulării antreprenoriatului în industriile prioritare, statul poate introduce facilități fiscale, cum ar fi:  reduceri sau scutiri de impozite pentru antreprenorii care desfășoară activități în domenii strategice sau care au nevoie de suport pentru dezvoltarea afacerii;  deductibilitatea cheltuielilor pentru cercetare și inovare sau  implementarea de scheme de amortizare accelerată pentru investițiile în echipamente tehnologice și de infrastructură.

 

Proiectul legii cu privire la antreprenoriat mai conține prevederi referitoare la: formele de antreprenoriat, condițiile generale de desfășurare a activității; drepturile și obligațiile ale întreprinderii, înregistrarea formei de desfășurare a activității de întreprinzător; Platformele de cooperare și dialog în domeniul antreprenoriatului; accesul la finanțare etc.

 

Proiectul de lege poate fi consultat aici.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

113 vizualizări

Data publicării:

24 Iunie /2025 13:55

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

consultari publice | activitate de antreprenoriat

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon