Panorama

Administrarea fiscală a persoanelor fizice cu averi mari de către Agenția Națională de Administrare Fiscală a României

În luna octombrie curent a fost efectuată o vizită de lucru la colegii de la Agenția Națională de Administrare Fiscală – ANAF –, România, Direcția verificări fiscale. În anul 2011, Agenția Națională de Administrare Fiscală a inițiat procesul de creare a premiselor legislative şi organizatorice necesare implementării programului de asigurare a conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi/venituri mari, ca o expresie normală de integrare a României în tendințele globale de abordare a fiscalității. Direcția verificări fiscale a derulat un program de notificare contribuabililor persoane fizice cu averi mari prin care s-a solicitat depunerea declarațiilor privind veniturile obținute din străinătate în anul fiscal 2013 sau, după caz, comunicarea în scris către Direcția verificări fiscale a ANAF a situațiilor în care nu au fost obținute astfel de venituri. Rezultatele implementării Programului de îmbunătățire a conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi/venituri mari (PFAM): Filtrul I. Identificarea persoanelor care au cheltuieli semnificative:
  • Asociați/acționari care au împrumutat firma cu sume de peste 200 mii RON, sau
  • Persoane fizice care cumpără bunuri și case în valoare mai mare de 70 mii EURO, sau
  • Persoane fizice cu depozite anuale mai mari de 150 mii RON, sau
  • Persoane fizice care au cumpărat mașini mai scumpe de 25 mii EURO.
După aplicarea acestui filtru au fost selectate circa 275 mii persoane. Filtrul II: Analiza de risc:
  • Venituri personale declarate,
  • Cheltuieli personale și creșterea valorii patrimoniului (achiziții de bunuri și terenuri, constituiri de depozite bancare, împrumuturi către firme, procurări de mașini, nave, aeronave. Pentru documentare se prelucrează informații deținute de ANAF, informații publice de pe internet, informații financiare publicate, informații de la alte instituții, informații internaționale. În România se publică revista FORBS Romania)
  • Venituri neimpozabile, dacă există (retrageri de bani din conturile de depozit).
Analiza de risc se efectuează prin următorii pași:
  1. Se verifică cheltuielile realizate de contribuabil.
  2. Se verifică sursele de fonduri neimpozabile, dacă acestea există.
  3. Se verifică veniturile declarate de către contribuabil.
  4. Se cumulează veniturile declarate cu sursele de fonduri neimpozabile și se obțin fondurile totale disponibile.
  5. Diferența dintre cheltuieli și fondurile totale disponibile poate reprezenta veniturile nedeclarate (risc de nedeclarare).
  6. Ierarhizarea riscului în ordine descrescîndă.
Au fost identificate circa 132 mii persoane cu depășire de risc minim acceptat: diferența de 10% dintre venitul declarat și cheltuielile efectuate dar nu mai mică de 50 mii RON. Filtrul III. Determinarea cazurilor semnificative:
  • Risc anual de nedeclarare mai mare de 1 milion RON (circa 220 mii EURO),
  • Achiziții de proprietăți mai mult de 700 mii RON, în perioada 2011–2013 (circa 150 mii EURO),
  • Achiziții de autoturisme în valoare totală de 350 mii RON (circa 75 mii EURO), în perioada 2011-2013.
Au fost identificate circa 5 800 persoane cu risc major de nedeclarare. Persoanele identificate au fost divizate în grupuri de risc:
  1. Patron bogat – firmă săracă.
  2. Persoane cu patrimoniu semnificativ, dar fără activități cunoscute.
  3. Persoane cu venituri volatile.
  4. Alte persoane, care nu intră în grupurile precedente dar cu risc fiscal sporit.
Structura organizatorică a Programului de îmbunătățire a conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi/venituri mari Toate activitățile de control al venitului persoanelor fizice cu risc de nedeclarare, inclusiv prin aplicarea metodelor indirecte de determinare a venitului, sunt efectuate de Direcția generală verificări fiscale ale persoanelor fizice. De menționat că administrarea fiscală a persoanelor fizice: primirea declarațiilor, eliberarea certificatelor, restituirea impozitului achitat în plus se efectuează de către subdiviziunile de administrare fiscală din teritoriu. Direcția este formată din:
  1. Direcția persoanelor fizice cu venituri/averi mari:
  2. 1.1 serviciul de management al relațiilor cu clienții, 1.2 serviciul de conformare a persoanelor fizice, 1.3 serviciul verificări fiscale persoane fizice.
  3. Serviciul de strategii și gestionarea riscurilor.
  4. Direcția persoane fizice cu risc fiscal.
Controlul fiscal al venitului persoanelor fizice cu averi mari se efectuează începând cu anul 2011. În lucru sunt 30 cazuri, inițiate la începutul proiectului. Având în vedere numărul persoanelor cu risc fiscal sporit, a fost luată decizia de a separa activitățile de verificare și de a institui departamente de verificări fiscale în toate cele 8 regiuni create în procesul regionalizării ANAF, unite în Direcția persoane fizice cu risc fiscal din cadrul Direcției generale verificări fiscale ale persoanelor fizice:
  1. București,
  2. Ploiești,
  3. Galați,
  4. Iași,
  5. Brașov,
  6. Cluj Napoca,
  7. Craiova,
  8. Timișoara.
Pentru elaborarea și implementarea soluțiilor IT în scopul verificării persoanelor cu venituri mari se utilizează resursele Proiectului RAMP al Băncii Mondiale. În prezent este în proces de elaborare aplicația informatică pentru evidența controalelor și a rezultatelor lor.
author icon

Maia Budeci

Monitorul fiscal FISC.md Nr.34 2016


Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

2653 vizualizări

Data publicării:

27 Decembrie /2016 13:00

Domeniu:

Noutăți

Etichete:

administrare fiscala | ANAF | persoane fizice | vizita de lucru

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon