Panorama

Ciudăţeniile fiscale ale României: trenurile merg pe şosele, iar pădurile poluează

Transportatorii feroviari achită o taxă din care sunt finanţate exclusiv drumurile, proprietarii de păduri cotizează la Fondul de mediu („poluatorul plăteşte“), iar pentru produsele accizabile consumatorii sunt impozitaţi în cascadă. Dacă privim România din punct de vedere strict fiscal, putem observa o serie de ciudăţenii, dintre care cele mai interesante ţin de taxele pe care le plătesc proprietarii de locomotive şi de păduri. Pe scurt, dintr-o taxă pe motorina pentru trenuri se finanţează şoselele, iar pădurile sunt tratate ca factori poluatori. Cu toate că, de-a lungul timpului, „victimele“ acestor ciudăţenii au semnalat în repetate rânduri aberaţiile pe care sunt nevoiţi să le înfrunte, autorităţile n-au dat semne că ar înţelege situaţia. Asfalt din banii de pe drumul de fier Pe lângă acciza pe carburanţi, în preţul motorinei şi benzinei mai este inclusă şi o taxă de drum (echivalentă cu 25% din acciză), introdusă în 2002, pe care la început au plătit-o toţi transportatorii. Toţi, adică şi cei de pe şosele, şi cei de pe calea ferată, şi cei de pe apă sau din aer. Ulterior, această taxă a fost scoasă din carburanţii utilizaţi pe apă şi în aer, dar a rămas – există şi azi – în carburanţii feroviarilor. Ceea ce înseamnă că transportatorii de pe calea ferată sunt nevoiţi să-şi finanţeze propriii concurenţi, pe cei rutieri, ca şi cum trenurile ar merge pe şosele. Toate acestea, în condiţiile în care oricum taxarea utilizării infrastructurii pentru operatorii feroviari este la nivel de cca 25% din totalul costurilor de transport, în timp ce pentru operatorii auto este de numai 2%. Introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi/litru la carburanţi a fost ultima ocazie folosită de feroviari pentru a semnala aberaţia cu taxa de drum.
„Indirect, prin plata acestei accize, sistemul de transport feroviar a ajutat la construirea şi modernizarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale, care sunt folosite de principalul concurent - transportul auto“,
a arătat conducerea Asociaţiei Transportatorilor Feroviari (ATFER). Potrivit acestei organizaţii, în multe ţări din UE respectiva taxă este returnată sau nu se percepe operatorilor feroviari, iar în alte state care încurajează transporturile ecologice se impun taxe suplimentare pe kilometru parcurs în traficul auto. Cel mai recent caz este cel al Ungariei, care a introdus o astfel de taxă la 1 martie 2014. Statisticile oficiale arată că în transportul feroviar din România se consumă zilnic circa 700 de tone de motorină. În cazul pădurilor, considerate „plămânul planetei“, ciudăţenia fiscală este şi mai evidentă, proprietarii acestora fiind obligaţi să cotizeze cu 2% la Fondul de mediu la fel ca un combinat chimic sau un şofer din categoria Euro 2. Ordinul 1032/2011 prevede, la Art. 34, că „Administratorii, respectiv proprietarii de păduri care realizează venituri din vânzarea masei lemnoase şi/sau a materialelor lemnoase, cu excepţia lemnelor de foc, arborilor şi arbuştilor ornamentali, pomilor de Crăciun, răchitei şi puieţilor, au obligaţia de a calcula şi de a plăti la Fondul pentru mediu o contribuţie de 2% din valoarea de vânzare a acestora“. În fine, la produsele accizabile, baza de calcul pentru acciză este formată din costuri+TVA. Dacă TVA creşte, creşte baza de calcul pentru acciză. Prin urmare, de când cu TVA de 24% am plătit şi o acciză mai mare, pentru că ni se percepe, de fapt, taxă la taxă, aceste produse fiind impozitate în cascadă.

via adevarul.ro

1628 vizualizări

Data publicării:

15 Aprilie /2014 09:33

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

taxa | România | drumuri | poluare

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon