
Știri
Reglementarea activităților de autoservice: Hotărârea va intra în vigoare în iunie 2026
Activitățile de autoservice (repararea, întreținerea și/sau reglarea ansamblurilor mecanice; repararea, întreținerea, reglarea echipamentului electric și/sau electronic; repararea structurii caroseriei/ înlocuirea șasiului și/sau caroseria, repararea anvelopelor; dezmembrarea vehiculelor rutiere scoase din uz și a componentelor acestora; reutilarea vehiculelor rutiere; lucrările de întreținere ce include înlocuire filtre, uleiuri, plăcuțe de frână, lichide, becuri și siguranțe, curele de transmisie, lichid refrigerant) vor putea fi prestate doar de atelierele specializate cu înregistrarea prealabilă în Registrul Activităților Conexe (RCA).
În Monitorul Oficial din 12 iunie curent a fost publicat Regulamentul cu privire la desfăşurarea activităţii de autoservice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 249 din 29 aprilie 2025, ce stabileşte condițiile de dotare tehnică minimă și modul de organizare al activității unităților specializate (în continuare – atelier) care desfășoară activităţi de întreținere, reparații, reglare, reutilare în domeniul de autoservice a vehiculelor rutiere, precum și de dezmembrare a acestora. Documentul a fost elaborat pentru a asigura protecţia consumatorilor şi respectarea prevederilor legale referitoare la siguranţa circulaţiei şi protecţia mediului înconjurător și va intra în vigoare la 12 luni de la data publicării.
Conform Regulamentului publicat, înregistrarea atelierului care desfășoară activitatea de autoservice se efectuează în baza notificării și înregistrării prealabile în sistemul informațional „e-Autorizație transport”, cu respectarea prevederilor art. 100 din Codul transporturilor rutiere.
Notificarea va cuprinde:
- datele de identificare şi adresa atelierului;
- activitățile pe care le desfășoară;
- numele managerului responsabil de activitatea de autoservice.
Este important de menționat că în cazul gradului sporit de risc al activității conexe solicitate sau în cazul prezentării unor informaţii incerte, care necesită a fi verificate suplimentar, Agenţia Națională Transport Auto, în cel mult 10 zile lucrătoare, poate să efectueze o vizită de control în conformitate cu Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat. În urma controlului, Agenția va emite procesul-verbal de control în care se constată conformarea cu cerințele art. 96 din Codul transporturilor rutiere sau se prescrie înlăturarea neconformităților depistate.
Atelierele care desfășoară activitățile de autoservice vor fi obligate în conformitate cu prevederile art. 105 la Codul transporturilor rutiere, să elibereze la cererea beneficiarului, certificate de garanție pentru lucrările executate, care să prevadă și perioada de garanție pentru componentele noi ori recondiționate. În cazul prezentării de către consumator a cărții de service, atelierul o va completa obligatoriu, incluzând toate operațiunile tehnologice desfășurate. De asemenea, atelierele sunt obligate, să afișeze la loc vizibil drepturile și obligațiunile consumatorului și extrasul din RAC, în scopul informării consumatorului cu privire la notificarea lui.
Regulamentul mai prevede că în cazul suspendării activităților atelierului pentru efectuarea procedurilor sanitare, reparațiilor și de altă natură, atelierul trebuie să informeze beneficiarii și Agenția, cu privire la data suspendării lucrărilor și timpul în care atelierul nu își va desfășura activitatea.
Totodată, înaintea acceptării unei comenzi, atelierele se asigură că activitățile solicitate de beneficiar sunt definite, documentate (după caz, în scris) şi convenite cu beneficiarul și organul de control, precum și să fie capabil de a realiza condiţiile comenzii.
Comenzile trebuie să specifice:
- activitățile şi operaţiunile executate;
- termene de execuție;
- costuri (produse/piese de schimb, manoperă, materiale);
- personalul executant şi de control;
- garanțiile prevăzute de reglementările legale.
În acest sens, atelierul se va asigura că produsele de schimb şi materialele de exploatare aprovizionate şi/sau utilizate sunt însoțite de un document care să ateste garanția acordată, emisă în conformitate cu prevederile Legii nr. 105/2003 privind protecţia consumatorilor.
Conform notei informative, peste 75% din parcul de vehicule înmatriculate are o vechime de peste 10 ani, cu o creștere de circa 12% în ultima decadă. Autovehiculele învechite și prost întreținute contribuie la niveluri ridicate de poluare fonică, a aerului și degradare a mediului, care au impact asupra sănătății și mediului, sectorul de transport rutier al Republicii Moldova fiind primul contribuitor la emisiile de carbon, cu o valoare de 98,67% din emisiile sectoriale, prin utilizarea combustibililor fosili și eliberează o parte din ce în ce mai mare din emisiile de gaze cu efect de seră din transport. Astfel, apare necesitatea ajustării cadrului normativ și stabilirii unor mecanisme clare ce permit responsabilizarea atât a posesorilor de vehicule dar și a agenților economici ce desfășoară activitatea de autoservice, precum și standardizarea procedurilor de lucru care, ar simplifica claritatea interacțiunii între întreprinzător și beneficiar în procesul de reparare a vehiculelor.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
208 vizualizări
Data publicării:
16 Iunie /2025 07:55
Catalogul tematic
Persoană juridică | Contribuabil
Etichete:
automobile | notificare | activitate de intreprinzator
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.