
Știri
SI e-Arhiva: digitizarea și arhivarea electronică a documentelor
Sistemul informațional „Arhiva Electronică” va funcționa în domeniul arhivării în sectorul public, automatizând păstrarea pe termen lung a înregistrărilor electronice care aparțin Fondului Arhivistic de Stat al RM. Persoanele juridice de drept privat vor beneficia de SI e-Arhiva pentru crearea și ținerea arhivelor electronice proprii, în care se vor păstra și gestiona documentele electronice, necesare de a fi supuse arhivării de scurtă durată și medie.
Ministerul Justiției, în comun cu Agenția Națională a Arhivelor (ANA), au elaborat Conceptul Sistemului informațional „Arhiva electronică” (SI e-Arhiva), proiectul căruia a fost inclus pe ordinea de zi a ședinței secretarilor generali de stat din 6 octombrie curent.
Prin implementarea noului sistem informațional se urmărește tranziția de la documentele în format de hârtie la cele în format electronic, păstrate în arhiva electronică. În afirmația autorilor proiectului, arhiva electronică este unica soluție pentru a arhiva documentele electronice și pentru a prelungi durata de viață a documentelor originale, pe suport de hârtie, pentru a le proteja contra degradării fizice, dispunând de copia electronică a documentului.
Astfel, proiectul presupune prezentarea-cadru a sistemului informațional ce urmează a fi utilizat de către persoane juridice de drept public și privat, pentru crearea și ținerea arhivelor electronice proprii, în vederea păstrării și gestiunii documentelor electronice supuse arhivării de scurtă durată și medie; arhivele de stat, pentru păstrarea și gestiunea documentelor electronice supuse arhivării de durată lungă și permanentă.
Totodată, se menționează că autoritățile publice, instituțiile, organizațiile și întreprinderile, care asigură evidența, păstrarea și completarea Fondului arhivistic de stat, conform prevederilor Legii nr. 880/1992, vor asigura ordonarea documentelor electronice etapizat, imediat după lansarea SI e-Arhiva, în conformitate cu procedurile stipulate în acest sens. Documentele electronice ordonate se vor transmite într-o formă consolidată către Fondul arhivistic de stat în conformitate cu termenii stabiliți în acest sens.
De menționat, că obiectivele SI e-Arhivă sunt:
- completarea fondului arhivistic cu documente electronice, care au un termen permanent de păstrare; • evidența documentelor electronice;
- asigurarea păstrării și integrității documentelor pentru perioada stabilită; crearea unei baze de date științifico-informative a documentelor primite/păstrate;
- valorificarea documentelor electronice;
- analiza stării documentelor electronice.
Cheltuielile exacte pentru elaborarea SI e-Arhiva nu pot fi stabilite cu certitudine la etapa actuală. Unele estimări aproximative pot fi efectuate prin analogie cu alte SI care au fost dezvoltate în trecut. În acest context, se precizează că suma estimativă pentru dezvoltarea și implementarea SI e-Arhiva a Estoniei a presupus cheltuieli în valoare de peste 45,6 mil. lei.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
169 vizualizări
Data publicării:
08 Octombrie /2025 07:40
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
sistem informaţional | arhivare
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.