Știri

Va fi instituit un sistem informațional pentru gestionarea garanțiilor financiare la creditele contractate de IMM-uri

Procesele de solicitare, examinare, eliberare și monitorizare de către Organizație pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) a garanțiilor destinate creditelor contractate de întreprinderile micro, mici și medii (din Fondul de Garantare a Creditelor pentru întreprinderile mici și mijlocii) vor putea fi gestionate prin intermediul unui sistem informațional.

 

Proiectul hotărârii de Guvern pentru aprobarea Conceptului Sistemului informațional de gestiune a garanțiilor financiare pentru credite (SI GGFC) și a Regulamentului privind modul de ținere a resursei informaționale formată de Sistemul informațional de gestiune a garanțiilor financiare pentru credite a fost examinat în cadrul ședinței secretarilor generali.

 

Conform notei proiectului, procedurile operaționale existente în procesul acordării garanțiilor financiare pentru credite sunt bazate deseori pe fluxul documentelor pe suport de hârtie. Aceasta determină existența unor riscuri privind siguranța și integritatea informațiilor, precum și o durată mai mare de timp a procedurilor ce vizează interacțiunea dintre participanții la acest proces.

 

Astfel, SI GGFC reprezintă totalitatea de resurse şi tehnologii informaționale interdependente, de metode şi de personal, destinat înregistrării, păstrării, prelucrării, furnizării și utilizării informației și formării resursei informaționale cu privire la dosarele garanțiilor financiare pentru credite, cu privire la solicitanții de garanții financiare pentru credite, din momentul înregistrării acestora și până la arhivarea datelor.

 

Sistemul va permite păstrarea informațiilor cu privire la solicitarea, emiterea, monitorizarea, executarea și recuperarea garanțiilor financiare, furnizarea mediului antreprenorial a unui instrument informatic capabil să reducă timpul necesar solicitării și obținerii garanțiilor necesare creditelor contractate, precum și obținerii în timp real a informației privind trasabilitatea procesului de examinare a solicitării de emitere a garanției, reducerea riscului falsificării sau denaturării informației primare prezentate de creditori și solicitanți în procesul de solicitare a garanțiilor financiare, dar și digitalizarea și transparentizarea activității de evaluare a cererilor de garantare de către ODA.

 

ODA în calitate de deținător al sistemului, poate asigura mentenanța sistemului din resursele programelor de asistență externă, inclusiv din contul suportului tehnic în baza Acordului de împrumut semnat cu Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare, prin care este aprobată o finanțare de 13,7 mil EUR pentru capitalizarea Fondului de garantare a Creditelor și 478 mii EUR pentru suport tehnic, inclusiv ajustarea sistemului informațional în caz de necesitate.

 

Conform datelor, numărul garanțiilor noi acordate în anul 2021 a crescut de circa 4 ori, iar volumul garanțiilor noi acordate a crescut de 5 ori în comparație cu perioada similară a anului precedent. Totodată, pe parcursul anului 2022 au fost emise 469 garanții financiare în sumă totală de 554.3 mil. lei, iar ODA a gestionat 996 garanții financiare, în valoare de 967,2 mil. lei care au facilitat debursarea creditelor în sumă de 2,16 mld. lei și au generat efectuarea investițiilor în economia națională de peste 2,49 mld. lei.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

843 vizualizări

Data publicării:

21 Iulie /2023 07:59

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

IMM-urile | creditare | garantie financiara | sistem informaţional

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon