Monitorul SFS

25 februarie 2025 – termen limită de prezentare a informației din surse indirecte pentru anul 2024

Termenul-limită de prezentare a informației de către organele cadastrale teritoriale și subiecții prezentării informațiilor din surse indirecte indicați în art.22611 din Codul fiscal, pentru perioada anului 2024, este data de 25 februarie 2025, informează Serviciul Fiscal de Stat.
 

Potrivit prevederilor art. 92 alin. (9) și art.22611 CF, subiecții vizați sunt:

  • organele cadastrale teritoriale, deținătorii registrelor de valori mobiliare, notarii publici: informația privind determinarea obligațiilor fiscale ce țin de înstrăinarea activelor de către persoane fizice;
  • Agenția Servicii Publice: informația privind documentarea mijloacelor de transport, inclusiv a celor transmise de către proprietari în folosință cu titlu oneros sau gratuit;
  • instituțiile financiare: informația privind toate tipurile de conturi active pe parcursul unui an fiscal, inclusiv rulajele (mișcările) pe aceste conturi;
  • companiile turistice: informația privind serviciile turistice prestate;
  • companiile de asigurare: informația privind contractele de asigurare;
  • deținătorii de registre ale deținătorilor de valori mobiliare: informația privind tranzacțiile cu valori mobiliare efectuate în perioada anului fiscal;
  • Banca Națională a Moldovei: informația despre persoanele cărora li s-a autorizat, conform legislației valutare, deschiderea de conturi în străinătate, precum și rapoartele privind conturile deschise în străinătate prezentate conform legislației de titularii de conturi;
  • notarii și alte persoane care desfășoară activitate notarială: informația privind contractele de vânzare-cumpărare, de schimb, de arendă a bunurilor imobiliare și mobiliare; informația privind contractele de împrumut și de donații; informația privind alte contracte aferente activelor de capital;
  • executorii judecătorești: informația privind realizarea drepturilor creditorilor recunoscute printr-un document executoriu prezentat spre executare;
  • birourile istoriilor de credit: informația privind subiecții istoriilor de credit persoane fizice și informațiile privind obligațiile debitoriale;
  • persoanele care desfășoară activitate de întreprinzător, cu excepția deținătorilor de patente de întreprinzător și a persoanelor fizice care practică activitate independentă: informația despre cheltuielile efectuate de către persoanele fizice la procurarea, posesia sau folosința mijloacelor de transport;
  • persoanele care desfășoară activitate de întreprinzător, cu excepția deținătorilor de patente de întreprinzător și a persoanelor fizice care practică activitate independentă: informația privind împrumuturile contractate de la persoane fizice în perioada anului fiscal și cele rambursate persoanelor fizice;
  • societățile de plată: informația privind activitățile sau tranzacțiile realizate în numerar de către persoanele fizice pe parcursul unui an fiscal;
  • societățile emitente de monedă electronică: informația privind activitățile sau tranzacțiile realizate în numerar de către persoanele fizice pe parcursul unui an fiscal;
  • furnizorii de servicii poștale care activează în conformitate cu Legea comunicațiilor poștale nr.36/2016 și care prestează servicii de plată în conformitate cu Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică: informația privind activitățile sau tranzacțiile prin sisteme de remitere de bani de către persoanele fizice pe parcursul unui an fiscal.

 

Modul de prezentare a informației este stabilit prin Ordinul SFS nr. 427/2018 cu privire la stabilirea modului, structurii și termenilor de prezentare a informației de către subiecții nominalizați în art. 92 și art. 22611 din Codul fiscal, cu modificările ulterioare. Informația se prezintă doar în format electronic, accesând serviciul SIA „Colectarea Informației din Sursele Indirecte”.
 

Suplimentar, în atenția notarilor, autoritatea menționează că prin Ordinul SFS nr. 481/2024, au fost efectuate modificări la Anexa nr. 6 a Ordinului SFS nr. 427/2018, care au intrat în vigoare la 01 ianuarie 2025. În acest context, pentru perioada fiscală A/2024, raportarea informațiilor de către notari se va efectua conform structurii Anexei nr. 6 aplicabile anterior aprobării Ordinului SFS nr. 481/2024, urmând ca, începând cu perioada fiscală A/2025, raportarea să se realizeze conform structurii modificate a Anexei nr. 6.
 

Prezentarea tardivă sau neautentică a informației, precum și neprezentarea informației prevăzute la art. 22611 din Codul fiscal, se sancționează în conformitate cu prevederile art. 253 alin. (6), (7) și (8) din Codul fiscal.
 

Pentru informații suplimentare privind procesele de ordin tehnic (lipsa accesului, încărcarea, semnarea și transmiterea informației) apelați Centrul Unic de Apel al Serviciului Fiscal de Stat: 0 8000 1525.

 

Totodată, la acest subiect vă mai propunem să consultați articolul  Particularitățile raportării informațiilor din surse indirecte de către notari, executori judecătorești, companii turistice, organizații obștești și agenți economici

 

Instituții:

Serviciul Fiscal de Stat | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

84 vizualizări

Data publicării:

05 Februarie /2025 08:00

Catalogul tematic

Persoana fizică | Noutăți fiscale

Etichete:

imprumut | Notar | persoana fizică | surse indirecte

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon