Achiziții publice
Achizițiile publice în contextul volatilității prețurilor
1. În cazul în care executarea obligațiilor contractuale asumate printr-un contract de achiziție publică devine, din cauza unei schimbări excepționale a circumstanțelor, atât de oneroasă (din cauza majorării costurilor la produse/servicii/lucrări), încât ar fi vădit inechitabil de a o menține în sarcina operatorului economic (furnizor/prestator/executor):
a) analiza posibilității rezoluțiunii contractului de achiziție publică de către părți, la solicitarea operatorului economic, în conformitate cu pct. 8.1 din contractul-model (Anexa nr. 24 la Ordinul nr.115/2021 al Ministerului Finanțelor), fără a solicita includerea acestuia în lista de interdicție și fără a i se reține garanția de bună execuție, dacă aceasta a fost concepută;
b) operatorul economic, la solicitarea de rezoluțiune prevăzută la lit. a), va demonstra prin documente justificative (de exemplu: factură, invoice, raport contabil, act de verificare a stocului intern, certificat de la BNS privind rata inflației și IPC, etc.) că executarea contractului a devenit extrem de oneroasă pentru a o mai putea menține în sarcina sa;
c) ca urmare a rezoluțiunii contractului, pentru volumul nelivrat, autoritatea contractantă urmează să inițieze imediat o nouă procedură de achiziție publică, asigurând calcularea valorii estimate a viitorului contract conform art. 4 alin. (1) al Legii nr. 131/2015, ținând cont de prognoza ratei inflației și orice alte riscuri care pot avea impact pe perioada de executare a contractului;
d) în cazul în care bunurile/serviciile/lucrările sunt necesare imediat, autoritatea contractantă, pe perioada desfășurării procedurii descrise la lit. c), va putea încheia un contract în urma procedurii de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, în conformitate cu art. 56 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice;
e) autoritatea contractantă, pentru cazul prevăzut la lit. d), va stabili durata/volumul contractului pe o perioadă nu mai mare decât cea necesară pentru a face față situației de urgență care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare;
f) pentru produsele/serviciile alimentare, autoritatea contractantă poate încheia contracte cu un termen de valabilitate de până la trei luni.
2. În cazul în care operatorul economic este în imposibilitate de a executa contractele de achiziții publice de bunuri și servicii ca urmare a afectării lanțului de aprovizionare provocat de războiul din Ucraina, se recomandă:
a) micșorarea, de către autoritatea contractantă, a valorii contractului, prin excluderea loturilor/pozițiilor care nu pot fi importate (pct. 7.4 din contractul-model, Anexa 24 al Documentației Standard pentru realizarea achizițiilor publice de bunuri și servicii aprobată prin OMF nr. 115/2021);
b) în acest caz, pentru bunurile importate din Ucraina, operatorul economic va justifica imposibilitatea executării contractului prin prezentarea avizului de atestare a impedimentului justificator, publicat de către Camera de Comerț și Industrie din Ucraina pe pagina web oficială;
c) pentru loturile/pozițiile excluse, autoritatea contractantă va iniția imediat o nouă procedură de achiziție, reieșind din soldul (volumul nelivrat) contractului inițial și încadrarea acestei proceduri potrivit pragurilor prevăzute de art. 2 din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice;
d) în cazul în care bunurile excluse sunt necesare imediat, autoritatea contractantă pe perioada desfășurării procedurii descrise la lit. c), poate încheia un contract în urma procedurii de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, în conformitate art. 56 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice;
e) autoritatea contractantă, pentru cazul prevăzut la lit. d), va stabili durata/volumul contractului pe o perioadă nu mai mare decât cea necesară pentru a face față situației de urgență care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.
3. În cazul contractelor de achiziții publice de lucrări, încheiate pe un termen mai mic de un an, autorității contractante i se recomandă calcularea valorii estimate a viitorului contract, conform art. 4 alin. (1) al Legii nr. 131/2015, ținând cont de prognoza ratei inflației pe perioada de executare a contractului.
4. În cazul contractelor de achiziții publice de lucrări, cu executare continuă încheiate pe un termen mai mare de un an, ajustarea periodică a valorii contractului se va realiza în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1129/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind ajustarea periodică a valorii contractelor de achiziții publice cu executare continuă, încheiate pe un termen mai mare de un an.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1746 vizualizări
Data publicării:
18 Aprilie /2022 08:45
Catalogul tematic
Noutăți | Achiziţie publică
Etichete:
achizii publice | rezilierea contractelor | ministerul finantelor | autoritate publica | operatori economici
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.