Știri
Achizițiile publice trebuie să furnizeze valoare pentru bani
Realizarea, începând cu anul 2025, a minimum 80% din valoarea achizițiilor publice inițiate anual, prin intermediul sistemului electronic de achiziții publice pentru întreg ciclul de achiziții, precum și realizarea a cel puțin 80% din valoarea achizițiilor lansate anual de autoritățile contractante centrale și locale, în condiții de eficiență economică și socială – sunt unele din rezultatele la care se așteaptă autoritățile ca urmare a implementării Strategiei de dezvoltare a managementului finanțelor publice pentru anii 2023-2030 (aprobată prin HG nr.71/2023).
În cadrul Ministerului Finanțelor continuă seria de discuții a Strategiei, astfel, în cadrul unei ședințe au fost prezentate principalele aspecte ce vizează componenta nr. 6 din document – Achizițiile publice.
După cum a meționat ministrul Finanțelor, Petru Rotaru, trebuie să atragem o atenție deosebită acestui sector, astfel încât să avem o eficiență sporită a achizițiilor publice, iar banul public direcționat către achizițiile publice și investiții capitale, să atingă obiectivele pe termen lung și mediu. Este important ca atât principiul transparenței, cât și celelalte care guvernează domeniul achizițiilor pubice, să fie respectate la nivelul cel mai înalt.
Totodată, secretarul de stat al ministerului, Vladimir Arachelov, a menționat, că în pofida faptului că avem, la moment, un cadru normativ bine structurat în domeniul achizițiilor publice, care descrie procedurile de achiziție, acesta nu se referă și la calitatea informațiilor din documentația de atribuire în sensul obținerii performanței, de aceea impactul este unul arbitrar. De asemenea, secretarul de stat s-a referit la importanța implementării unui calendar coordonat și sincronizat în domeniul achizițiilor publice, pentru a asigura o planificare responsabilă a acestora și reflectarea resurselor în documentele de planificare bugetară.
Astfel, dezvoltarea unui sistem performant de achiziții publice care să furnizeze „valoare pentru bani” în utilizarea fondurilor publice, este unul din obiectivele Strategie la capitolul achiziții publice.
Una din direcțiile prioritare ale Strategiei este reingineria sistemului electronic de achiziții publice, pentru a răspunde cerințelor la nivel național și european, cu utilizarea sistemului electronic pentru întreg ciclul de achiziții (planificare, derularea procedurii de atribuire, atribuire, managementul contractului – amendamente).
Totodată, se prevede instituirea mecanismului de cooperare orizontală/coordonare între ministere care utilizează achizițiile pentru implementarea țintelor specifice, inclusiv crearea și menținerea unei baze de date pentru identificarea, inventarierea și actualizarea programelor și a planurilor de acțiuni asociate care utilizează achizițiile strategice.
Un accent deosebit va fi pus și pe achizițiile publice durabile, obiectivul cărora este de a reduce impactul asupra mediului al bunurilor, serviciilor și lucrărilor achiziționate pe tot parcursul ciclului de viață al acestora, promovând în același timp dezvoltarea unei piețe pentru bunuri, servicii și lucrări ecologice și creșterea competitivității industriilor și sectoarelor ecologice ale economiei locale. În acest sens, Agenția Achiziții Publice e elaborat și proiectul Hotărârii de Guvern privind achizițiile publice durabile, care poate fi consultat aici până la 19 noiembrie, curent.
„Ne dorim ca odată cu implementarea acțiunilor incluse în Strategie, dar și în Programul national de dezvoltare al achizițiilor publice, numărul contestațiilor să fie redus, iar efortul nostru să fie direcționate pe aspecte mai complexe menite să îmbunătățească procesul achizițiilor publice”, a menționat Angela Nani, directoarea Agenției Naționale de Soluționare a Contestațiilor, care a propus ca și dezvoltarea unui modul dedicat contestațiilor în cadrul sistemului electronic de achiziții publice.
Alte propuneri ce au fost menționate în cadrul evenimentului se referă la: o colaborare mai eficientă cu autoritățile contractante, dat fiind faptul că achizițiile publice implică o serie de domenii conexe: construcții, siguranța alimentelor, medicină; îmbunătățirea cadrului normativ privind angajamentele multianuale, condiții mai clare privind certificarea specialiștilor în achizițiile publice.
Amintim, Ministerul Finanțelor a lansat în luna septembrie curent, seria de discuții publice dedicate celor 7 componente a Strategiei de dezvoltare a managementului finanțelor publice (analiza macroeconomică și cadrul macrobugetar, elaborarea și planificarea bugetului, transparența finanțelor publice, achizițiile publice, politicile fiscale și vamale și administrarea veniturilor).
Aici puteți vedea ce s-a discutat la ședințele anterioare:
- Ce prevede componenta nr. 5 Politici fiscale și vamale și administrarea veniturilor
- Ce prevede componenta nr. 4 Control intern managerial
Programul național de dezvoltare al sistemului de achiziții publice pentru 2023-2026 poate fi consultat aici
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
977 vizualizări
Data publicării:
07 Noiembrie /2023 08:00
Catalogul tematic
Achiziţie publică
Etichete:
achizii publice
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.