Știri

AEO: modul de verificare a solicitanţilor şi titularilor

Serviciul Vamal propune pentru consultări publice proiectul Ordinului cu privire la aprobarea Normelor metodologice  privind modul de verificare a solicitanţilor şi titularilor autorizației de operator economic autorizat (AEO). Aceste norme stabilesc procedura de verificare a solicitanților și titularilor AEO, precum şi de monitorizare și reevaluare a criteriilor prevăzute de art. 38 alin. (1) din Codul vamal, prin intermediul Sistemului informaţional de gestionare a autorizaţiei de operator economic autorizat.

 

Prin acest Ordin se propune aprobarea:

  • Normelor metodologice privind modul de verificare a solicitanţilor şi titularilor autorizației de AEO;
  • Chestionarului de autoevaluare;
  • Listei informaţiilor care trebuie comunicate Serviciului Vamal de către titularii AEO;
  • Normelor tehnice privind modul de utilizare a Sistemului informaţional de gestionare a AEO;
  • Normelor privind punerea în aplicare  a simplificărilor și facilităților pentru titularii autorizației de operator economic autorizat.

 

Astfel, Ordinul dat va constitui un document unic, care se referă la toate instrumentele principale utilizate în cursul procedurilor de verificare a condițiilor de autorizare,  de monitorizare și de reevaluare a statutului de AEO.

 

Conform metodologice privind modul de verificare a solicitanţilor şi titularilor autorizației de AEO, la efectuarea auditului, monitorizării şi reevaluării criteriilor AEO,  auditorii din cadrul aparatului central al Serviciului Vamal și solicitanții/titularii AEO pot consulta Orientările (Ghiduri) tematice publicate de Organizaţia Mondială a Vămilor şi Comisia Europeană.

 

Astfel, activitatea de audit, monitorizarea și reevaluarea criteriilor AEO se exercită de subdiviziunea din cadrul aparatului central al Serviciului Vamal responsabilă de domeniul AEO, precum şi în comun cu alte subdiviziuni din cadrul Serviciului Vamal, la necesitate și cu alte autorități, conform competenţelor funcţionale atribuite prin lege.

 

În cazul în care, în procesul de audit se identifică eventuale riscuri de neîndeplinire a criteriilor de autorizare, solicitantul se preavizează prin întocmirea unui raport preliminar a rezultatelor auditului în termen de cel mult 60 de zile de la data acceptării cererii. Prin intermediul raportului preliminar, solicitantul are dreptul la replică într-un termen de 30 de zile de la data comunicării respective, iar la  expirarea termenului de cel mult 30 de zile, Serviciul Vamal adoptă decizia în termen de 30 de zile, care se comunică solicitantului.

 

La finalizarea acţiunilor de audit, Raportul final al activității de audit, în care se consemnează concluziile verificării se semnează de către membrii echipei de audit şi reprezentantul legal al operatorului economic verificat. Cu toate că auditul este executat în legătură cu eliberarea autorizaţiei, informaţiile colectate vor permite evaluarea riscurilor operatorului economic şi vor putea duce la viitoare monitorizări, reevaluări și controale ulterioare.

 

Echipa de audit în cadrul activităţilor de auditare verifică respectarea de către solicitant a tuturor criteriilor prevăzute la art. 39-43 din Codul vamal, precum și lipsa datoriilor față de bugetul de stat. Constatarea situației relațiilor solicitantului (contribuabilului) cu bugetul public național privind lipsa sau existența restanțelor, poate fi demonstrată fie prin prezentarea certificatului eliberat pe portalul guvernamental al antreprenorului www.mcabinet.gov.md (în cazul persoanei juridice), accesând blocul de date „Situație fiscală” sau la ghișeul Direcției deservire fiscală din raza de deservire a solicitantului/la sediul Direcției deservire contribuabili mari.

 

 

În lista informațiilor care trebuie comunicate Serviciului Vamal de către solicitantul AEO se include orice modificări privind denumirea societăţii; forma de organizare juridică; vânzarea sau lichidarea întreprinderii etc.; sectorul de activitate economică şi/sau rolul în lanţul de aprovizionare orice modificare negativă în situaţia financiară, inclusiv activele nete negative care nu pot fi recuperate; pierderea principalilor clienţi / principalelor pieţe; rapoartele/rezultatele verificărilor auditorilor externi; modificări în structura sau conducerea societății (de exemplu: proprietar nou, o nouă persoana împuternicită să îl reprezinte sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia, un nou (noi) angajat/angajați responsabil de domeniul vamal) etc.

 

Ordinul va intra în vigoare la 1 ianuarie 2024.

 

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

722 vizualizări

Data publicării:

20 Iulie /2023 08:00

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

inspectori vamali | statut AEO

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon