Știri
AEO: modul de verificare a solicitanţilor şi titularilor
Serviciul Vamal propune pentru consultări publice proiectul Ordinului cu privire la aprobarea Normelor metodologice privind modul de verificare a solicitanţilor şi titularilor autorizației de operator economic autorizat (AEO). Aceste norme stabilesc procedura de verificare a solicitanților și titularilor AEO, precum şi de monitorizare și reevaluare a criteriilor prevăzute de art. 38 alin. (1) din Codul vamal, prin intermediul Sistemului informaţional de gestionare a autorizaţiei de operator economic autorizat.
Prin acest Ordin se propune aprobarea:
- Normelor metodologice privind modul de verificare a solicitanţilor şi titularilor autorizației de AEO;
- Chestionarului de autoevaluare;
- Listei informaţiilor care trebuie comunicate Serviciului Vamal de către titularii AEO;
- Normelor tehnice privind modul de utilizare a Sistemului informaţional de gestionare a AEO;
- Normelor privind punerea în aplicare a simplificărilor și facilităților pentru titularii autorizației de operator economic autorizat.
Astfel, Ordinul dat va constitui un document unic, care se referă la toate instrumentele principale utilizate în cursul procedurilor de verificare a condițiilor de autorizare, de monitorizare și de reevaluare a statutului de AEO.
Conform metodologice privind modul de verificare a solicitanţilor şi titularilor autorizației de AEO, la efectuarea auditului, monitorizării şi reevaluării criteriilor AEO, auditorii din cadrul aparatului central al Serviciului Vamal și solicitanții/titularii AEO pot consulta Orientările (Ghiduri) tematice publicate de Organizaţia Mondială a Vămilor şi Comisia Europeană.
Astfel, activitatea de audit, monitorizarea și reevaluarea criteriilor AEO se exercită de subdiviziunea din cadrul aparatului central al Serviciului Vamal responsabilă de domeniul AEO, precum şi în comun cu alte subdiviziuni din cadrul Serviciului Vamal, la necesitate și cu alte autorități, conform competenţelor funcţionale atribuite prin lege.
În cazul în care, în procesul de audit se identifică eventuale riscuri de neîndeplinire a criteriilor de autorizare, solicitantul se preavizează prin întocmirea unui raport preliminar a rezultatelor auditului în termen de cel mult 60 de zile de la data acceptării cererii. Prin intermediul raportului preliminar, solicitantul are dreptul la replică într-un termen de 30 de zile de la data comunicării respective, iar la expirarea termenului de cel mult 30 de zile, Serviciul Vamal adoptă decizia în termen de 30 de zile, care se comunică solicitantului.
La finalizarea acţiunilor de audit, Raportul final al activității de audit, în care se consemnează concluziile verificării se semnează de către membrii echipei de audit şi reprezentantul legal al operatorului economic verificat. Cu toate că auditul este executat în legătură cu eliberarea autorizaţiei, informaţiile colectate vor permite evaluarea riscurilor operatorului economic şi vor putea duce la viitoare monitorizări, reevaluări și controale ulterioare.
Echipa de audit în cadrul activităţilor de auditare verifică respectarea de către solicitant a tuturor criteriilor prevăzute la art. 39-43 din Codul vamal, precum și lipsa datoriilor față de bugetul de stat. Constatarea situației relațiilor solicitantului (contribuabilului) cu bugetul public național privind lipsa sau existența restanțelor, poate fi demonstrată fie prin prezentarea certificatului eliberat pe portalul guvernamental al antreprenorului www.mcabinet.gov.md (în cazul persoanei juridice), accesând blocul de date „Situație fiscală” sau la ghișeul Direcției deservire fiscală din raza de deservire a solicitantului/la sediul Direcției deservire contribuabili mari.
În lista informațiilor care trebuie comunicate Serviciului Vamal de către solicitantul AEO se include orice modificări privind denumirea societăţii; forma de organizare juridică; vânzarea sau lichidarea întreprinderii etc.; sectorul de activitate economică şi/sau rolul în lanţul de aprovizionare orice modificare negativă în situaţia financiară, inclusiv activele nete negative care nu pot fi recuperate; pierderea principalilor clienţi / principalelor pieţe; rapoartele/rezultatele verificărilor auditorilor externi; modificări în structura sau conducerea societății (de exemplu: proprietar nou, o nouă persoana împuternicită să îl reprezinte sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia, un nou (noi) angajat/angajați responsabil de domeniul vamal) etc.
Ordinul va intra în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
948 vizualizări
Data publicării:
20 Iulie /2023 08:00
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
inspectori vamali | statut AEO
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.