10
03 2015
709

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna februarie 2015

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna februarie 20151

Biroul Naţional de Statistică informează, că indicele preţurilor de consum (IPC) în februarie 2015 faţă de ianuarie 2015 a constituit 102,2%, iar faţă de februarie 2014 – 106,5% (informativ: în februarie 2014 faţă de ianuarie 2014 IPC a marcat 100,5% şi faţă de februarie 2013 – 105,4%)2.

Creşterea preţurilor medii de consum cu 2,2 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare – cu 2,1 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 3,7 la sută şi la tarifele pentru prestarea serviciilor populaţiei – cu 0,3 la sută (Tabelul 1).

În luna februarie 2015 au crescut preţurile la unele produse alimentare: fructe proaspete – cu 10,9% (în special: fructe exotice – cu 16,4%, citrice – cu 12,0%, fructe de livadă sămînţoase – cu 7,5%), legume proaspete – cu 10,3% (în special: vinete – cu 25,9%, varză – cu 19,8%, tomate – cu 18,2%, ardei dulci şi gogoşari – cu 12,9%, morcovi – cu 11,2%, usturoi – cu 9,5%, castraveţi – cu 7,8%), ceai – cu 4,8%, orez – cu 4,5%, peşte şi conserve din peşte – cu 4,2%, zahăr şi cafea solubilă – cu cîte 3,8%, ciocolată şi bomboane de ciocolată – cu 3,7%, cartofi şi paste făinoase – cu cîte 3,3%, făină de grîu – cu 2,9%, ulei vegetal – cu 2,6%.

Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la: ouă de găină – cu 16,3%, slănină neprelucrată – cu 8,6%, carne de porc – cu 3,9%, carne de bovine – cu 0,8%.

La mărfurile nealimentare în luna februarie 2015 a fost marcată majorarea preţurilor la: electrocasnice (în special: maşini de cusut – cu 25,2%, aparate de aer condiţionat – cu 19,5%, aparate electrice mărunte – cu 18,1%, aparate pentru prelucrarea informaţiei – cu 18,0%, plite electrice – cu 17,9%, televizoare – cu 17,6%, aspiratoare – cu 16,9%, frigidere şi congelatoare – cu 15,8%, maşini de spălat rufe – cu 15,2%, aragazuri – cu 13,2%, mijloace de transport – cu 5,9%, mobilă, obiecte de sanitărie şi igienă – cu cîte 5,8%, mărfuri chimice de uz casnic – cu 5,0%, detergenţi – cu 4,9%, materiale de construcţie necesare pentru repararea cosmetică a locuinţei – cu 4,0%, medicamente – cu 3,9%, combustibili – cu 1,6% (cărbune de pămînt – cu 4,0%, lemne pentru foc – cu 2,1%), încălţăminte – cu 1,8%, confecţii – cu 1,6%.

Concomitent, în perioada de analiză au scăzut preţurile la: gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 0,1%, ţigări – cu 2,7%.

La serviciile prestate populaţiei în luna februarie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: serviciile transportului aerian – cu 6,0%, confecţionarea mobilei – cu 3,9%, serviciile hoteliere – cu 3,3%, repararea încălţămintei – cu 3,0%, serviciile fizioterapeutice şi alte servicii ale personalului mediu medical – cu 2,9%, plata pentru întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 2,1%, serviciile stomatologice – cu 1,8%.

Tabelul 1. Rata inflaţiei în februarie 2015



Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)





Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente:





Note:

1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi mun. Bender.
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă www.statistica.md ). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2015.
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la următoarea adresă: www.statistica.md)

via | www.statistica.md

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.