30
03 2021
244

Rodica Musteața-Staci: Vreau să văd P.P. ”Monitorul fiscal FISC.md” la fel de puternică, având o autoritate și credibilitate în creștere

La 30 martie a.c., Publicația Periodică „Monitorul Fiscal FISC.MD” a marcat 10 ani de la fondare. Despre succesele obținute către acest jubileu discutăm cu directorul, dna Rodica Musteața-Staci. 


- Pentru o revistă de specialitate în domeniile fiscal și contabil, cum e „Monitorul Fiscal FISC.MD”, 10 ani de activitate înseamnă mult sau puțin?

 

- Cred că ar fi cazul să facem totalurile, însă aprecierea cea mai veridică în acest sens ar fi din partea cititorilor revistei noastre, autorilor publicației, partenerilor cu care  am construit relații de durată. În opinia mea, pentru o revistă, 10 ani sunt suficienți pentru afirmarea pe piață, iar dacă e să ne raportăm la „Monitorul Fiscal FISC.MD”, acest lucru  ne-a reușit pe deplin, fapt demonstrat prin devotamentul cititorilor noștri, pentru care muncește o echipă ce s-a consolidat pe parcursul unui deceniu, actualmente una destul de numeroasă.

Astăzi, putem afirma cu certitudine că în Moldova nu există o altă publicație care s-ar putea lăuda că are 100 de autori, un Grup de lucru, care verifică și aprobă articolele publicate în aceasta, un Colegiu de redacție care, de fapt, este cenzorul revistei. Și, nu în ultimul rând, vom menționa echipa tehnică a publicației formată din circa 20 de persoane care activează zilnic în cadrul redacției cu multă responsabilitate și dedicație.


- Doamna Rodica, în anul 2018 fondator al P.P. „Monitorul Fiscal FISC.MD” a devenit Serviciul Fiscal de Stat.  Acest fapt, în opinia Dumneavoastră, a dictat necesitatea revizuirii politicii de publicare, efectuării unor schimbări în activitatea de zi cu zi a revistei?

 

- Din start aș vrea să accentuez că această schimbare a fondatorului a fost una mai mult decât binevenită și logică, deoarece, dacă e să pornim de la inițiativa lansării revistei „Monitorul Fiscal FISC.MD”, aceasta a parvenit în anul 2011 anume din partea conducerii autorității fiscale. Scopul urmărit atunci era nu numai fondarea unei publicații prin care Serviciul Fiscal de Stat putea să-și promoveze activitatea, dar și să ofere din prima sursă informații ce țin de metodologiile elaborate și aplicate, controlul fiscal și multe alte domenii ce ar apropia organul fiscal și contribuabilii. La etapa actuală putem spune că prin aceste acțiuni de promovare, informare și consultare care sunt asigurate și prin intermediul publicației „Monitorul Fiscal FISC.MD”, s-a reușit ridicarea nivelului conformării benevole a contribuabililor persoane fizice și juridice.

Grație conjugării eforturilor noastre tot mai mulți contribuabili privesc Serviciul Fiscal de Stat ca o instituție responsabilă de aplicarea legislației privind impozitele, taxele, contribuțiile și alte venituri ale bugetului de stat, o instituție care le acordă suport agenților economici și cetățenilor în onorarea obligațiunilor față de bugetul public național în termen și pe deplin, contribuind astfel la dezvoltarea economiei țării, a societății în general. Vreau să adaug că schimbarea fondatorului a fost benefică din considerentul că a avut loc o consolidare a relațiilor de parteneriat al revistei cu însăși autoritatea fiscală. Datorită acestui fapt, am avut de câștigat, deoarece s-a produs optimizarea procedurii obținerii unor articole interesante, de avizare a lor și, ca urmare, a sporit încrederea cititorilor în ceea ce promovăm.

Fără îndoială, ne bucură și un alt aspect al colaborării: odată cu schimbarea fondatorului, colegii de la SFS au început să trateze revista ca o platformă de comunicare cu contribuabilii, pe care o utilizează mult mai activ. De aceea sunt ferm convinsă că decizia corespunzătoare a fost una judicioasă. E de remarcat și adevărul că schimbarea fondatorului a determinat creșterea nivelului responsabilității echipei noastre. E lesne de înțeles, deoarece suntem o revistă care reflectă poziția oficială a Serviciului Fiscal de Stat și, atunci când publicăm un articol, o informație, o noutate, suntem conștienți că ne asumăm o responsabilitate. Evident că aceasta ne-a obligat să ne revizuim într-o oarecare măsură politica de publicare, de selectare, coordonare, avizare a articolelor plasate atât în ediția pe suport de hârtie, cât și în cea electronică.

Consider că anume reforma dată a pus începutul unei practici pe care o apreciem mult: tot mai des colaboratorii fiscali recomandă contribuabililor consultarea articolelor publicate în „Monitorul Fiscal FISC.MD”, având ferma convingere că acestea corespund legislației în vigoare.


- Dumneavoastră ați devenit directorul publicației cu cinci ani în urmă. Astăzi, făcând un bilanț, puteți spune că ați reușit să atingeți scopurile pe care vi le-ați pus în momentul numirii în funcție?

 

- Mai întâi de toate, vreau să recunosc că, pentru mine, propunerea de a deveni directorul publicației a fost o provocare... Cât de bine m-am descurcat, în ce măsură am făcut față  provocării? Cred că aprecierile trebuie să vină din partea fondatorului, echipei publicației, partenerilor, clienților noștri. Pe parcursul ultimilor ani, a crescut semnificativ numărul de abonați, utilizatori, s-a reușit lansarea cu succes a ediției electronice a publicației și altele. Astăzi putem observa că doar „Monitorul Fiscal FISC.MD” are o așa ediție electronică de profil, și o declar cu toată certitudinea, atât de vastă, atât de multilaterală, care abordează subiecte ce țin nu numai de fiscalitate, dar și de domeniile conexe, cum ar fi: contabilitate, raportare financiară, audit, asigurări sociale și medicale, achiziții publice, legislația muncii, taxele vamale etc. Putem concluziona că „Monitorul Fiscal FISC.MD” a devenit „un ghișeu unic” pentru contribuabili atât persoane fizice, cât și persoane juridice, indiferent de domeniul pe care îl reprezintă sau de funcția deținută. În paginile revistei orice utilizator are posibilitatea să găsească răspunsuri la întrebări, explicații la situațiile cu care se confruntă în activitatea sa. Cred că aceasta este o realizare mare și formează succesul comun al echipei publicației „Monitorul Fiscal FISC.MD”.

În același context, aș vrea să mă refer și la faptul că scopul, menirea publicației este să deservească un număr cât mai mare de contribuabili la capitolul informatizare. Pentru noi, este important ca orice contribuabil care nu a găsit în paginile noastre informația pe care o căuta, să poată obțină un răspuns la întrebarea ce-l frământă în mod individual. Cu acest scop dezvoltăm rubrica „Adresează-ne o întrebare” prin care oferim suport utilizatorilor. Astăzi avem zilnic în jur de 6 mii de utilizatori, peste 25 mii de accesări de pagină în ediția electronică a revistei și, fără doar și poate, este un lucru elocvent. Ne bucurăm că o apreciază și partenerii noștri precum Consiliul economic pe lângă prim-ministru, Asociația contabililor și auditorilor profesioniști, Camera de Comerț și Industrie, Camera de Comerț Americană din Moldova etc., cei care ne-au ales pentru promovarea produselor și serviciilor lor.

Unul din obiectivele pe care mi le-am trasat inițial, și pot spune că acesta a fost atins cu succes, a fost consolidarea unei echipe cu adevărat frumoase, unde fiecare este responsabil de mai multe domenii. Voi menționa că am ajuns la aniversarea a 10-a a publicației cu o echipă de profesioniști, ce au asigurat continuitatea activității într-un mod eficient și rezultativ.


- Doamna Rodica, trebuie să recunoaștem că, practic, toate entitățile se confruntă cu consecințele crizei pandemice. Ce schimbări au parvenit în activitatea publicației în aceste condiții?

 

- Evident că, și pentru „Monitorul Fiscal FISC.MD”, criza pandemică este o provocare. Bineînțeles, ca toată lumea, am fost nevoiți să analizăm posibilele scenarii de confruntare cu situația creată. Inițial puteam chiar lua decizia de sistare a activității cu o eventuală reîntoarcere la serviciu. Noi însă am tratat provocarea dată ca o oportunitate de dezvoltare. În urma unei analize a condițiilor pe piață, am ajuns la concluzia că nu aveam dreptul moral să limităm accesul utilizatorilor, abonaților noștri la informația de care au avut nevoie în condițiile destul de grele din martie-septembrie anul trecut.

Cunoaștem cu toții că, în acea perioadă, au fost aprobate un șir de modificări în legislație, elaborate acte normative în susținerea mediului de afaceri, menite să diminueze efectele negative ale crizei pandemice. Ne-am simțit obligați să fim alături de contribuabili, să le aducem la cunoștință oportunitățile, facilitățile oferite de Guvern.

Într-adevăr, publicația a recurs la activitatea la distanță, însă, grație responsabilității echipei, lucrul acesta nu a afectat nici productivitatea muncii, nici calitatea serviciilor. Mai mult decât atât, în condițiile crizei am reușit să ne mobilizăm resursele interne și să realizăm un proiect mult așteptat și înalt apreciat de contribuabili, mai cu seamă de contabilii din țară: am editat o Ediție specială a publicației, „Actele normative de reglementare a contabilității în sectorul corporativ”, în care am inclus Standardele naționale de contabilitate, Indicațiile metodice, Planul general de conturi contabile. 

- De regulă, mai multe companii, în condiții de criză, întru diminuarea posibilelor pierderi, recurg la diversificarea activităților. Publicația intenționează să lanseze noi proiecte și servicii?

- E clar că aceste condiții dificile obligă echipele companiilor din toate domeniile de activitate să identifice noi produse și servicii ce le-ar permite nu numai să se mențină pe piață, dar și să-și asigure o dezvoltare pe viitor. Voi accentua că suntem permanent în căutare de idei noi și am adunat deja în portofoliu mai multe proiecte ce își așteaptă implementarea. Acestea sunt rezultatul solicitărilor parvenite din partea cititorilor noștri. De exemplu, în aprilie abonații revistei pe suport de hârtie vor primi un cadou cu ocazia aniversării noastre - broșura Catalogul mijloacelor fixe, iar cei ce utilizează varianta electronică vor avea acces la ea pe site-ul publicației. 


Dacă e să vorbim de perspective, voi spune că „Monitorul Fiscal FISC.MD”, ca revistă a Serviciului Fiscal de Stat, poate deveni un centru unic de promovare a imaginii instituției, de popularizare a conformării prin instruire a contribuabilului nu numai prin intermediul articolelor editate în revistă și plasate pe site-ul publicației, dar și prin organizarea webinarelor, workshopurilor, meselor rotunde, care au ca scop instruirea contribuabililor. Având o bogată experiență de comunicare, datorită echipei consolidate de autori profesioniști, adevărați experți în domeniile fiscalitate, contabilitate, audit, asigurare socială și medicală, IT etc., „Monitorul Fiscal FISC.MD” ar putea promova ideile lor nu numai prin prisma articolelor publicate în revistă, dar și prin intermediul discuțiilor active, directe. Sper că această posibilitate pe care intenționăm să o oferim în perioada imediat următoare va fi apreciată de potențialii utilizatori ai serviciilor date. Există și alte proiecte, dar la etapa actuală e prematur să mă pronunț despre anumite detalii. Pur și simplu, prefer să vorbesc despre lucruri aproape sau deja realizate. Sunt convinsă că noile noastre produse vor fi o surpriză plăcută pentru toți.


- În final, aș vrea să vă întreb cum vedeți publicația, să zicem, peste cinci ani?

- Vreau să văd P.P. „Monitorul Fiscal FISC.MD” la fel de puternică, cu o autoritate și o credibilitate în creștere. În afară de implementarea cu succes a proiectului de instruire, la care m-am referit, îmi doresc realizarea unui vis al meu, trebuie să recunosc,  destul de ambițios... În linii mari, este vorba de crearea unui instrument care îi va permite Serviciului Fiscal de Stat să utilizeze „Monitorul Fiscal FISC.MD” nu numai în scopul de promovare a imaginii, informare a publicului-țintă, instruire, dar și ca platformă de dialog între autoritatea fiscală și mediul de afaceri, cetățeni, platformă de apreciere a eficienței inițiativelor propuse, lansare a inițiativelor contribuabililor. În opinia mea, realizarea acestui proiect va asigura apropierea Serviciului Fiscal de Stat de contribuabil, va da un impuls implementării în practică a așteptărilor businessului.

În încheiere, aș vrea să aduc un mesaj de felicitare celor, care, după mine, sunt motorul publicației noastre, fără care nu ar exista nici celelalte activități conexe. Mă refer la redacție, autorii noștri, Grupul de lucru și Colegiul de redacție - cărora le exprim recunoștința și respectul pentru munca, aportul la dezvoltarea „Monitorul Fiscal FISC.MD”.

Vreau să mulțumesc fondatorului pentru susținere și încredere. Și, nu în ultimul rând, celor ce zi de zi ne provoacă să fim mai buni, au grijă ca noi să creștem, celor ce reprezintă cititorul atent - măria sa contribuabilul. Le urez tuturor sănătate, succese în activitate și să rămână în continuare alături de „Monitorul Fiscal FISC.MD”!

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.