Știri

Cum va fi efectuată inventarierea bunurilor transmise în contul cotelor-părți valorice din patrimoniul fostelor întreprinderi agricole

Asupra bunurilor transmise sau care urmau a fi transmise în contul cotelor-părți valorice din patrimoniul fostelor întreprinderi agricole va fi aplicată o modalitate specială de inventariere, care este aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 799 din 23 noiembrie 2022.

 

Regulamentul a fost publicat în MO din 2 decembrie current și stabilește atât modul de inventariere a bunurilor respective, cât și cel de întocmire a documentației necesare pentru înregistrarea acestora în registrele de publicitate, fiind indispensabil persoanelor juridice și fizice antrenate în procesul de inventariere.

 

Astfel, inventarierea respectivelor bunuri va fi efectuată de o comisie instituită prin dispoziţia primarului, în componenţa căreia vor fi incluși primarul sau, după caz, viceprimarul, specialistul pentru reglementarea regimului proprietății funciare, contabilul-șef și un consilier local.

 

În procesul inventarierii se efectuează identificarea amplasării bunului, determinarea caracteristicilor tehnice ale acestuia (gradului de executare a construcţiei/ uzurii bunurilor) și determinarea conturului construcției.

Ca urmare a inventarierii, comisia va elabora listele bunurilor, cu includerea informației despre tipul lor (construcţie, obiectiv de infrastructură tehnico-edilitară etc.); destinaţia (școală, baraj etc.), amplasarea (adresa), numărul cadastral, suprafaţa, gradul de executare a construcției (în %); uzura (în %); domeniul (public sau privat) și  denumirea persoanei fizice/juridice care gestionează bunul.

 

Pentru determinarea uzurii bunurilor inventariate, se examinează starea elementelor constructive (existenţa fisurilor/deformărilor şi a altor deteriorări vizibile ale elementelor construite etc.) și anul construcţiei/ reconstrucţiei/ producerii.

 

Comisia de inventariere, în baza datelor acumulate, va determina uzura bunurilor, care se exprimă în procente și se determină în felul următor:

  • între 0-20% – nu există daune și deformări sau pot fi eliminate în timpul reparației curente;
  •  uzura 21-40% – în general, elementele structurale sunt adecvate pentru funcționare, dar acest lucru necesită reparații majore;
  • uzura 41-60% – exploatarea elementelor structurale este posibilă numai în cazul efectuării unei revizii majore;
  • uzura 61-80% – elementele structurale sunt în stare de urgență;
  • uzura 81-100% – elementele structurale se află în stare distrusă.

 

Ca urmare, bunurile a căror uzură constituie 81-100% se vor considera demolate, se vor exclude din etapele ulterioare ale procedurii de inventariere și nu se vor reflecta în listele definitivate ale bunurilor transmise sau care urmau a fi transmise în contul cotelor-părți valorice din patrimoniul fostelor întreprinderi agricole.

 

Regulamentul mai prevede că, autoritatea administrației publice locale, în termen de 5 zile de la data primirii listelor bunurilor, va iniția procedura dezbaterilor publice, ce include publicarea listelor, depunerea și soluționarea contestaţiilor.

 

Finanţarea cheltuielilor aferente executării lucrărilor de inventariere și de înregistrare a bunurilor va fi efectuată în limitele alocaţiilor prevăzute în legea bugetară anuală sau din mijloacele financiare obţinute din alte surse legale.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Guvernul Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

921 vizualizări

Data publicării:

02 Decembrie /2022 14:45

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

APL | Hotarare de Guvern | inventariere | bunuri agricole | regulament

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon