Știri

Dezvoltarea intercomunitară: cooperare pentru implementarea proiectelor locale și regionale

Proiectul de lege cu privire la asociațiile de dezvoltare intercomunitară, ce are drept scop reglementarea constituirii, activității, funcționării, reorganizării și lichidării asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, a fost aprobat de Parlament în lectura a doua.

 

Conform documentului, asociația de dezvoltare intercomunitară este o asociație non-profit, apolitică, cu statut de persoană juridică înființată de două sau mai multe unități administrativ-teritoriale în vederea realizării în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes local sau regional sau în scopul furnizării în comun a unor servicii publice.

 

În același timp, proiect de dezvoltare de interes local sau regional este cel realizat de autorităților publice locale în domeniile lor de competență în vederea realizării unor schimbări sociale, economice, culturale și de mediu durabile, menite să îmbunătățească calitatea vieții în unitățile administrativ-teritoriale.  

 

Asociația se constituie benevol, are statut de persoană juridică și se înregistrează la Agenția Servicii Publice. Pentru înregistrare se prezintă cererea de înregistrare, procesul-verbal al ședinței adunării de constituire, acordul de constituire, statutul, documentul care atestă stabilirea sediului și confirmarea disponibilității denumirii asociației.

 

Proiectul stabilește și prevederea că drept sursă de finanțare a asociației pot servi donațiile sau granturile, dobânzile la mijloacele financiare depuse de asociație în conturi bancare, sursele financiare pentru serviciile prestate de asociație și cotizațiile anuale de membru. Astfel, Asociația va percepe o cotizație anuală de membru pentru acoperirea costurilor fixe și a altor cheltuieli ce țin de activitatea sa, aceasta fiind achitată de membri la data sau înainte de data stabilită în statut sau în regulamentul intern. Suma cotizației se stabilește de către adunarea generală și poate fi modificată la solicitarea argumentată a directorului asociației, dar nu mai des decât o dată pe an.

 

Conform notei informative a proiectului, în condițiile dispunerii de resurse financiare și umane limitate, cooperarea și asocierea APL (cooperarea intercomunitară) în îndeplinirea responsabilităților ce le revin conform legii este de o actualitate sporită.  La momentul de față cadrul normativ al Republicii Moldova referitor la cooperarea intercomunitară este general și lipsesc mecanisme clare pentru inițierea, dezvoltarea și finalizarea unei astfel cooperări.

 

Documentul stabilește că directorul și contabilul-șef al asociației se numesc în funcție pe bază de concurs de către consiliul asociației, cu aprobarea adunării generale. Directorul prezintă raportul de activitate în fața consiliului asociației și, de regulă, asistă la ședințele acestuia, dar nu participă la luarea deciziilor și nici la vot.

 

Se propune ca documentul să fie pus în aplicare peste 3 luni din data publicării acestuia în Monitorul Oficial.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Parlamentul Republicii Moldova

933 vizualizări

Data publicării:

06 Februarie /2023 07:58

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

intreprindere intercomunitara | proiect de lege | dezvoltare locala | cooperare

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon