
Știri
Dezvoltarea sistemului de achiziții publice: registre electronice și consolidarea capacităților personalului
Crearea/integrarea şi menţinerea registrului electronic în scopul identificării inventarierii, actualizării programelor şi a planurilor de acţiuni asociate care utilizează achiziţiile strategice (aspecte sociale, mediu, inovare și performanță), organizarea programelor de formare pentru crearea unui corp de profesioniști în achiziții, crearea și menținerea registrului privind furnizorii de servicii de achiziție din Republica Moldova sunt câteva din acțiunile incluse în Programul național de dezvoltare a sistemului de achiziții publice pentru anii 2023 – 2026.
În cadrul ședinței secretarilor generali din 12 mai curent a aprobat modificări la Programul respectiv, aprobat prin Hotărârii Guvernului nr. 625/2023. Modificările vizează, în primul rând extinderea termenului de implementare a Programului până în anul 2027. De asemenea, planul de acțiuni a fost actualizat, fiind revizuite termenele pentru realizarea obiectivelor specifice, raportarea progresului și evaluarea finală a activităților.
Menționăm că Programul național de dezvoltare a sistemului de achiziții publice este un document de politici pe termen mediu, elaborat pentru stabilirea priorităților în domeniul achizițiilor publice, precum și pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a managementului finanțelor publice aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 71/2023.
Printre acțiunile actualizate ale Programului se regăsesc: elaborarea proceselor de business ale sistemului electronic de achiziții în baza analizei cadrului normativ național și european de achiziții; utilizarea instrumentului de e-procurement pentru întreg ciclul de achiziții; identificarea organizațiilor relevante pentru sistemul de achiziții publice de la nivel strategic, tactic și operational. De asemenea, Programul prevede identificarea mecanismului de susținere a întreprinderilor sociale și organizațiilor care oferă servicii sociale pentru promovarea achizițiilor sociale. Alte acțiuni vizează elaborarea caietelor de sarcini-model pentru cele mai utilizate obiecte de achiziții, cu includerea aspectelor sociale, de mediu, inovare și performanță, elaborarea metodologiei de monitorizare a conformității desfășurării procedurilor de achiziții publice, identificarea elementelor componente necesare pentru realizarea evaluării ex-post a executării contractelor și altele.
O serie de acțiuni vizează consolidarea capacităților personalului responsabil de achiziții, cum ar fi organizarea (desfășurarea) programelor de formare pentru crearea unui corp de profesioniști în achiziții, Lansarea și asigurarea continuității Sistemului de certificare pentru specialiștii din domeniul achizițiilor publice în vederea evaluării și calificării acestora și crearea registrului specialiștii certificați în domeniul achizițiilor din Republica Moldova.
Conform notei proiectului, implementarea acțiunilor prevăzute în Planul de acțiuni revizuit presupune utilizarea atât a resurselor bugetare cât și a surselor de finanțare externă, costurile acoperite din bugetul de stat fiind estimate la 6 371,33 mii lei, conform angajamentelor existente în cadrul Hotărârii Guvernul nr. 625/2023. Totodată, în contextul elaborării Cadrului Bugetar pe Termen Mediu pentru anii 2026 - 2028, au fost înaintate propuneri de cheltuieli în valoare de 356,9 mii lei, necesari pentru implementarea sistemului de certificare destinat specialiștilor în achiziții publice/sectoriale.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
522 vizualizări
Data publicării:
14 Mai /2025 07:55
Catalogul tematic
Achiziţie publică | Servicii electronice
Etichete:
servicii electronice | achiziţii publice electronice
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.