13
10 2020
148

Moldova-Ucraina: facilitarea exporturilor

„Ucraina se situează pe locul șase printre principalii parteneri comerciali ai Republicii Moldova, fiind pe locul nouă la compartimentul export și pe locul patru la import. Țara vecină are o piață cu peste 40 mil. de consumatori, însă potențialul acesteia nu este valorificată pe deplin. Odată cu îmbunătățirea regimurilor administrative și vamale, unii producători autohtoni au reușit să depășească impedimentele și au penetrat pe piața vecină. Una din căile viabile pentru o dezvoltare rapidă este comerțul electronic, care comparativ cu cel clasic, prezintă avantaje în termen de logistică, promovare și accesibilitate”, a declarat Rodica Verbeniuc, directorul general al Agenției de Investiții, în cadrul celei de a IX-a sesiuni a programului „Export Morning” a fost desfășurată de Agenția de Investiții cu susținerea financiară a  proiectului Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) Agricultura Performantă în Moldova (APM).

 

Sesiunea cu genericul „Piața de export Ucraina: oportunități și provocări”, a întrunit experiența de comerț bilaterală pre-pandemie, situația actuală și oportunitățile pentru exporturile moldovenești pe această piață.

 

Ambasadorul Ucrainei în Republica Moldova, Marco Șevcenko, a constatat că cel mai înalt nivel al schimburilor comerciale dintre Ucraina și Moldova din ultimii ani a înregistrat circa $900 mil., cifră impresionantă pentru piețele în curs de dezvoltare. În perioada de criză cifra și schimburile comerciale s-au redus, însă rămân importante pentru antreprenori. „Consider că stabilirea unor noi contacte și inițierea unor noi proiecte necesită sprijin din partea structurilor guvernamentale din Moldova și Ucraina”, a menționat oficialul.

 

Printre mărfurile autohtone exportate pe piața ucraineană sunt vinurile, strugurii, semințele de floarea soarelui, medicamentele etc. În anul 2019, Republica Moldova a exportat în Ucraina mărfuri în valoare totală de $649,1 mil., ceea ce este cu 1,25% mai puțin comparativ cu anul 2018, deși în ultimii 5 ani volumul total al importurilor în Ucraina s-a majorat cu 13%.  Moldova rămâne unul dintre cei mai mari consumatori al produselor lactate din țara vecină.

 

Amintim, programul „Export Morning” a fost lansat anul trecut și are drept scopul oferirea antreprenorilor autohtoni a asistenței informative și practice pentru facilitarea exporturilor pe piețele externe. Sesiunile anterioare au fost axate pe  potențialul de export în Germania, Italia, Cehia, România, Polonia, Bulgaria, China și Federația Rusă.

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.