Știri

Pachetul de legi privind digitalizarea, pe agenda Parlamentului

Proiectul de lege  (pachetul de legi nr.1) ce se referă la digitalizarea economiei a fost prezentat și discutat astăzi, 14 septembrie, în cadrul unor audieri publice organizate de comisia parlamentară economie, buget și finanțe. Reamintim că proiectul a fost elaborat pe platforma Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru și prevede ajustarea a circa 30 de acte legislative (Codul muncii, Codul civil, Legea privind protecția consumatorilor, Legea privind comerțul electronic, Legea privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali, Legea privind achizițiile publice etc.)

 

Autorii propun promovarea urgentă a acestui proiect de lege, pentru a reuși oferirea unui răspuns tehnologic prompt și adecvat în condițiile crizei pandemice și valorificarea avantajelor interacțiunii la distanță.

 

Astfel, prin implementarea proiectului se va reuși facilitarea interacțiunii la distanță și promovarea serviciilor digitale pentru mediul de afaceri; stimularea utilizării comerțului electronic de către companii și consumatori; simplificarea procedurilor vamale la exportul online, stimularea serviciilor poștale și de curierat și promovarea și atragerea în țară a platformelor internaționale de comerț electronic.

Potrivit viceprim-ministrului pentru digitalizare, Iurie Țurcanu, acesta este un proiect transformator și cu adevărat necesar, menționând că, în timpul pandemiei am văzut că noi ca stat nu am fost pregătiți să facem față provocărilor care ne-au luat prin surprindere. La etapa actuală, când situația e la fel de complicată, suntem impuși să luăm măsuri privind digitalizarea economiei și a societății, precum o fac majoritatea țărilor.

 

La rândul său, șeful Secretariatului Consiliului Economic, Ion Lupan, a reamintit că acest proiect a fost elaborat cu un an în urmă, în colaborare cu asociațiile de profi, Ministerului Economiei și partenerii de dezvoltare, care au venit cu expertiză importantă în domeniul transformării digitale. Speakerul a menționat importanța sporirii calității documentului în timpul consultărilor publice pentru ca ulterior să fie prezentat deputaților pentru aprobare.

 

Mediul de afaceri susține acest proiect. Contăm pe constructivism în cadrul acestor audieri pentru a îmbunătăți proiectul, ca să eliminăm toate blocajele care le-am întâmpinat în timpul pandemiei, a menționat Marina Bzovâi, director executiv ATIC, (președintele Grupului de lucru privind digitalizarea economiei), care a atras atenția că prevederile ce țin de datele cu caracter personal din proiect reprezintă o soluție pe termen scurt, autoritățile urmând să aprobe mai multe norme la acest subiect, care vor fi integrate ulterior.

 

La acest subiect, mai mulți participanți au menționat că amendamentele ar trebui eliminate din document, pentru că există pe agenda Parlamentului două proiecte de legi ce țin de modificarea Legii nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal.

 

Cele mai multe discuții au fost provocate însă de amendamentele ce țin de semnătura electronică și documentul electronic. Reprezentanții Serviciului Informații și Securitate au menționat că ar putea exista mai multe riscuri ce țin de solicitarea cheii electronice private de la distanță, utilizarea semnăturii electronice din afara țării și regimul juridic al documentului electronic.

 

Reamintim că în document sunt prevăzute mai multe amendamente ce impun acceptarea documentelor semnate cu semnătura electronică avansată calificată, atât în sectorul public, cât și în unele domenii importante pentru afaceri. Adițional se propune recunoașterea semnăturilor electronice avansate calificate în UE, care ar permite investitorilor să semneze documentele în țara noastră, care nu se mai eliberează de autorități pe hârtie și să le prezinte în statele UE.
 

Participanții la discuții au mai menționat despre necesitatea investițiilor  urgente în sistemele cibernetice pentru a spori securitatea informațională a țării, regionalizarea serviciilor publice, îmbunătățirea prevederilor ce vizează digitalizarea relațiilor de muncă, facilitarea interacțiunii de la distanță cu autoritățile, revizuirea prevederilor ce țin de Legea privind birourile istoriilor de credit,  precum și discuții suplimentare pentru amendamentele ce țin de protecția datelor cu caracter personal.

 

Președintele comisiei economie, buget și finanțe, Dumitru Alaiba, a menționat că urmează a fi organizate consultări și cu reprezentanții administrației publice locale pentru a elimina toate constrângerile ce țin de digitalizarea serviciilor publice, iar prevederile proiectului să fie acceptate în mod organic de către toți participanții. Totodată, președintele comisiei a îndemnat părțile interesate să vină în continuare cu sugestii pentru îmbunătățirea proiectului, după care acesta urmează a fi avizat de Guvern și ale autorități implicate.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

1113 vizualizări

Data publicării:

14 Septembrie /2021 12:58

Domeniu:

Servicii electronice | Noutăți

Etichete:

digitalizare | Proiect | consultari publice

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon