Servicii electronice

Vitalie Coceban: Este primordial să asigurăm Serviciul Fiscal cu servicii și soluții IT moderne

- Domnule Coceban, Î.S. „Fiscservinform” împlinește anul acesta 9 ani de activitate, 9 ani de când sunteți administratorul acestei entități. Poate că nu este o perioada foarte mare, însă una foarte importantă din punct de vedere strategic și chiar al impunerii pe piața IT din Moldova. Spuneți-ne, cum au fost acești ani, care este viziunea dumneavoastră asupra evoluției activității întreprinderii? - V.C.: Am avut plăcerea și poate norocul să vin în cadrul întreprinderii odată cu lansarea activității ei și de la început am mizat pe competența și profesionalismul oamenilor care au fost parte a echipei de atunci. Din start am descoperit o nouă latură a aplicării tehnologiilor IT: dezvoltarea sistemelor complexe și extinse de gestionarea datelor fiscale, a obiectelor de impozitare, automatizarea proceselor de afaceri și crearea serviciilor electronice pentru asigurarea efectivă a proceselor de administrare fiscală bazate pe inovații şi tehnologii moderne. Totodată, a devenit evident faptul că, dacă dorim să avem un stat capabil să se dezvolte din punct de vedere economic, este primordial să asigurăm Serviciul Fiscal cu servicii și soluții IT moderne, care ar contribui la facilitarea activității funcționarilor fiscali. De la bun început, ne-am propus un scop practic și important – de a dezvolta și administra Serviciul informațional fiscal cu soluții moderne. Atât eu, cât și angajații Î.S. „Fiscservinform” suntem convinși că avem o misiune importantă pentru țara noastră, și anume: să asigurăm dezvoltarea și funcționarea unui sistem integrat informațional al Serviciului Fiscal de Stat. La rândul său, acest lucru permite autorităților fiscale să efectueze calitativ și corect acţiunile necesare pentru menținerea securității financiare a țării. Pentru mine a fost într-adevăr interesant. - Cum credeți, reușește Întreprinderea de Stat „Fiscservinform” pe deplin să îndeplinească sarcina privind crearea mecanismelor de interacțiune electronică dintre contribuabili și stat? - V.C.: Acesta este un proces continuu, în care întotdeauna este loc de îmbunătățire. Mai ales că permanent se schimbă tehnologiile, legislația și, nu în ultimul rând, cerințele societății moderne. Pot afirma cu certitudine că întreprinderea a reușit să stabilească o rată ridicată de dezvoltare a sistemelor IT în serviciul fiscal și a serviciilor electronice pentru contribuabili. Până în prezent, am dezvoltat și gestionăm circa 53 de soluții software și hardware din cadrul celui mai complicat sistem din Republica Moldova, care oferă o varietate de servicii electronice fiscale contribuabililor și inspectorilor fiscali, – prin intermediul platformei unice integrate a Serviciului Fiscal de Stat. Totul s-a dezvoltat și se dezvoltă conform unei abordări moderne de proiectare și implementare bazată pe o platformă comună de gestiune a produselor, care a permis obținerea oportunităților suplimentare în ce privește calitatea și viteza de dezvoltare a serviciilor noi. În mod continuu extindem gama de servicii electronice. Deexemplu, am integrat așa serviciu ca „Cererea electronică”, soluție de interacțiune prin internet cu Serviciul Fiscal, „Contul unic”, prin intermediul căruia contribuabiliiau posibilitatea să achite pe un singur cont trezorerial mai multe impozite, optimizând costurile de evidență. Astăzi este posibilă verificarea on-line a contului curent al persoanei juridice sau a dărilor de seamă, înregistrarea electronică a plătitorului de TVA, a subdiviziuniloretc. Sunt convins că interacțiunea dintre contribuabili și Serviciul Fiscal se îmbunătățește în fiecare an. - Asupra căror proiecte muncesc acum angajaţii Î.S. „Fiscservinform”? Ce rezultate ați reuşit să înregistrați în acest an? - V.C.: În sectorul tehnologiilor informaționale nu există deficit de imaginație creativă. Este un domeniu care stă pe valul dezvoltărilor ştiinţifice şi inovaţiilor. Astfel, avem foarte multe idei de realizat în ceea ce priveşte crearea şi promovarea serviciilor electronice în rândul contribuabililor. Totuși, cel mai mare proiect al întreprinderii noastre vizează în primul rând îmbunătăţirea performanţelor sistemului informaţional fiscal integrat. Modernizarea acestui sistem informatic oferă posibilitatea ca toate activităţile Serviciului Fiscal să fie efectuate în mod automatizat şi electronic. Prin urmare, controalele, auditul, evidenţa impozitelor, a imobilului, a transportului etc. sunt automatizate. Acest fapt permite optimizarea business proceselor Serviciului Fiscal, făcându-le mult mai operative prin reducerea implicării factorului uman. Tot la acest subiect putem vorbi de un complex de soluții noi bazate pe produsele Microsoft, sistemul de comunicare unificat care a fost realizat și implementat cu succes pentru Serviciul Fiscal de Stat în anul acesta. Este un nou mediu de interacțiune a inspectorilor în procesul de activitate, care aduce digitizarea activității în rândurile inspectorilor. Aici mă refer în primul rând la modernizarea serviciului de poștă electronică, de mesagerie, de comunicare textuală, comunicare vocală, serviciu de conferință audio-video, soluții de dezvoltare și implementare a registrelor corporative sau instituționale în domeniul gestiunii ședințelor de lucru și documentelor. - Î.S. „Fiscservinform” este o întreprindere de succes, cu rezultate remarcabile, dar pentru a atinge toate obiectivele trasate este foarte important să aveți spate o echipă consolidată și bine instruită. Spuneți-ne, care sunt metodele și principiile ce contribuie la dezvoltarea și menținerea continuă a echilibrului efectivului întreprinderii? V.C.: Avem o echipă profesionistă, proactivă, care mereu generează ide i, propuneri și soluții noi. Sunt oameni care fac ceea ce le place și sunt fericiți, oameni care s-au regăsit în activitatea pe care o desfășoară și, respectiv, își pot atinge obiectivele personale. Îmi doresc ca obiectivele întreprinderii să coincidă cu obiectivele personale ale fiecărui angajat, pentru ca omul să se găsească mereu la locul său. Să aibă o creștere profesională frumoasă, să deprindă aici tradițiile și principiile de lucru în echipă. Vrem ca accentul principal să-l punem pe gestiunea echipelor și relației între oameni. Lucrurile mari se realizează în echipă, sinergia apare când o echipă participă la realizarea unor obiective comune. Respectiv, în activitatea noastră ne axăm pe crearea relațiilor colegiale strânse. Căutăm pârghii, metode care să consolideze echipa în cadrul întreprinderii. Evident că nu se reduce totul la activitatea cotidiană a angajaților, unde sunt niște roluri strict stabilite. Este bine când creăm și alte roluri în cadrul echipei, când oamenii fac împreună și alte lucruri. Fie că participă la jocuri sportive sau antrenamente în sălile de sport, fie la exerciții de „team building”, care au ca obiectiv consolidarea echipei, iar consolidarea oamenilor se faceprin identificarea intereselor comune. Participarea în cadrul acestor activități este importantă, deoarece atunci se schimbă rolurile, nu mai există funcțiile și responsabilitățile din cadrul întreprinderii, unde cineva e șef și altcineva e subaltern, în aceste activități toți sunt egali sau poate chiar se descoperă un alt lider. Obiectivul nostru este să facem cât mai multe activități, ca să ieșim din rutina zilnică. Cineva poate are talent la scris poezii, cineva la pictat, noi suntem permanent deschiși ca să încurajăm și să promovăm aceste talente. În acest mod oamenii creează cu adevărat lucruri frumoase. - Care sunt cele mai mari provocări/obiective stabilite pentru anul 2018? - V.C.: Dacă vorbim despre obiective, atunci noi cu încredere putem menţiona digitizarea amplă a sistemului informațional fiscal, modernizarea tuturor componentelor prin unificarea și centralizarea atât a platformelor, cât și a soluțiilor informatice. Iar provocările ni le oferă atitudinea noastră față de viață. Provocările sunt uneltele prin care viața ne ajută să creștem, să explorăm potențialul, să construim un viitor mai bun. Dacă vom alege să îmbrățișăm o atitudine pozitivă, atunci muntele se va transforma încă într-un vârf ce urmează a fi cucerit. - Care este diferența dintre Vitalie Coceban de acum și acel care era cu 9 ani în urmă? Unde căutați inspirația? - V.C.: Deci, e clar că Vitalie Coceban de astăzi nu mai este cel de acum 9 ani. Odată cu trecerea timpului, s-au schimbat multe principii, abordări, percepții și chiar paradigme întregi. Orice am face, important e să acționăm cu încredere maximă în forţele proprii. Încrederea ne va oferi energia necesară și posibilitatea de a folosi resursele proprii la potențial maxim. Unde caut inspirația? Oriunde și în orice – începând cu tinerii la care încerc să descopăr potențial și lucruri bune. Pentru că tinerii întotdeauna au mai multă energie, mai multă sclipire în ochi și, trecând și noi prin asta, ne motivează să mergem înainte, ne fac să înțelegem cât de importantă este schimbarea și mișcarea continuă, ne fac să căutăm și să implementăm tehnologii noi în cadrul activității întreprinderii, în cadrul serviciilor prestate contribuabililor. Căutăm inspirația în alte ocupații: în muzică, de exemplu, în călătorii, în lectură și comunicare. Este important să înțelegem un moment – că noi toată viața suntem într-un proces continuu de învățare a lucrurilor noi, de autocunoaștere. Este esențial și vital să fim aici și acum, să trăim prezentul

Monitorul fiscal FISC.md Nr.41 2017


Instituții:

Serviciul Fiscal de Stat | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

3668 vizualizări

Data publicării:

29 Decembrie /2017 10:30

Catalogul tematic

Servicii electronice | Noutăți

Etichete:

Vitalie Coceban | Fiscservinform | solutii IT | resurse umane | angajati | dezvoltare | contribuabil

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon