Opinii

Modificarea Declarației VEN12. Participăm la consultările publice

Astăzi, 9 martie, Ministerul Finanțelor a inițiat consultările publice asupra proiectului de modificare a Ordinului  Ministerului Finanțelor nr. 153/2017 „Privind aprobarea formularului tipizat al Declarației cu privire la impozitul pe venit pentru agenții economici” și încurajează persoanele interesate să contribuie la îmbunătățirea proiectului.

 

Autorii propun operarea unui șir de modificări în Declarația VEN12 care țin de necesitatea actualizării terminologiei utilizate în Declarație la cea utilizată în legislația fiscală și financiară, precum și aducerea în concordanță a unor noțiuni din Declarație cu prevederile HG 704/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind evidența și calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale și art.261 CF ce țin de calculul amortizării în aceleași scopuri.

 

Ținând cont de faptul că formularul Declarației VEN12 este aprobat din anul 2012, apare necesitatea actualizării unor norme la prevederile actuale ale CF.

 

Astfel, se propune blocarea boxelor ce țin de ajustarea unor tipuri de venituri (din dobânzile aferente depozitelor bancare, dobânzile de la valorile mobiliare de stat, rezultatul obţinut din operațiunile legate de activele de capital) dat fiind faptul excluderii acestora din veniturile neimpozabile și lipsa necesității de ajustare prin Declarație.

 

Se propune și excluderea divizării calculului impozitului pe venit pe tipuri de categorii (persoane fizice și juridice), dat fiind faptul că pentru persoanele fizice nu mai este aplicabilă impozitarea la cotă progresivă.

 

Totodată, se atenționează că, în cazul contribuabililor cu statut de persoane fizice, acestea au dreptul la scutirea personală doar în cazul în care contribuabilul are un venit anual impozabil mai mic de 360000 de lei, cu excepţia veniturilor prevăzute la art.901 din CF și că, începând cu perioada fiscală de raportare 2021, acestea nu au dreptul la scutirea pentru soţ (soţie), cu excepția persoanei fizice rezidente aflată în relaţii de căsătorie cu orice persoană specificată la art.33 alin.(2) CF.

 

Este propusă și revizuirea modalității de ajustarea prin Declarație a cheltuielilor de reprezentanță prin aplicarea cotei de 0,75% la venitul brut (pct.53 anexa nr.1 HG 693/2018).

 

De asemenea, urmează a fi simplificată expunerea metodelor de prognozare a impozitului pe venit în rate potrivit anexei 8D.

 

Astfel, în anexa 8D se reflectă suma impozitului pe venit care urmează a fi achitată în rate în perioada fiscală următoare celei pentru care se prezintă Declarația, în baza metodelor stabilite la art.84 din CF:

1)         prima metodă constă în prognozarea impozitului ce urmează a fi achitat în rate în perioada fiscală următoare celei pentru care se prezintă Declarația, ținând cont de suma prognozată drept impozit ce urmează a fi plătit, pentru anul respectiv;

2)         cea de a doua metodă constă în prognozarea impozitului ce urmează a fi achitat în rate în perioada fiscală următoare celei pentru care se prezintă Declarația, ținând cont de suma impozitul ce urma să fie plătit în anul precedent (anul pentru care se prezintă Declarația).

 

Totodată, începând cu 1 ianuarie 2023 în art. 21 din CF au fost incluse norme conform cărora veniturile contribuabililor care desfăşoară activitate de întreprinzător obţinute din tranzacţiile economice cu fondatorii sau alte persoane interdependente, efectuate la preţ mai mic decât preţul de piaţă, se ajustează în scopuri fiscale la preţul de piaţă.

 

Astfel, în Declarația VEN12 sunt propuse completări ce țin de necesitatea ajustării veniturilor obținute în urma tranzacțiilor economice cu fondatorii sau alte persoane interdependente efectuate la un preț mai mic decât prețul de piață, prin ajustarea acestora prin completarea rândului 02019. În col.2 se va reflecta suma obținută în urma respectivelor tranzacții efectuate la un preț mai mic decât prețul de piață, iar în col.3 se va indica suma tranzacției la prețul de piață.  

 

Este de menționat că, începând tot cu 1 ianuarie 2023, prin modificarile operate în legislatia fiscală prin Legea 356/2022, pentru întreprinderile micro, mici sau mijlocii conform criteriilor determinate potrivit prevederilor art.5 alin.(1) din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii, este oferită posibilitatea amânării achitării impozitului pe venitul nedistribuit, ceea presupune neimpozitarea veniturilor nerepartizate sub formă de dividende aferente perioadelor 2023 – 2025.

 

Alegerea opțiunii de aplicare a prevederilor art.87 alin.(11) din CF se va efectua prin prezentarea Declaraţiei doar până la expirarea termenului de prezentare a acesteia, stabilit în art.83 din CF, adică până la data de 25 martie inclusiv. Nu se iau în considerare Declaraţiile corectate, depuse după termenul respectiv, dacă unul dintre scopurile corectării vizează alegerea opţiunii menționate. Menționăm, aplicarea regimului fiscal respectiv este opțională.

 

Alegerea opțiunii de aplicare a prevederilor art.87 alin.(11) din CF se face pentru fiecare perioadă fiscală separat. Respectiv, proiectul examinat propune ca, pentru perioadele fiscale 2023 – 2025, ÎMM-urile care corespund criteriilor indicate supra și care aleg să aplice prevederile art.87 alin.(11) din CF, la completarea Declarației VEN12 în rândul 110 din Declarație „ Cota impozitului pe venit, %” vor indica cota impozitului pe venit ”0”.

 

Renunțarea la aplicarea prevederilor art.87 alin.(11) din CF se va face prin prezentarea Declarației corectate. Potrivit proiectului, se propune ca renunțarea să se manifeste prin indicarea în rîndul 110 din Declarație „Cota impozitului pe venit, %” a cotei de 12%, cu determinarea obligațiilor fiscale privind impozitul pe venit în modul general stabilit.

 

Este de menționat că nu vor putea aplica prevederile art.87 alin.(11) CF întreprinderile individuale, gospodăriile ţărăneşti, rezidenţii zonelor economice libere, rezidenţii Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti", rezidenţii Aeroportului Internaţional Liber "Mărculeşti", rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei, agenţii economici care aplică regimul fiscal stabilit în cap. 71 şi agenţii economici care desfăşoară activităţi financiare şi de asigurări prevăzute în secţiunea K a CAEM.

 

Contribuabilii au dreptul la aplicarea prevederilor art. 87 alin. (11) CF doar în cazul nedistribuirii dividendelor. În cazul distribuirii acestora, la momentul repartizării lor, agenții economici vor asigura reținerea și achitarea unui impozit de 6% din cuantumul dividendelor repartizate, precum și vor fi supuși obligațiilor fiscale aferente impozitului care urmează a fi determinat prin aplicarea proratei faţă de suma impozitului pe venit calculat pentru perioada fiscală din venitul impozabil aferent perioadei fiscale respective. Prorata se aproximează, conform regulilor matematice, până la două semne după virgulă şi se determină prin aplicarea următorului raport:

a) la numărător se indică valoarea dividendelor distribuite/achitate (înainte de reţinerea impozitului pe venit conform art.901 şi 91);

b) la numitor se indică valoarea totală a profitului net reflectat în situaţiile financiare pentru perioada fiscală din care se distribuie/achită dividende.

 

În acest sens, propunerile și sugestiile referitor la proiectul de Ordin pot fi prezentate prin accesarea portalului particip.gov.md. Termenul-limită stabilit pentru expedierea acestora este data de 24 martie 2023.

 

Preciză și faptul că, după aprobarea documentului, prevederile acestuia urmează a fi aplicate perioadei fiscale 2023.

author icon

Diana Rusu

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova

1651 vizualizări

Data publicării:

09 Martie /2023 08:45

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

VEN12 | consultari publice | Ordin MF | proiect ordin

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon