14
07 2014
2808

Partenerii de dezvoltare susțin eforturile de modernizare a SFS

Serviciul Fiscal de Stat intenționează reorientarea eforturilor sale în noua Strategie de dezvoltare pentru anii 2016-2020, având ca scop câștigarea încrederii publice, devenind cea mai prietenoasă instituție publică, a declarat Șeful SFS, Ion Prisăcaru, în cadrul mesei rotunde cu participare internațională ”Planificarea și coordonarea asistenței – performanță și dezvoltare”.

Prestigiosul for, moderat de către Ion Prisăcaru, a reunit reprezentanți ai partenerilor internaționali de dezvoltare, cu care SFS dezvoltă proiecte de colaborare, și delegați ai instituțiilor naționale din domeniu.

Obiectivul principal evenimentului a constat în consolidarea relațiilor de parteneriat cu instituțiile, organismele, agențiile, autoritățile participante la procesul de modernizare a SFS; controlul asupra asistenței primite; asigurarea unui dialog dintre donatorii/partenerii actuali/potențiali ai SFS; corelarea activităților de asistență cu prioritățile strategice ale autorității fiscale, precum și elaborarea unei matrice complexe a asistenței oferite SFS de acum încolo.

În cadrul evenimentului, Ion Prisăcaru a menționat că, pentru ca SFS să-și atingă obiectivele propuse, autoritatea fiscală națională beneficiază de suportul Misiunii Uniunii Europene de Consiliere în Politici Publice în Republica Moldova, proiect finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), obiectivul căruia constă în acordarea sprijinului pentru reformele democratice şi accelerarea asocierii politice şi economice dintre Uniunea Europeană şi Moldova.

Serviciul Fiscal de Stat al Republicii Moldova este în plin proces de modernizare, a reiterat șeful autorității fiscale naționale, și parte la acest proces sunt partenerii noștri de dezvoltare, prin suportul financiar și tehnic, ideile noi, practicile internaționale rezultative, criticile constructive, și, nu în ultimul rând, prin sfaturile bine gândite.

Astfel, la recomandările Fondului Monetar Internațional, am inițiat reforma statutului Serviciului Fiscal de Stat care presupune un mai mare grad de autonomie și atribuții suplimentare, unificarea SFS și îmbunătățirea conformării contribuabililor.

Împreună cu Agenția Fiscală Suedeză ne-am propus îmbunătățirea controlului/auditului fiscal și deservirii contribuabililor, domenii cruciale, după părerea noastră și care, în timp, vor avea rezultate frumoase. În aceeași ordine de idei, la 29 ianuarie curent, am semnat un Acord de cooperare tehnică între Inspectoratul Fiscal Principal de Stat și Direcția Generală de Finanțe Publice a Franței, acord ce presupune schimbul de experiență, misiuni de studii, ateliere de lucru, schimb de informații și preluarea bunelor practici.

În același context, Ion Prisăcaru a reiterat că, în iunie curent, a fost inițiată procedura de semnare și ratificare de către Parlament a unui Acord de grant dintre Republica Moldova și Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare în vederea realizării Proiectului de modernizare a administrării fiscale (TAMP). Ulterior, sperăm să mergem în continuare cu implementarea nemijlocită a Proiectului care se va concentra pe 5 domenii principale: Politica și analiza fiscală (i), Dezvoltarea Instituțională (ii), Dezvoltarea Operațională (iii), Infrastructura IT și Modernizarea Sistemului, inclusiv implementarea Sistemului Informațional Integrat (iv), și Managementul Proiectului și Managementul Schimbării (v). Din partea Agenției Fiscale și Vamale a Olandei am beneficiat de instruiri și ateliere de lucru pe tematica managementului riscurilor de conformare, în special atribute TVA, precum și am găzduit o vizită în acest an în domeniul managementului arieratelor.

Urmare a eforturilor depuse, a mai specificat Ion Prisăcaru, realizările noastre comune au fost apreciate, inclusiv pe plan internațional. Astfel, conform rapoartelor Băncii Mondiale ”Doing Business” 2013 și 2014, la capitolul ”Achitarea impozitelor”, Moldova a urcat 21 de trepte, de pe poziția 116 în 2013, la poziția 95, respectiv, în 2014. De asemenea, ne mândrim cu faptul că Proiectul «Monitorizarea implementarii politicilor anticoruptie în APC», efectuat de Transparency International – Moldova, în ianuarie 2014, a arătat că Inspectoratul Fiscal Principal de Stat este o instituție cu una din cele mai bune și funcționale pagini web, la nivel central, în anul 2013. Autorii rapoartelor au mai apreciat înalt, în ceea ce ține de activitatea propriu-zisă a instituției, condițiile de ”deschidere” și ”transparență”, apreciindu-ne de asemenea ca una din cele mai transparente instituții publice centrale.

Notă: La lucrările mesei rotunde au participat:

  1. Dna Carina Silbo – expert pe termen lung din partea Agenției Fiscale Suedeze;
  2. Dnul Andrei Darie – coordonator național de programe, Ambasad Suediei;
  3. Dnul Henrik Huitfeldt – consilier, șef Cooperare pentru Dezvoltare, Ambasada Suediei;
  4. Dl Octavian Scerbațchi – economist, Fondul Monetar Internațional, Moldova;
  5. Dl Bert Koster – cosilier fiscal, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, programul ”Inspectori fiscali fără frontiere”, astăzi reprezintă și Administrația Fiscală și Vamală a Olandei;
  6. Dl Kelly Seibold – director USAID programul BRITE;
  7. Dl Steffen Hansen – consilier regional pentru Europa de Sud-Est în domeniul reformei fiscale, Fondul Monetar Internațional;
  8. Dl Marcel Chistruga – economist, Oficiul Băncii Mondiale din Moldova;
  9. Dna Amandine Sabourin – atașat pentru cooperare, Ambasada Franței;
  10. Dna Lily Begiashvili – ofițer de operațiuni, Corporația Financiară Internațională;
  11. Dna Oxana Guțu – manager de proiect, Misiunea Uniunii Europene de Consiliere în Politici Publice pentru Republica Moldova;
  12. Dl Peter Menhard – consilierul șefului IFPS, Misiunea Uniunii Europene de Consiliere în Politici Publice pentru Republica Moldova;
  13. Oleg Hîrbu – manager de proiect, Delegația Uniunii Europene;
  14. Dna Anastasia Certan – șeful Direcției generale politică și legislație fiscală și vamală, Ministerul Finanțelor;
  15. Dl Ion Gumene — șeful Direcției coordonarea politicilor și planificare strategică, Cancelaria de Stat;
  16. Dl Ion Prisăcaru – Șeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat;
  17. Dl Gheorghe Cojocari – șef adjunct, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
  18. Dl Andrian Timotin – șef adjunct, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
  19. Dl Iuri Lichii – șef adjunct, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
  20. Dna Diana Stici – șef Direcție dezvoltare strategică și comunicare, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
  21. Dna Irina Lupașco – șef Secție dezvoltare strategică și implementarea proiectelor, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
  22. Dna Natalia Trofăilă – șef Direcție management operațional și servicii contribuabililor, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
  23. Dl Mihai Burunciuc – șef Secție Cooperare Internațională, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.

7 imagini

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.