Opinii
Obiectivele politicii fiscale și vamale pentru anul 2023
Proiectul de lege privind modificarea unor acte normative (politica fiscală și vamală pentru anul 2023), elaborat de Ministerul Finanțelor, este propus de autoritate pentru consultări publice, termenul-limită pentru propuneri asupra proiectului fiind stabilită data de 20 noiembrie 2022. În continuare prezentăm principalele prevederi incluse în document.
Măsuri pro-business
Cota „0” la impozitul pe venitul nedistribuit
Măsura presupune revizuirea conceptului de impozitare a veniturilor persoanelor juridice aferente activității de întreprinzător, și anume neimpozitarea veniturilor nerepartizate sub formă de dividende. Este important de menționat că, noul concept presupune acordarea unei vacanțe fiscale de la plata impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător pentru întreprinderile clasificate ca întreprinderi micro, mici sau mijlocii conform prevederilor Legii nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii, până în momentul repartizării veniturilor respective pentru plata dividendelor.
Subiecții: agenții economici – persoane juridice care desfășoară activitate de întreprinzător, subiecți ai regimului standard de impozitare.
Măsura nu se va aplica în raport cu:
- antreprenorii cu statut de persoană fizică (gospodării ţărăneşti (de fermier), întreprinzători individuali, persoanele care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei şi în domeniul sănătăţii, etc);
- agenţii economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii – subiecți ai regimului fiscal de 4% din venitul determinat conform contabilităţii financiare;
- agenţii economici rezidenţi ai parcurilor pentru tehnologia informaţiei.
Modul de aplicare: agenții economici vor avea dreptul la aplicarea cotei 0% la impozit pe venit în cazul nedistribuirii dividendelor, iar la momentul repartizării dividendelor, aceștia vor fi supuși obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit în mărime de 12% din venitul îndreptat pentru plata dividendelor și respectiv va asigura reținerea și achitarea unui impozit de 6% din cuantumul dividendelor repartizate.
Amortizarea accelerată a investițiilor
Codul fiscal prevede limitarea sumei permise spre deduceri în scopuri fiscale a cheltuielilor de amortizare aferente mijloacele fixe cu termen de exploatare mai mare de un an, și cu o valoarea ce depășește suma de 6000 de lei. Noul concept propus urmărește implementarea mecanismului de calculare a amortizării de către agenții economici clasificați drept întreprinderi mari, în regim accelerat.
- Persoanele juridice care desfășoară activitate de întreprinzător, cu statut de întreprinderi mari.
Modul de aplicare: Întreprinderile mari vor avea dreptul la deducere în primul an de utilizare a mijlocului fix în cuantum de până la 50 % din valoarea de intrare a acestuia. Pentru următorii ani de utilizare, amortizarea se va calcula prin raportarea valorii neamortizate a mijlocului fix la durata de funcționare utilă rămasă.
Majorarea plafonului valorii mijloacelor fixe
Descrierea măsurii: Majorarea plafonului valorii mijloacelor fixe pentru care se calculează amortizarea în scopuri fiscale, de la 6000 lei la 12000 lei.
Scopul măsurii: Asigurarea concordanței dintre normele contabile și fiscale.
Prelungirea termenului de desfășurare a activității de comerț în baza patentei
Potrivit prevederilor Legii nr. 93/1998 cu privire la patenta de întreprinzător, desfăşurarea activității de comerț (1.1) Comerţul cu amănuntul la tarabe, tejghele, tonete, în chioşcuri (gherete), pavilioane şi din autovehicule și(1.2) Comerţul cu produse alimentare şi mărfuri uşor alterabile autohtone, cu condiţia respectării cerinţelor sanitar-epidemiologice privind depozitarea, păstrarea şi comercializarea lor, se permite până la data de 31 decembrie 2022.
Astfel, se propune extinderea termenului de desfășurare a activității de comerț prin intermediul patentelor de la 31 decembrie 2022 – la 01 iulie 2023.
Subiecții: Persoanele fizice care practică activitatea de întreprinzător (de comerț) în baza patentei.
Majorarea cuantumului deductibil în scopuri fiscale a tichetelor de masă
Ajustarea valorii nominale deductibile în scopuri fiscale a unui tichet de masă de la 35 de lei la 40 de lei – cota minimă și de la 55 de lei la 70 de lei – cota maximă.
Scopul măsurii: Eficientizarea cheltuielilor angajatorilor care oferă tichete de masă. Stimularea financiară a angajaților și indexarea cuantumului deductibil a tichetelor de masă la indicele prețurilor de consum.
Taxarea inversă a TVA la import de servicii
Se propune implementarea regimului de taxare inversă a TVA aferent importului de servicii în conformitate cu pct. 4.11 din Planul de Acțiuni al Guvernului pentru perioada 2021-2022, aprobat prin HG nr.235/2021.
- Agenții economici care au statut de plătitor a TVA
Modul de aplicare: Excluderea pentru plătitorii TVA a obligației de achitare a TVA aferent importului de servicii cu introducerea simultană a obligației de declarare a sumelor aferente operațiunilor respective la TVA colectat și cu atribuirea sumei respective la deduceri a TVA.
În cazul subiecților ce nu dețin statut de plătitor a TVA, obligația fiscală aferent serviciilor de import, se va exercita prin achitarea efectivă la buget a impozitului și depunerea declarației.
Norme privind deducerea sumei TVA
Se propune completarea CF cu prevederi care ar permite deducerea sumei TVA aferentă procurărilor, anterior atribuite la costuri/cheltuieli pe parcursul anului, dacă valoarea livrărilor anuale scutite de TVA fără drept de deducere nu depășește 5% din cifra de afaceri.
Totodată, se propune completarea art.102 din CF cu norme speciale privind determinarea sumei TVA spre deducere în cazul serviciilor (lucrărilor) de construcție a clădirilor proporțional costului de deviz al spațiilor ce constituie livrări impozabile în raport cu costul de deviz total al construcției, conform documentației de proiect.
Scopul măsurii: Prevederea unui mecanism concret și evitarea ambiguităților privind determinarea sumei TVA spre deducere în cazul livrărilor mixte, în baza indicatorilor anuali ai livrărilor, precum și un mecanism pentru deducerea și ajustarea sumelor TVA în cazul executării lucrărilor de construcție a clădirilor, care într-un obiect se includ componente ale livrărilor impozabile și livrărilor scutite de TVA fără drept de deducere.
Aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere pentru serviciile de alimentare cu apă și canalizare
Se propune aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere pentru serviciile de alimentare cu apă și canalizare.
Scopul măsurii: Uuniformizarea cadrului legal și excluderea regimului fiscal diferențiat pentru energia electrică, energia termică, apa caldă și serviciile de alimentarea cu apă și canalizare destinate bunurilor cu destinație locativă.
Aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere pentru energia electrică, energia termică, apa caldă și servicii de alimentare cu apă și canalizare destinate inclusiv căsuțelor de vacanță
Este prevăzută specificarea expresă de aplicare a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru energia electrică, energia termică, apa caldă, servicii de alimentare cu apă și canalizare destinate bunurilor locative, inclusiv căsuțele de vacanță, indiferent de subiecții în a cărui gestiune se află acestea.
Scopul măsurii: Excluderea ambiguităților privind aplicarea scutirii de TVA cu drept de deducere pentru energia electrică destinată căsuțelor de vacanță.
Măsuri aferente regimul fiscal aplicat veniturilor persoanelor fizice
Impozitarea progresivă a veniturilor persoanelor fizice
Reintroducerea mecanismului de impozitare progresivă a veniturilor persoanelor fizice – cetățeni, prin aplicarea a două cote de impozitare a veniturilor în cuantum de 12 %și 18%.
Actualmente |
Propuneri |
||||
Cota impozitului pe venit |
Cuantumul venitului impozabil |
Dreptul de utilizare a scutirii personale |
Cota impozitului pe venit |
Cuantumul venitului impozabil |
Dreptul de utilizare a scutirii personale |
12 % din venitul anual impozabil |
Venitul impozabil obținut |
Scutirea personală se aplică persoanelor fizice rezidente care obțin un venit anual impozabil mai mic de 360 mii lei. |
12 % din venitul anual impozabil |
Venitul impozabil ce nu depășește 1 mln. lei |
Scutirea personală se aplică persoanelor fizice rezidente care obțin un venit anual impozabil mai mic de 360 mii lei. |
18 % din venitul anual impozabil |
Venitul impozabil ce depășește cuantumul 1 mil. lei |
Scopul măsurii este abrogarea conceptului de sistem fiscal „unic pentru toți”, asigurândcolectarea resurselor financiare suplimentare din activitatea persoanelor fizice cu venituri mari.
Acordarea dreptului utilizării scutirii personale
angajaților din domeniul rutier, de persoanele în regim de taxi și angajații parcurilor pentru tehnologii informaționale proporțional lunilor de activitate.
Revizuirea regimului de impozitare a veniturilor din dobânzi achitate în folosul persoanelor fizice rezidente
Modificarea cuantumului impozitului pe venit reținut la sursa de plată din dobânzile achitate în folosul persoanelor fizice rezidente de către bănci, asociaţii de economii şi împrumut, precum şi emitenţii de valori mobiliare corporative prin majorarea cotei impozitului pe venit aferent dobânzilor de la 3% la 12%, pentru a asigura un regim de impozitare just și echitabil.
Reținerea finală a impozitului pe venit în mărimea de 12% din dobânzile aferente valorilor mobiliare de stat. Totodată, măsura propusă urmează să producă efecte din 1 iulie 2023.
Revizuirea principiilor de impozitare a veniturilor nerezidenților
Se propune ajustarea articolelor 70 - 793 din CF, în vederea aducerii clarității în raport cu veniturile contribuabilului nerezident a căror sursă este RM, în scopul aducerii clarității aferent regimului de impozitare a veniturilor nerezidenților, precum și eficientizarea administrării fiscale.
Astfel, pentru nerezidenții care nu desfășoară activitate în RM printr-o reprezentanță permanentă, se propune specificare expresă a faptului că, veniturile supuse reținerii la sursa de plată sunt veniturile a căror sursă este RM, fără a ține cont de prezența fizică a nerezidentului în țară.
Pentru nerezidenții care desfășoară activitate în RM printr-o reprezentanță permanentă, se propune excluderea dreptului la deducere a cheltuielilor administrative suportate de nerezident aferent activității reprezentanței permanente şi înregistrate de reprezentanța permanentă, în limita de 10% din salariu calculat al angajaților acesteia, în vederea asigurării echității fiscale în raport cu ceilalți agenții economici care desfășoară activitate de întreprinzător. În acest sens, la determinarea veniturilor atribuite unei reprezentanțe permanente vor fi admise spre deducere cheltuielile legate nemijlocit de obținerea venitului reprezentanței, permanente, confirmate documentar conform prevederilor Titlului II din CF.
Suplimentar, în vederea eliminării unor ambiguități aferent prezentării certificatului de rezidență, precum și în vederea eficientizării administrării fiscale, se propune specificarea expresă a termenului de valabilitatea a certificatului de rezidență pentru a avea dreptul de aplicare a prevederilor tratatelor internaționale la care RM este parte.
Măsuri de consolidare a capacității financiare a autorităților locale
Includerea taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în RM în componența transferurilor cu destinație generală
Alocarea în cuantumul de 100% din volumul total al taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în RM autorităților locale sub formă de transferuri cu destinație generală, ceea ce va spori autonomia financiara și ajustarea nivelului resurselor proprii ale APL.
Anularea plafoanelor cotelor impozitului pe bunurile imobiliare și a impozitului funciar
Politicile fiscale la nivel local trebuie construite astfel, încât să asigure un echilibru între dezvoltarea mediului de afaceri, pentru care așteptările constau în stabilitate și predictibilitate, și consolidarea financiară a autorităților locale ce presupune creșterea veniturilor proprii, sursa cărora o constituie impozitele și taxele.
Acordarea diverselor împuternici pe segmentul politicilor fiscale în condițiile unui număr impunător de autorități locale atrage după sine riscul dezvoltării unui sistem extrem de neuniform și imprevizibil pentru mediul de afaceri, condiție indispensabilă pentru atragerea investițiilor. Pe de altă parte, lipsa unor investiții locale, respectiv, a unei infrastructuri regionale dezvoltate, creează impedimente pentru dezvoltarea mediului de afaceri, inclusiv prin prisma emigrării forței de muncă.
Este complicat să ,,împaci” aceste două priorități prin intermediul măsurilor de politică fiscală, iar recurgerea la una din extreme se va răsfrânge negativ asupra obiectivului de dezvoltare sustenabilă.
Conform bunelor practici și experienței pe plan internațional, o sursă importantă de venituri proprii ale bugetelor locale este reprezentată de impozitul pe bunurile imobiliare. Actualmente legislația fiscală națională prevede cote de impozitare diferite în funcție de tipul bunului. Autoritățile publice locale au dreptul de a stabili o cotă a impozitului în limita unor intervale prevăzute de legislație pentru câteva tipuri de bunuri imobiliare.
Astfel, se propune excluderea cotei maxime și cotei concrete pentru determinarea impozitului pentru bunurile imobiliare, acestea vor fi stabilite de autoritatea locală.
Modul de aplicare: Cota concretă se stabileşte o dată la 3 ani de către autoritatea reprezentativă şi deliberativă a administraţiei publice locale.
Modificarea mecanismului de repartizare a taxelor pentru resursele naturale
Se propune modificarea modului de repartizare a taxelor pentru resursele naturale în vederea fortificării autonomiei financiare locale, după cum urmează:
- taxa pentru apă – la bugetul local de nivelul al doilea;
- taxa pentru extragerea mineralelor utile – 50% din cuantumul taxei se varsă la bugetul local de nivelul întîi și respectiv 50 % din cuantumul taxei se varsă la bugetul local de nivelul al doilea;
- taxa pentru folosirea subsolului - la bugetul local de nivelul al doilea.
Excluderea necesității de determinare a creșterii sau pierderii de capital în cazul înstrăinării autoturismelor
Este propusă excluderea necesității de determinare a creșterii sau a pierderii de capital în cazul înstrăinării autoturismelor, care au fost în proprietatea contribuabilului cel puțin 3 ani, cu excepția autovehiculelor de colecție de interes istoric, etnografic sau de colecție.
Măsuri de consolidare a veniturilor bugetare și redistribuire a venitului național
Politicile fiscale, ca instrument de intervenție a Guvernului în economia națională, se manifestă pe Finanțarea cheltuielilor publice, impozitele și taxele reprezentând principala sursă de finanțare a cheltuielilor publice, de natură socială, educațională, investițională, ordine publică, etc.
În continuare sunt propuse măsuri fiscale ce au drept scop realizarea primei funcții, și anume consolidarea veniturilor bugetare și redistribuirea venitului național.
Taxa pe valoarea adăugată
Anularea facilităților fiscale aferente TVA
Ca urmare realizării analizei facilităților fiscale și vamale pe parcursul anului 2022, prin prisma eficienței acestora din perspectiva costului bugetar și a efectelor produse, se propune măsuri de optimizare a acestora.
Anularea scutirii de TVA a serviciilor poștale, cu excepție serviciilor de distribuire a pensiilor, subvențiilor și indemnizațiilor.
Anularea scutirii de TVA la importul și livrarea aeronavelor de la poziția tarifară 8802 40 000, elicopterelor de la pozițiile tarifare 880211000, 880212000, locomotivelor de la pozițiile tarifare 8601, 8602, vagoanelor automotoare pentru calea ferată antrenate în transportul public de pasageri de la poziția tarifară 8603; părților acestora de la pozițiile tarifare 880310000 - 880330000 și 8607.
Anularea scutirii de TVA la serviciile de leasing operațional sau financiar ale aeronavelor de la poziția tarifară 8802 40 000, elicopterelor de la pozițiile tarifare 880211000, 880212000, locomotivelor de la pozițiile tarifare 8601, 8602, vagoanelor automotoarelor pentru calea ferată antrenate în transportul public de pasageri de la poziția tarifară 8603.
Anularea scutirii de TVA la importul și livrarea deșeurilor și reziduurilor de metale feroase și neferoase, reziduurilor industriale care conțin metale sau aliaje ale acestora și utilizate nemijlocit în activitatea de întreprinzător în Republica Moldova, în vederea eliminării abuzurilor și schemelor depistate în procesul implementării măsurii existente, care urmăreau prejudicierea veniturilor bugetului public național.
Accize
Majorarea accizelor la produsele din tutun
Creșterea accizelor la produsele din tutun1 este determinată de următorii factorii:
1. Maximizarea veniturilor bugetare;
2. Reducerea treptată a consumului;
3. Angajamentele din Acordul de Asociere RM – UE (cota minimă 90 de euro în anul 2025);
4. Cotele în țările vecine, riscuri de contrabandă.
Conform scenariului propus pentru anul 2023, mărimea accizei va crește cu 25 % pentru:
- țigaretele cu filtru și fără filtru;
- rezerve din tutun pentru dispozitive de încălzire a tutunului;
- țigări de foi (inclusiv cele cu capete tăiate) şi trabucuri, care conţin tutun;
- alte ţigări de foi, trabucuri şi ţigarete conţinând înlocuitori de tutun.
Majorarea prețurilor va determina reducerea consumului de produse din tutun cu efecte benefice asupra sănătății populației.
Majorarea accizelor la băuturi alcoolice
Se propune majorarea cotei accizei la alcool etilic cu 15% pentru anul 2023 conform tabelului prezentat mai jos:
Denumirea mărfii |
Unitatea de măsură |
Cota accizelor |
Ritmul de creștere |
|
Cota accizei actuală din Codul fiscal 2023 (lei) |
Propunere Cota accizei pentru anul 2023 (lei) |
|||
Alcool etilic |
Alcool absolut |
120,77 |
138,89 |
+15% |
Anularea scutirii de accize
a) alcoolului etilic nedenaturat de la poziţia tarifară 220710000, destinat utilizării în industria de parfumerie şi cosmetică.
Anularea scutirii va condiționa dreptul agentului economic de trecere în cont a accizelor achitate la mărfurile supuse accizelor, utilizate în procesul de prelucrare şi/sau de fabricare pentru obţinerea altor mărfuri supuse accizelor.
b) mărfurilor de la poziţiile tarifare 280430000 (azot) şi 280440000 (oxigen) produse pe teritoriul ţării.
Ca urmare realizării analizei facilităților fiscale și vamale pe parcursul anului 2022, prin prisma eficienței acestora din perspectiva costului bugetar și a efectelor produse, se propune măsuri de optimizare a acestora.
Revizuirea facilităților fiscale la importul mijloacelor de transport introduse pentru transportarea persoanelor cu dizabilități ale aparatului locomotor
Actualmente, persoanele cu dizabilități ale aparatului locomotor pot alege, la cerere, în schimbul compensației pentru serviciile de transport, dreptul de a importa, o dată la 5 ani, cu scutire de drepturi de import, un mijloc de transport destinat transportării lor, clasificat la poziția tarifară 8703 (cu capacitatea cilindrică a motorului de până la 2500 cm3 inclusiv).
Modificarea ar condiționa utilizarea scutirii conform destinației, asigurând folosirea mijloacelor de transport introduse pe teritoriul RM cu scutire de la plata drepturilor de import, exclusiv de către persoanele cu dizabilități ale aparatului locomotor. Astfel, se propune ca mijlocele de transport importate cu scutire de la plata drepturilor de import, pentru persoanele cu dizabilități ale aparatului locomotor să fie reutilate în modul corespunzător cu agregate necesare şi dotate cu mecanisme speciale pentru adaptarea acestora corespunzător necesităților persoanelor cu dizabilități locomotorii.
Măsuri de administrare fiscală și vamală
Implementarea restituirii TVA acumulat în cont
Sistemul actual creează dificultăți financiare pentru întreprinderi, dat fiind faptul că agenții economici care nu au stat de exportator, nu au dreptul la restituirea TVA acumulat în cont.
Astfel, noul concept va presupune restituirea TVA pentru agenții economici înregistrați în calitate de contribuabili TVA care vor acumula sume TVA spre deducere.
Sistemul va avea un impact pozitiv pentru întreprinderile, asigurând majorarea vitezei de circulație a resurselor financiare, creând lichiditățile necesare pentru activitatea economică.
Implementarea conceptului „Prețului de transfer”
Se propune completarea Titlului V „Administrarea fiscală” din CF cu un capitol nou „Capitolul 112. Reguli speciale la determinarea prețurilor de transfer conform principiului lungimii brațului.”
Reglementarea prețurilor de transfer prin stabilirea obligației contribuabilului să reflecte prețul de piață al mărfurilor și serviciilor tranzacționate în cadrul tranzacțiilor controlate cu persoane interdependente, conform principiului lungimii brațului (Arm’s Length Principle), potrivit căruia prețurile utilizate în tranzacțiile între persoane interdependente ar trebui să fie egale cu cele ce s-ar fi percepute între persoane interdependente, în circumstanțe economice similare.
Capitolul nou din CF va reglementa noțiuni generale ce țin de implementarea conceptului prețului de transfer, modul de întocmire și prezentare a dosarului privind prețurile de transfer, precum și metodele de verificare a acestora.
Comercializarea mărfurilor confiscate, sechestrate și abandonate în favoarea statului de către Serviciul Vamal
Se propune reglementarea în noul Cod vamal, adoptat prin Legea nr.95/2021, a procedurii de comercializare de către Serviciul Vamal a bunurilor confiscate, sechestrate și abandonate în favoarea statului, procedură realizată la moment de către Serviciul Fiscal de Stat.
Conform măsurii propuse, comercializarea mărfurilor confiscate de către Serviciul Vamal se efectuează prin negocieri directe cu contravenientul, în termen de 15 zile calculate din momentul aducerii la cunoștința contravenientului a deciziei privind confiscarea acestora. Comercializarea mărfurilor sechestrate de către Serviciul Vamal și a celor abandonate în favoarea statului ca urmare a derulării unei proceduri vamale, se va efectua la licitații.
Este important de menționat că conceptul presupune că mijloacele bănești obținute în urma comercializării, se vor aloca Serviciului Vamal, în cuantum de 10% din acea sumă
Măsuri de diminuare a numerarului
Se prevede modificarea Legii nr.845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi în vederea diminuării tranzacțiilor în numerar, scopul măsurii fiind reducerea numerarului și orientarea spre efectuarea plăților prin virament. Totodată, aplicarea acestei măsuri va aduce economii pentru majoritatea agenților economici cel puțin în valoare de 1% pentru suma transmisă, reieșind din diferența dintre comisioanele pentru eliberarea numerarului la bănci pentru alte operațiuni decât la achitarea salariului (de la 1,5% din sumă) și comisionul aplicat la plățile salariale pe cardurile persoanelor fizice (de la 0,4% până la 3,50 lei pentru dispoziția de plată).
Astfel, agenții economici vor putea achita în favoarea persoanelor fizice plăți în numerar aferente veniturilor specificate la art.901 din CF (venituri din locațiune, arendă, superficie, dividende, royalty) și a oricăror altor venituri impozabile conform art.18 din CF (plăți pentru munca efectuată, creșterea de capital, dobânzile, etc.) care se supun în mărime ce nu depășește 10 000 de lei pentru fiecare tranzacție, dar nu mai mult de 100 000 de lei anual.
Determinarea creșterii de capital la înstrăinarea bunurilor aflate în devălmășie
Se propune concretizarea modalității de determinare a creșterii de capital la înstrăinarea bunurilor aflate în devălmășie, și anume creșterea sau pierderea de capital provenită din vânzare, schimb sau altă formă de înstrăinare a locuinței – proprietate comună în devălmășie se va determina ca diferență dintre suma încasată și baza valorică a acestor active de către unul din proprietari (coproprietari) în baza acordului comun.
Calcularea impozitului pe bunuri imobiliare și impozitul funciar
La prezentarea calculului aferent impozitului respectiv până la 25 septembrie, se propune ca contribuabilul să țină cont de bunurile imobiliare dobândite până la 31 august, inclusiv, iar pentru bunurile dobândite după 31 august a perioadei fiscale respective calculul impozitului pe bunurile imobiliare se prezintă la SFS nu mai târziu de 25 martie a perioadei fiscale următoare celei de gestiune.
Noțiunea bunurilor imobiliare cu destinație locativă
Titlului VI1 din CF va fi completat cu noţiunea „bunuri imobiliare cu destinație locativă”, care specifică atribuirea în scopul aplicării impozitului pe avere doar a obiectelor imobiliare predestinate pentru abitație, precum și majorarea plafonului în vederea determinării acestora de la 1,5 mil. lei la 2 mil. Scopul măsurii este asigurarea certitudinii fiscale privind aplicarea impozitului pe avere.
Extinderea listei obiectelor supuse taxei pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere.
Se propune completarea denumirii Capitolului 7 din Titlul IX cu obiective comercial-economice în vederea includerii acestora în categoria obiectelor supuse impunerii fiscale cu taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere.
Achitarea taxei pentru folosirea drumurilor în monedă națională
Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate şi neînmatriculate în Republica Moldova a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise va fi achitată în valută națională, fiind propusă revizuirea modului de calculare a taxei de către autovehiculele a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise. Astfel, în cazul în care încălcarea este depistată pe teritoriul RM, aceasta urmează a fi constatată de către Agenția Națională Transport Auto.
Astfel, Anexa nr.3 la Titlu IX va avea un alt cuprins2.
Modificări la Capitolul 7 din Titlul IX al CF
Se propune completarea denumirii Capitolului cu obiective comercial-economice în vederea includerii acestora în categoria obiectelor supuse impunerii fiscale cu taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonele de protecţie a acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere.
În acest sens, se propune modificarea Anexei nr.6 din Titlul IX al CF3.
_______________________________________________
1 Având în vedere parametrii expuși mai sus, se propun următoarele cote ale accizelor pentru anul 2023:
Denumirea mărfii |
Unitatea de măsură |
Cota accizelor |
|||
---|---|---|---|---|---|
2021 |
2022 |
2023 |
2023 |
||
Cotele actuale din Codul fiscal |
Proiect |
||||
Ţigări de foi (inclusiv cele cu capete tăiate) şi trabucuri, care conţin tutun |
1000 bucăţi/ valoarea în lei |
41% |
41%, dar nu mai puţin de 959 lei |
41%, dar nu mai puţin de 1103 lei |
41%, dar nu mai puţin de 1198,75 lei |
Tigari cu filtru |
1000 bucăţi/ valoarea în lei |
621 lei+13%, dar nu mai puţin de 834 lei |
715 lei+13%, dar nu mai puţin de 959 lei |
822 lei+13%, dar nu mai puţin de 1103 lei |
893,75 lei lei+13%, dar nu mai puţin de 1198,75 lei |
Tigari fără filtru: |
|
|
|
|
|
ovale cu lungimea de pînă la 70 mm |
1000 bucăţi/ valoarea în lei |
621 lei+13%, dar nu mai puţin de 834 lei |
715 lei+13%, dar nu mai puţin de 959 lei |
822 lei+13%, dar nu mai puţin de 1103 lei |
893,75 lei+13%, dar nu mai puţin de 1198,75 lei |
cu muștiuc, altele |
1000 bucăţi/ valoarea în lei |
621 lei+13%, dar nu mai puţin de 834 lei |
715 lei+13%, dar nu mai puţin de 959 lei |
822 lei+13%, dar nu mai puţin de 1103 lei |
893,75 lei+13%, dar nu mai puţin de 1198,75 lei |
Alte ţigări de foi, trabucuri şi ţigarete conţinând înlocuitori de tutun |
1000 bucăţi/ valoarea în lei |
41% |
41%, dar nu mai puţin de 959 lei |
41%, dar nu mai puţin de 1103 lei |
41%, dar nu mai puţin de 1198,75 lei |
Tutun pentru fumat, alte tutunuri şi înlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte şi esenţe de tutun |
kilogram |
157,80 lei |
165,70 lei |
174 lei |
174 lei |
Tutun tăiat fin destinat rulării în ţigarete |
kilogram |
1260 lei |
1323 lei |
1389 lei |
1389 lei |
Rezerve din tutun pentru dispozitive de încălzire a tutunului |
1000 bucăți |
834 lei |
959 lei |
1103 lei |
1198,75 lei |
Cartuşe şi rezerve pentru ţigarete electronice; preparate destinate utilizării în cartuşe şi rezerve pentru ţigarete electronice |
litru |
|
1957 lei |
2055 lei |
2446,25 lei |
2 „Anexa nr.3
Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate şi
neînmatriculate în Republica Moldova a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise
|
|
În prezent |
Propunerea |
Nr. |
Obiectul impunerii |
Taxa, euro |
Taxa, lei |
1 |
Eliberarea avizului preliminar şi a autorizaţiei speciale la cerere |
5 |
100 lei |
2 |
Depăşirea sarcinii masice pe axe admise: |
|
|
a) până la 2 t inclusiv |
0,15 pentru fiecare tonă depăşire x km |
3 lei pentru fiecare tonă depăşire x km |
|
b) peste 2 t |
0,30 pentru fiecare tonă depăşire x km |
6 lei pentru fiecare tonă depăşire x km |
|
3 |
Depăşirea masei totale admise a autovehiculelor cu încărcătură (fără depăşirea sarcinii masice pe axă) |
0,08 pentru fiecare tonă depăşire x km |
1,6 lei pentru fiecare tonă depăşire x km |
4 |
Depăşirea dimensiunilor admise cu respectarea condiţiilor pentru sarcina masică: |
|
|
a) lăţimea sau înălţimea până la 50 cm ori lungimea până la 100 cm |
0,2 pentru fiecare km |
4 lei pentru fiecare km |
|
b) lăţimea sau înălţimea cu 51−100 cm ori lungimea cu 100–200 cm |
0,3 pentru fiecare km |
6 lei pentru fiecare km |
|
c) lăţimea sau înălţimea cu 101−150 cm ori lungimea cu 201–350 cm |
0,5 pentru fiecare km |
10 lei pentru fiecare km |
|
d) lăţimea sau înălţimea cu 151−200 cm ori lungimea cu 351–600 cm |
0,7 pentru fiecare km |
14 lei pentru fiecare km |
|
e) lăţimea sau înălţimea cu 201−250 cm ori lungimea cu 601–900 cm |
0,9 pentru fiecare km |
18 lei pentru fiecare km |
|
f) lăţimea sau înălţimea cu 251−300 cm ori lungimea cu 901−1200 cm |
1,2 pentru fiecare km |
24 lei pentru fiecare km |
|
g) lăţimea sau înălţimea cu peste 301 cm ori lungimea cu peste 1201 cm |
1,5 pentru fiecare km |
30 lei pentru fiecare km |
|
5 |
Recântărirea autovehiculului sau măsurarea repetată a dimensiunilor după transpunerea încărcăturii |
7,0 pentru o operaţiune |
140 lei pentru o operaţiune |
3
„Anexa nr.6
Taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonelor de protecţie ale acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea publicităţii exterioare şi taxa pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonelor de protecţie ale acestuia din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere și a obiectivelor comercial-economice
|
|||
Nr. |
Obiectul impunerii |
Unitatea de măsură |
Taxa, lei |
1 |
Examinarea şi perfectarea documentelor, coordonarea deciziilor de proiecte şi eliberarea de prescripţii tehnice |
1 proiect |
90 |
2 |
Invitarea specialistului la obiect |
1 proiect |
108 |
3 |
Obiective de publicitate exterioară amplasate în zona drumului public şi/sau zonele de protecţie ale acestuia din afara perimetrului localităţilor |
1 m2 de suprafaţă publicitară |
500 |
4 |
Obiective de prestare a serviciilor rutiere în zona drumului public şi/sau zonele de protecţie ale acestuia din afara perimetrului localităţilor: |
||
a) staţii de alimentare cu combustibil |
1 contor de evidenţă a combustibilului livrat |
900 |
|
1 m2 suprafaţă teren* |
16 |
||
b) staţii de deservire tehnică |
1 post de prestare a serviciilor** |
900 |
|
1 m2 suprafaţă teren* |
16 |
||
c) puncte de vulcanizare |
1 punct |
360 |
|
1 m2 suprafaţă teren* |
16 |
||
d) unităţi de comerţ cu amănuntul, întreprinderi de alimentaţie publică, structuri de primire turistică cu funcţii de cazare şi de servire a mesei |
pînă la 100 m2 |
1800 |
|
1 m2 suprafaţă teren* |
16 |
||
100 m2 şi mai mult |
3600 |
||
1 m2 suprafaţă teren* |
16 |
||
e) tarabe (puncte comerciale) amplasate în afara localităţilor |
1 tarabă (punct) |
180 |
|
1 m2 suprafaţă teren* |
16 |
||
f) obiective comercial-economice |
pînă la 100 m2 |
1800 |
|
1 m2 suprafaţă teren* |
16 |
||
100 m2 şi mai mult |
3600 |
||
1 m2 suprafaţă teren* |
16 |
Instituții:
Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
2088 vizualizări
Data publicării:
14 Noiembrie /2022 15:48
Catalogul tematic
Impozitul pe venit | T.V.A.
Etichete:
politica fiscală | TVA | impozit pe venit
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.