31
03
2017

1497

Caracteristici ale procesului de reținere la sursă aferente plăților şi transferurilor efectuate în contextul prevederilor FATCA
Conform reglementărilor Statelor Unite ale Americii (SUA) aferente FATCA, instituțiile financiare americane şi alți agenți de reținere1 sunt obligați să rețină o taxă în mărime de 30% din plățile şi transferurile efectuate din SUA şi direcționate spre instituțiile financiare străine2 care sunt considerate neconforme prevederilor FATCA.
Instituțiile financiare străine considerate neconforme prevederilor FATCA sunt instituțiile care nu respectă cel puțin una dintre următoarele prevederi FATCA prevăzute în Codul fiscal al SUA3:
Totodată, potrivit art. 3 alin. (1) al Acordului de cooperare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Statelor Unite ale Americii pentru facilitarea implementării prevederilor Actului privind îndeplinirea obligațiilor fiscale cu privire la conturile străine (FATCA), semnat la 26 noiembrie 2014 şi ratificat prin Legea nr. 234 din 10 decembrie 2015 (în continuare – Acord FATCA), fiecare instituție financiară raportoare a Republicii Moldova care se înregistrează pe site-ul de înregistrare al autorității fiscale americane (IRS) şi se conformează termenelor unui Acord FFI7, este tratată ca fiind conformă cerințelor FATCA şi nu este supusă reținerii la sursă.
De altfel, conform prevederilor art. 3 alin. (2) lit. b) din Acordul FATCA, în cazul neconformării instituției financiare raportoare din Republica Moldova la prevederile FATCA şi neprezentării de către autoritatea competentă a Republicii Moldova8, la solicitarea IRS, a informațiilor adiționale aferente unui anumit cont în termen de 6 luni, instituția financiară raportoare a Republicii Moldova este obligată să trateze contul respectiv ca fiind cont deținut de către un client recalcitrant, inclusiv să rețină la sursă taxa de 30% începând cu data de după expirarea a 6 luni de la primirea de către autoritatea competentă a Republicii Moldova a solicitării IRS de prezentare a informațiilor adiționale şi se încheie la data la care autoritatea competentă a Republicii Moldova transmite informația solicitată către IRS.
Acordul de reținere
Potrivit prevederilor FATCA, entitățile străine care efectuează rețineri la sursă pot încheia cu IRS un Acord de reținere care să conțină prevederi detaliate aferente cerințelor de reținere la sursă, dar şi obligațiilor de raportare în acest sens. Astfel, Acordul de reținere se încheie între IRS şi:
- o instituție financiară străină9 care îşi asumă îndeplinirea obligațiilor aferente:
Documentația aferentă procesului de reținere la sursă
În vederea stabilirii reținerii la sursă aferente unei plăți sau transfer, instituția financiară străină trebuie să obțină Formularele W-8 (elaborat de către IRS şi completat de către persoane fizice şi juridice nerezidente ale SUA, dar care obțin venituri aferente surselor provenite din SUA. Completarea formularului dat atestă că persoana vizată nu este supusă regulilor obişnuite de reținere la sursă ale SUA din venituri investiționale)16 sau W-9 (elaborat de către IRS şi completat de către persoane fizice şi juridice – rezidenți ai SUA în vederea obținerii numărului unic de identificare şi certificare în calitate de plătitor de taxe al SUA)17 de la fiecare partener în parte care primeşte o plată sau un transfer supus reținerii.
Formularele respective urmează a fi obținute şi în cazul în care nu este necesară efectuarea reținerii la sursă, cum ar fi plățile şi transferurile efectuate în adresa autorităților guvernamentale, băncilor centrale ale altor state, instituțiilor şi organizațiilor internaționale.
Instituția financiară străină trebuie să mențină în original documentele colectate în procesul de reținere la sursă, precum şi o copie a acestora în format hârtie sau electronic care ar putea permite reproducerea/ multiplicarea acestora.
În cazul în care procedurile de cunoaştere a clientului, existente în cadrul instituției financiare străine, nu prevăd menținerea copiilor documentației clientului, atunci se vor menține înregistrări/ notițe cu privire la tipul documentelor examinate, data examinării acestora, numărul de identificare al documentului după caz, precum şi dacă documentul examinat conținea indici SUA18.
Totodată, documentația aferentă unui client va fi menținută şi păstrată de către instituția financiară străină atât timp cât aceasta este relevantă pentru determinarea obligațiilor şi responsabilităților fiscale şi de raportare a instituției financiare străine.
Depozitarea şi modul de returnare către IRS a reținerilor la sursă efectuate
Conform prevederilor titlului 26, secțiunea 1.6302 a Codului fiscal al SUA, orice agent de reținere este obligat să depoziteze taxele reținute. Taxele reținute urmează a fi depozitate pe măsura reținerii acestora la sursă. Cu toate acestea, legislația fiscală a SUA prevede termene – limită de depozitare a taxelor, acestea fiind reflectate în următorul tabel.
Tabelul 2
Taxele reținute şi depozitate de către agenții de reținere se returnează către IRS prin intermediul transferului electronic de fonduri, şi anume, prin intermediul Sistemului Electronic de Plată a Taxelor Federale – SEPTF (Electronic Federal Tax Payment System – EFTPS), care reprezintă un sistem electronic de depozitare şi colectare a taxelor federale reținute.
În vederea utilizării sistemului dat, agenții de reținere trebuie să depună o cerere (Formularul 977919 ) în adresa Centrului de Procesare a Aplicațiilor din cadrul IRS. Formularele respective urmează a fi depuse cu 10 săptămâni înainte de prima depozitare sau plată a taxelor reținute. În scopul obținerii formularelor prenotate, instituția financiară străină poate contacta un reprezentant IRS în acest sens cu 4 săptămâni înainte de termenul de depunere a formularelor completate.
În urma depunerii formularelor de aplicare, reprezentanții IRS verifică informația prezentată şi o introduc în baza de date, iar ulterior informează agentul de reținere respectiv despre finisarea procedurii de aplicare prin remiterea unui formular de confirmare (Formularul 9787), a instrucțiunilor de utilizare a SEPTF, precum şi a unui număr personal de identificare.
Totodată, instituția financiară străină care acționează în calitate de agent de reținere este obligată să informeze IRS cu privire la taxele reținute şi depozitate în decursul unei perioade de timp. Informarea respectivă se efectuează prin intermediul Formularului 104220 (formular privind restituirea taxelor persoanelor străine), cu completarea datelor de rigoare şi prezentarea acestuia în adresa IRS în termen de până la 15 martie a anului următor anului în care au fost efectuate reținerile la sursă.
Formularul vizat se completează şi se prezintă de către instituția financiară străină în termenul stabilit indiferent dacă în decursul unui an aceasta a efectuat rețineri la sursă sau nu. Totodată, la Formularul respectiv urmează a fi anexate şi informațiile aferente suprareținerilor şi subreținerilor la sursă efectuate în perioadă dată, cu prezentarea explicațiilor de rigoare.
De asemenea, se remarcă faptul că instituția financiară străină poate solicita, prin intermediul unei cereri, extinderea termenului de prezentare a Formularului 1042.
De altfel, instituția financiară străină, în calitate de agent de reținere, este obligată să completeze şi să prezinte în adresa IRS, în acelaşi termen de 15 martie a anului următor anului în care au fost efectuate reținerile la sursă, Formularul 1042-S21 (formular privind reținerile la sursă efectuate).
Formularul prenotat se completează şi se prezintă în adresa IRS pentru fiecare persoană fizică, juridică în parte, cu excepția cazurilor în care sunt posibile raportările agregate. Raportarea şi prezentarea agregată a Formularului 1042-S se efectuează în cazul în care este vorba despre acelaşi tip de plăți/ transferuri (dobânzi, dividende etc.) sau despre aceiaşi clienți (recalcitranți, etc.).
Aspecte ale suprareținerilor/ subreținerilor la sursă efectuate şi rambursarea acestora
În cazul depistării suprareținerii la sursă (reținerii la sursă a unei cantități de mijloace financiare mai mari decât ar fi trebuit), agentul de reținere poate aplica una dintre următoarele proceduri:
Erorile substanțiale depistate în cadrul certificării periodice reprezintă orice abatere a instituției financiare străine de la cerințele FATCA prevăzute în Acordul de reținere şi se limitează la următoarele:
- obținerea informațiilor necesare de la clienții existenți/ potențialii clienți în vederea determinării dacă aceştia sunt cetățeni americani;
- respectarea procedurilor de conformitate stabilite de către autoritățile SUA în procesul de identificare a clienților – cetățeni americani;
- raportarea anuală a informațiilor aferente unui cont al clienților – cetățeni americani;
- deducerea şi reținerea la sursă a unei taxe de 30% din plățile/ transferurile efectuate de către instituția financiară străină respectivă în adresa unui client recalcitrant4 sau unei alte instituții financiare străine care nu respectă prevederile FATCA enumerate (instituție financiară străină neparticipantă FATCA5);
- satisfacerea cerințelor autorităților SUA de raportare a informațiilor adiționale aferente conturilor clienților – cetățeni americani.
- autorităților guvernamentale ale altor state;
- organizațiilor şi instituțiilor internaționale;
- băncilor centrale ale altor state;
- categoriilor de persoane identificate de către autoritățile fiscale ale SUA drept persoane cu grad redus al riscului de evaziune fiscală.


- unei instituții financiare străine participante FATCA (ceea ce include instituțiile financiare străine raportoare conform Modelului 2 al Acordului FATCA);
- unei instituții financiare străine raportoare conform Modelului 1 al Acordului FATCA şi unei instituții financiare străine neraportoare10 conform Modelului 2 al Acordului FATCA;
- unei entități străine nefinanciare sau instituții financiare străine care este un fond de pensii;
- formularul 1434513 (formularul de obținere a statutului de instituție financiară străină ce urmează să efectueze rețineri la sursă);
- formularul SS-414 (formularul privind numărul de identificare al angajatorului);
- cererea aferentă intermedierii calificate;
- alte documente şi informații la solicitarea IRS.
- scopul acordului;
- definiții;
- responsabilitatea de reținere – sunt prevăzute situațiile în care urmează a se aplica reținerea la sursă;
- cerințe aferente documentației – conține prevederi aferente documentelor şi formularelor necesare în vederea determinării dacă urmează a fi aplicată reținerea la sursă sau nu;
- certificatul de reținere la sursă a partenerului/ trustului străin – certificat eliberat partenerului sau trustului străin ce conține WP-EIN/ WT-EIN şi orice altă informație care atestă că partenerul/ trustul dat acționează în calitate de agent de reținere. Certificatul dat este prezentat tuturor celorlalți agenți de reținere care efectuează plăți şi transferuri supuse reținerii în adresa partenerului/ trustului dat;
- returnarea taxelor şi obligațiile de raportare a informației – prevede modul de returnare a taxelor reținute din plățile şi transferurile efectuate, precum şi modul de raportare către IRS în acest sens;
- ajustări aferente suprareținerilor sau subreținerilor la sursă, rambursări – conține prevederi aferente procedurilor aplicate în cazul suprareținerilor şi subreținerilor la sursă a taxei, precum şi rambursările aferente;
- proceduri de conformitate – reprezintă procedurile ce urmează a fi efectuate de către partenerul/ trustul străin în calitate de agent de reținere în vederea conformării prevederilor FATCA;
- asocierea cu alți parteneri şi trusturi străine care nu sunt agenți de reținere, partenerii indirecți;
- expirarea, rezilierea şi anularea Acordului;
- alte prevederi;
- intrarea în vigoare a Acordului – se efectuează în modul descris în tabelul de mai jos.
Aspecte privind intrarea în vigoarea a unui Acord de reținere
Particularități şi termenele aferente depozitării taxelor
- procedura de rambursare (reimbursement procedure) – agentul de reținere achită, la solicitarea clientului, partenerului (persoana fizică sau juridică supusă reținerii), valoarea bănească suprareținută. Solicitarea respectivă urmează a fi efectuată până la data-limită de prezentare a informațiilor aferente reținerilor la sursă efectuate în perioada anului respectiv (15 martie a anului următor anului în care a fost efectuată suprareținerea).Totodată, odată cu raportarea anuală a informațiilor aferente reținerilor la sursă efectuate, agentul de reținere va raporta şi informația privind rambursările efectuate în perioada dată;
- procedura de despăgubire (set off procedure) – la solicitarea clientului, partenerului, valoarea suprareținută nu este restituită, dar este utilizată de către agentul de reținere pentru reținerile la sursă ulterioare efectuate până la data de 15 martie a anului următor anului în care a fost efectuată reținerea.
- motivul suprareținerii;
- neaplicarea procedurii de rambursare sau de despăgubire în vederea restituirii valorii suprareținute;
- restituirea valoarii mijloacelor financiare suprareținute;
- menținerea înregistrărilor cu privire la valoarea totală a reținerilor la sursă, ajustările efectuate şi rambursările aferente fiecărui client; după caz, restituirile efectuate în adresa clienților pentru care se solicită aplicarea procedurii de restituire colectivă;
- existența documentației de rigoare, conform prevederilor FATCA, în vederea argumentării suprareținerii efectuate cu referire la care se solicită restituirea colectivă;
- lipsa eliberării formularului privind restituirea taxelor persoanelor străine în adresa clientului supus suprareținerii.
- politici şi proceduri scrise – elaborate şi modificate periodic, după caz, în vederea respectării cerințelor de documentare, raportare, reținere la sursă şi altor cerințe reieşind din prevederile Acordului de reținere. Concomitent, trebuie să existe procese conform cărora angajații unei instituții financiare străine să discute cu funcționarul responsabil aspecte aferente conformității instituției financiare străine la prevederile Acordului de reținere;
- training-uri – politicile şi procedurile prenotate trebuie să fie prezentate şi explicate, de către funcționarul responsabil, pe înțelesul tuturor angajaților implicați în exercitarea obligațiilor şi responsabilităților aferente prevederilor FATCA şi a Acordului de reținere;
- softuri şi sisteme – funcționarul responsabil trebuie să se asigure că instituția financiară străină dispune de sisteme şi softuri adecvate pentru exercitarea obligațiilor ce reies din prevederile Acordului de reținere, cum ar fi documentarea şi efectuarea înregistrărilor de rigoare aferente partenerilor şi clienților instituției financiare străine;
- monitorizarea schimbărilor survenite în cadrul instituției financiare străine – funcționarul responsabil trebuie să monitorizeze orice modificări ce survin în cadrul instituției financiare străine şi care ar putea să afecteze gradul de conformitate al acesteia la cerințele FATCA şi prevederile Acordului de reținere (apariția clienților sau partenerilor cu referire la care va fi necesară aplicarea procedurilor de documentare, raportare, reținere în contextul prevederilor FATCA);
- verificarea periodică – funcționarul responsabil trebuie să numească un auditor care va efectua verificarea periodică a instituției financiare străine;
- certificarea periodică – funcționarul responsabil efectuează certificarea periodică a instituției financiare străine şi se asigură că sunt întreprinse măsuri de corectare şi îmbunătățire în cazul depistării erorilor de conformitate.
- verificarea documentației – verificarea existenței materialelor şi instrucțiunilor necesare de pregătire a personalului instituției financiare străine în vederea solicitării, colectării şi menținerii documentației relevante FATCA; revizuirea procedurilor şi intervievarea angajaților în vederea constatării dacă se solicită prezentarea documentației de rigoare de la clienții instituției financiare străine şi dacă aceasta se menține conform prevederilor Acordului de reținere etc.;
- verificarea procesului de reținere la sursă de către instituția financiară străină – presupune efectuarea diverselor teste în vederea determinării dacă se reține suma de rigoare conform prevederilor FATCA în cazul clienților recalcitranți şi instituțiilor financiare străine neparticipante FATCA; verificarea dacă sumele reținute la sursă au fost depozitate în modul corespunzător;
- verificarea procesului de restituire către IRS a taxei reținute şi raportarea informațiilor de rigoare – constă în examinarea Formularelor 1042, 1042-S şi a altor informații anexate în scopul verificării sumelor reținute, cauzelor suprareținerilor şi subreținerilor etc.
- instituția financiară străină dispune de un program de conformitate care corespunde cerințelor prevăzute de Acordul de reținere;
- instituția financiară străină a fost supusă verificărilor periodice în urma cărora instituția financiară străină menține proceduri de control intern adecvate cu privire la obligațiile de documentare, raportare şi reținere la sursă;
- nu există erori substanțiale de la prevederile FATCA şi ale Acordului de reținere, iar în cazul în care există, acestea, de rând cu măsurile de corectare şi îmbunătățire, sunt vizate în documentul de certificare periodică eliberat;
- în cazul depistării erorilor substanțiale de reținere la sursă sau raportare, instituția financiară străină a corectat eroarea respectivă prin achitarea amenzilor şi penalităților de rigoare.
Termenele aferente procedurii de certificare periodică
- nu au fost stabilite politici şi proceduri scrise de personal sau sisteme şi softuri relevante în vederea conformării cerințelor Acordului de reținere;
- stabilirea, în scopuri financiare, a unor rezerve sau provizioane de taxe pentru o potențială obligație fiscală reieşind din lipsa de conformitate la prevederile FATCA;
- au fost aplicate penalități sau sancțiuni din partea regulatorului instituției financiare străine sau altei autorități privind nerespectarea procedurilor de combatere a spălării banilor şi finanțării terorismului;
- depistarea faptului că instituția financiară străină nu şi-a îndeplinit obligațiile de reținere la sursă a taxei de 30%, de raportare a informației aferente reținerilor efectuate etc.
(Va urma)
Surse:- Codul fiscal al SUA;
- Reglementarea IRS nr. 2014-47;
- Reglementarea IRS nr. 2014-39;
- Reglementarea IRS nr. 121647-10.
-
Domeniu:
-
Autorul|Newsmaker:
-
Instituție: