Știri

Procedura de restituire a primelor de AOAM achitate în sumă fixă pentru anul 2023, elaborată

 

Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM) în comun cu Ministerul Sănătății au elaborat Regulamentul privind procedura de restituire a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală achitate în sumă fixă pentru anul 2023 (Regulament), proiectul căruia a fost discutat în cadrul ultimei ședințe a secretarilor generali de stat.

 

Regulamentul, odată cu intrarea acestuia în vigoare (la data publicării în „Monitorul Oficial”), va reglementa modalitatea de restituire a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală (AOAM) achitate în sumă fixă pentru anul curent de către persoanele fizice care, concomitent, fac parte din categoriile persoanelor neangajate, asigurate de Guvern, indicate la art. 4 alin. (4) lit. i) şi lit. j) din Legea nr. 1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală, şi din categoriile de plătitori ai primelor de AOAM în sumă fixă, indicate la pct. 1 lit. d) din anexa nr. 2 la Legea nr. 1593/2002 cu privire la mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală.

 

Proiectul prevede că în contextul Regulamentului elaborate, termenul „solicitant” reprezintă, titularul de patentă care a achitat în sumă fixă prima AOAM și concomitent, face parte din categoriile de persoane neangajate, asigurate de Guvern, indicate la art. 4 alin. (4) lit. i) şi lit. j) din Legea nr. 1585/1998.

 

Restituirea AOAM în sumă fixă, odată cu intrarea în vigoare a actului normative, se va efectua în baza cererii solicitantului. Se prevede că restituirea va fi posibilă cu condiția că, solicitantul nu va avea restanțe la plata a primei AOAM în sumă fixă și/sau a penalităților și sancțiunilor contravenționale aferente acesteia. În cazul în care conform SIA „Asigurarea obligatorie de asistență medicală" (SIA), se va constata existența restanțelor sau a penalităților și sancțiunilor contravenționale aferente primei AOAM, se va asigura în mod prioritar stingerea acestora.

 

Cererea privind restituirea primei de AOAM se va depune la agenția teritorială a CNAM în a cărei rază teritorială se află domiciliul solicitantului, conform modelului stabilit în anexa la Regulament. La cererea de solicitare de restituire se vor anexa următoarele documente: copia actului de identitate al solicitantului; actul confirmativ de plată pentru anul 2023; actul confirmativ privind statutul de pensionar sau persoană cu dezabilități severe, accentuate sau medii; copia patentei de întreprinzător; informația despre rechizitele bancare (IBAN).

 

În termen de 15 zile lucrătoare de la data recepționării cererii solicitantului, CNAM urmează să adopte decizia de accept/refuz cu privire la restituirea primei AOAM. Din motive justificate, acest termen va putea fi extins cu cel mult 10 zile lucrătoare. Prelungirea termenului împreună cu motivele prelungirii urmează a fi comunicate în scris, solicitantului cererii.

 

În cazul satisfacerii cererii solicitantului, cuantumul primei AOAM se va restitui la contul bancar indicat în cerere, iar în cazul respingerii solicitării, se va întocmi un răspuns argumentat.

 

Proiectul prevede că în cazul decesului solicitantului, restituirea primei AOAM se va efectua către moștenitorul acestuia, în baza cererii depuse până la decesul acestuia de către solicitant personal sau prin reprezentantului legal conform procedurii stabilite.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

921 vizualizări

Data publicării:

05 Iulie /2023 07:58

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

prime de asigurare | restituire | AOAM

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon