Știri
Taxa de stat. Eliminarea plafonării pentru cererile de chemare în judecată privitor la litigiile cu caracter patrimonial
Taxa de timbru, fiind nesusceptibilă de scutire, amânare sau eșalonare, va fi suma percepută la contul instanței de judecată de la persoanele fizice și juridice pentru toate cauzele civile, de contencios administrativ, precum și pentru contestațiile împotriva procesului-verbal și deciziilor agenților constatatori în procesele contravenționale. Totodată, taxa nu se va percepe de la autoritățile și instituțiile publice în acțiunile care au ca obiect venituri publice. Cuantumul acesteia va constitui 200 lei.
În cadrul ultimei ședințe plenare din anul 2022, Parlamentul a aprobat în prima lectură proiectul legii taxei de stat, elaborat în vederea ajustării cadrului normativ în domeniul taxelor de stat, la necesitatea asigurării unui echilibru bugetar de asigurare a unui serviciu public calitativ și obligația cetățeanului care folosește acest serviciu. De menționat că, la etapa actuală, relațiile juridice privind plata taxei de stat sunt reglementate de Legea nr.1216/1992, o normă care, în opinia autorilor inițiativei, trenează în fața noilor reglementări în materie.
Un articol separat din proiect va reglementa valoarea acțiunii în instanțele de judecată, care se va determina din suma pretinsă în acţiunile pentru plata unei sume; din valoarea bunurilor pretinse – în acţiunile de transmitere a unor bunuri; din suma totală a obligaţiilor de plată pe un an – în acţiunile pentru plata pensiei de întreţinere; din suma totală pretinsă, dar nu mai mult decât pe 3 ani – în acţiunile ce țin de plățile scadente; din suma totală de plată sau a livrărilor restante, dar nu mai mult decât pe un an – în acţiunile de încetare a efectuării plăţilor sau a livrărilor; din suma totală a chiriei în termenul rămas de valabilitate a contractului, dar nu mai mult decât pe 3 ani – în acţiunile de reziliere a contractului de locaţiune; în mărime de 10% din valoarea bunului – în acţiunile posesorii etc.
În condițiile aprobării proiectului în redacția propusă, legea va fi suplinită cu o nouă prevedere ce se referă la plata taxei de stat suplimentare, conform căreia, în cazul în care, la momentul depunerii cererii, determinarea valorii acţiunii este dificilă, taxa de stat se va plăti cu aproximaţie, urmând să se încaseze ulterior o taxă suplimentară, în corespundere cu partea din valoarea acţiunii stabilită de instanţă la soluţionarea cauzei în fond, pentru care nu s-a plătit taxa de stat la momentul depunerii cererii.
Proiectul prevede și modificări de ordin structural. Astfel, sunt propuse Anexa 1 (cuantumurile taxei de stat) și Anexa 2 (scutirile vizând plata taxei de stat).
Autorii propun revizuirea procentului de încasare a taxei de stat și eliminarea plafonării de 25 mii lei pentru persoanele fizice și 50 mii lei pentru persoanele juridice pentru cererile de chemare în judecată privitor la litigiile cu caracter patrimonial, cererile de contestare a unui titlu executoriu sau a unui alt document, prin care încasarea se produce în mod incontestabil.
La fel, proiectul a fost completat cu taxe de stat noi, care vin să acopere caracterul complex al unui proces. De menționat că proiectul legii taxei de stat a fost suplinit și cu unele taxe care sunt instituite pentru a contracara amânările abuzive ale ședințelor de judecată și neprezentarea participanților la proces. Astfel, aceste reglementări vor responsabiliza participanții la proces și se vor preîntâmpina amânările ședințelor de judecată la nesfârșit.
Conform estimărilor preliminare, implementarea noilor norme nu implică cheltuieli din bugetul de stat. Totodată, în opinia autorilor, încasările la BPN vor creste pentru fiecare acțiune, cerere sau act de procedură efectuat în primă instanță (circa 23 mil. lei); pentru cererile în căile de atac, pentru cererile de contestare a actelor și acțiunilor executorului judecătoresc (aproximativ 11 mil. lei); pentru eliberarea de către instanța judecătorească a copiilor (duplicatelor) de pe documente (1,2 mil. lei). Totodată, prin introducerea taxei de timbru atât în bugetele instanțelor de judecată, cât și a Curților de apel și Curtea Supremă de Justiție, vor creste încasările în total cu aproximativ 17 mil. lei.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1465 vizualizări
Data publicării:
04 Ianuarie /2023 07:59
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
prima lectura | proiect de lege | taxa de stat
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.