Știri

Vor fi simplificate unele proceduri ce vizează eliberarea patentei de întreprinzător

Înregistrarea în calitate de deținător al patentei de întreprinzător se efectuează preponderent prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Cabinetul personal al contribuabilului" gestionat de Serviciul Fiscal de Stat, dar  se permite și prin adresarea solicitanților la subdiviziunile autorității fiscale. În scopul solicitării înregistrării şi eliberării blanchetei de patentă, solicitantul accesează SIA „Cabinetul personal al contribuabilului" şi depune cererea de înregistrare însoțită de documentele necesare.

 

A fost publicată în Monitorul Oficial din 5 septembrie curent Legea nr. 277 din 10 iulie 2025 pentru modificarea unor acte normative (optimizarea proceselor de obținere a actelor permisive). Legea a fost elaborată de Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, cu suportul Proiectului Băncii Mondiale de competitivitate a întreprinderilor micro, mici şi mijlocii 2023-2027 și vizează modificarea a peste 40 de acte normative. Obiectivul este de a creşte competitivitatea mediului de afaceri prin îmbunătățirea cadrului de reglementare şi administrativ legat de acte permissive.

 

Astfel, la Legea nr. 93/1998 cu privire la patenta de întreprinzător s-a intervenit prin oferirea posibilității de a solicita eliberarea patentei electronic, prin intermediul SIA „Cabinetul personal al contribuabilului".

 

Totodată, verificarea de către Serviciul Fiscal de Stat a statutului de persoană asigurată social de stat pentru întreaga perioadă de desfășurare a activității în baza patentei de întreprinzător, precum şi a statutului de persoană asigurată în sistemul asigurării obligatorii de asistență medicală, precum şi a informației privind achitarea contribuției de asigurare socială, se efectuează prin consumul de date corespunzătoare de la autoritățile competente, fără a mai fi necesară prezentarea documentelor confirmative de către solicitant.

 

De asemenea, se precizează faptul că patenta se eliberează sau se prelungeşte pe o durată de o lună sau, la dorinţa solicitantului, pe o durată mai mare, dar nu mai mult de 12 luni.

 

În același timp, se abrogă prevederile ce vizează duplicatul patentei (art.6) și cele ce se referă la restabilirea patentei (art.11).

 

Verificarea şi confirmarea faptului achitării taxei pentru patentă, precum şi achitarea taxei se va efectua prin intermediul serviciului guvernamental de plăți electronice (MPay). Precizăm că la moment, la achitarea plăţii pentru patentă, SFS sau, după caz, primăria eliberează titularului patentei cuponul (cupoanele) decupat de la duplicatul patentei, prin care se confirmă că patenta este valabilă pînă la un termen stability şi face înscrierea respectivă pe versoul patentei.

 

Prevederile vor intra în vigoare la 5 luni de la data publicării, respectiv, în luna februarie 2026.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

162 vizualizări

Data publicării:

08 Septembrie /2025 07:40

Catalogul tematic

Servicii electronice | Patenta de întreprinzător

Etichete:

servicii electronice | patenta de întreprinzător

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon