Știri

Încetarea statutului de deșeu: agenții economici vor putea comercializa materialele reciclate

Legea nr. 209/2016 privind deșeurile (art. 6) introduce conceptul de încetare a statutului de deșeu (ÎSD) - punct de decizie care se bazează pe seturi de criterii ce trebuie îndeplinite astfel încât anumite fluxuri de deșeuri să înceteze să mai fie deșeuri în momentul în care au trecut printr-o operațiune de valorificare, inclusiv reciclare și îndeplinesc o serie de criterii specifice.

 

Pentru implementarea conceptului de ÎSD, dar și pentru promovarea reciclării deșeurilor și reducerea consumului de resurse naturale și a cantității de deșeuri direcționate spre eliminare, cabinetul de miniștri a aprobat în ședința din 5 februarie proiectul Regulamentului privind stabilirea criteriilor de încetare a statutului de deșeu pentru deșeurile de cupru, fier și oțel, aluminiu, cioburile de sticlă și compost. Regulamentul este destinat tuturor agenților economici, care activează pe teritoriul Republicii Moldova și practică activități de gestionare a deșeurilor, în mod special instalații de valorificare a deșeurilor și care intenționează să producă în rezultatul operațiunii de valorificare materii care ar respecta anumite criterii de calitate și ar înceta să mai fie deșeuri, devenind materii prime cu un preț și o valoare mai mare comparativ cu deșeurile, care pot fi comercializate și reîntoarse în circuitul economic.

 

Astfel, după cum se menționează în nota informativă, proiectul conține setul de criterii pentru ÎSD pentru 5 fluxuri de deșeuri: deșeuri de fier și oțel, deșeuri de aluminiu, deșeuri de cupru, cioburi de sticlă și compost și precum și o metodologie generală pentru definirea criteriilor de încetare a statutului de deșeu. Metodologia poate fi aplicată pentru alte fluxuri de deșeuri specifice, rezultând în final în definirea criteriilor specifice acelui flux de deșeuri, fiind concepută ca un ghid.

 

Potrivit proiectului, deșeurile care încetează să mai fie considerate deșeuri încetează să mai fie considerate deșeuri în sensul obligațiilor de raportare anuală către Agenția de Mediu, dar rămân a fi subiectul evidenței în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 99/2018 pentru aprobarea Listei deșeurilor și Anexei nr. 1, Secțiunii 1 la Hotărârea Guvernului nr. 501/2018 pentru aprobarea Instrucțiunii cu privire la ținerea evidenței și transmiterea datelor și informațiilor despre deșeuri și gestionarea acestora. Prin urmare, decizia de încetare a statutului de deșeu se va atribui individual doar solicitantului și doar fluxului de deșeuri pentru care a fost solicitată și nu poate acoperi alți deținători de deșeuri similare.

 

Criteriile de încetare a statutului de deșeu se stabilesc individual pentru fiecare tip de deșeu. În același timp, producătorul sau importatorul emite, pentru fiecare transport de deșeuri. Declarația de conformitate a încetării statutului de deșeu se eliberează de către Agenția de Mediu și reprezintă dovada că un anumit reziduu de producție încetează să mai fie deșeu.

 

La rândul său, producătorul sau importatorul transmite declarația de conformitate următorului deținător al transportului de deșeuri. Producătorul/importatorul păstrează o copie a declarației de conformitate timp de cel puțin un an de la data emiterii sale și o pune la dispoziția autorităților competente la cererea acestora.  Declarația de conformitate poate să fie și în format electronic

 

Precizăm, conform Legii nr. 209/2016, anumite categorii de deşeuri încetează să mai fie considerate deşeuri în momentul în care au trecut printr-o operaţiune de valorificare prevăzută şi îndeplinesc următoarele condiții: 

a) substanţa sau obiectul rezultat se utilizează în mod curent pentru îndeplinirea unor scopuri specifice;

b) există o piaţă sau cerere pentru substanţa sau obiectul în cauză;

c) substanţa sau obiectul îndeplineşte cerinţele tehnice pentru îndeplinirea scopurilor specifice şi respectă normele aplicabile produselor; şi

d) utilizarea substanţei sau a obiectului nu va produce efecte nocive asupra mediului sau a sănătăţii populației.

 

Potrivit notei proiectului, costurile anticipate ale intervenției statului pentru asigurarea implementării prevederilor ce vizează ÎSD ar putea include: cheltuieli de administrare a solicitărilor de acordare a statutului de ÎSD și cheltuieli de punere în aplicare. Totodată, agenții economici care vor solicita acordarea statutului de ÎDS pentru deșeurile care fac obiectul Regulamentului vor demonstra conformarea cu criteriile înaintate. Pentru aceasta ar putea fi necesară modificarea procesului tehnologic al instalației sau alte activități care ar asigura conformarea cu criteriile enunțate. Pe de altă parte, obținerea confirmării încetării statutului de deșeu pentru deșeurile valorificate va oferi agentului economic posibilitatea de a le comercializa cu un preț sporit, comparabil cu materiile prime similare.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

376 vizualizări

Data publicării:

06 Februarie /2025 08:00

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

mediu | agenti economici | deseuri

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon