BGPF

29.1.3.8.1 Este oare necesară eliberarea documentului primar cu regim special pentru prestarea serviciilor de asigurare, dacă există certificatul de asigurare respectiv?

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. b) din Legea contabilităţii și raportării financiare nr. 287 din 15 decembrie 2017, documentele primare cu regim special se întocmesc conform formularelor tipizate și se utilizează în cazul prestării serviciilor, cu excepţia serviciilor financiare prestate de către bănci, societăţile de plată, societăţile emitente de monedă electronică, organizaţiile de creditare nebancară, asociaţiile de economii şi împrumut.    
     
Conform prevederilor pct. 3 din anexa nr. 1 la Hotarîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 294 din 17 martie 1998, la compartimentul „Formulare de documente primare cu regim special ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare” este inclus următorul document: Certificat de asigurare „Carte Verde”.         
 
Totodată, conform prevederilor pct. 3 din Instrucțiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală”, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 118 din 28 august 2017, factura fiscală este un formular tipizat de document primar cu regim special pe suport de hîrtie sau în formă electronică, care se utilizează în cazurile:    
     
1) Livrării mărfurilor, activelor, inclusiv în cazurile în care au fost emise avize de însoţire a mărfurilor:

a) impozabile cu TVA conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal;

b) neimpozabile cu TVA.

2) Prestării serviciilor şi executării lucrărilor, cu excepţia serviciilor financiare prestate de către instituţiile financiare, organizaţiile de microfinanţare, asociaţiile de economii şi împrumut:

a) impozabile cu TVA;

b) neimpozabile cu TVA.

3) Transportării activelor în cadrul entităţii dezintegrate din punct de vedere teritorial şi în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate.
 
4) Transmiterii activelor în leasing, arendă, locaţiune sau uzufruct.
 
5) Refacturarea cheltuielilor compensate, în conformitate cu prevederile art.1171 alin.(10) din Codul fiscal.
 
Astfel, luînd în considerație că certificatul de asigurare se eliberează la prestarea serviciilor de asigurare, iar aceste servicii nu se regăsesc în excepțiile enumerate la art.12 alin.(1) lit.b) din Legea nr. 287/2017, entitatea va elibera factura fiscală.
 
În cazul când certificatul de asigurare este de tipul ”Carte verde”, eliberarea facturii fiscale nu va fi necesară, deoarece acest tip de document este deja unul cu regim special care corespunde prevederilor din Legea nr. 287/2017.
 
[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 01.01.2024, Hotărîrii Guvernului nr.543 din 12.06.2018, în vigoare 15.09.2018 și Ordinului MF nr.72 din 26.04.2019, în vigoare 17.05.2019]

Ordinul SFS nr. 485 din 07-10-2024

Data publicării:

28 Octombrie /2024 08:00

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon