Știri

Agentul de muncă temporară va soluționa unele probleme ale pieței muncii?

La momentul actual, în Republica Moldova nu este reglementată activitatea agenților de muncă temporară – instrument ce va permite suplinirea necesităților de personal ale agenților economici în perioade de vârf sau înlocuirea temporară a unor salariați (în perioada concediului de maternitate, îngrijire a copilului, medical, odihnă, studii, etc.). În același timp, nu se regăsesc norme cu privire la asigurarea securității și sănătății salariaților care desfășoară activități prin intermediul agenților de muncă temporară. În acest sens, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a elaborat un proiect de lege pentru modificarea unor acte normative (Codul muncii, Legea securității și sănătății în muncă, Codul contravențional), examinat în cadrul ședinței secretarilor generali.

 

Astfel, proiectul prevede completarea Codului muncii cu un capitol nou – XVI1 ce va reglementa munca prin agent de muncă temporară. Conform proiectului, munca prin agent de muncă temporară este acea munca prestată de un salariat temporar care a încheiat un contract individual de muncă sau se află într-un raport de muncă cu un agent de muncă temporară şi care este pus la dispoziţia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea şi conducerea acestuia. La rândul său, agent de muncă temporară reprezintă o persoană juridică sau fizică care desfășoară activitate de întreprinzător care a notificat Inspectoratul de Stat al Muncii, despre inițierea activității sale și care încheie cu salariații temporari contracte individuale de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată sau are raporturi de muncă, pentru a-i pune la dispoziția unor utilizatori, pentru a lucra cu titlu temporar sub supravegherea și conducerea acestora.

 

Agentul de muncă temporară va pune la dispoziţia utilizatorului un salariat temporar, angajat prin contract individual de muncă, pentru executarea unei sarcini cu caracter temporar, sub conducerea şi controlul utilizatorului, în baza unui contract de punere la dispoziţie încheiat în formă scrisă. Atunci când un salariat temporar este pus la dispoziţia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea şi conducerea acestuia, raportul de muncă dintre salariatul temporar şi agentul de muncă temporară nu încetează, iar între salariatul temporar şi utilizator raport de muncă nu apare.

 

Este important de menționat faptul că agentul de muncă temporară este cel care reține și virează contribuțiile de asigurări sociale, prima de asigurare medicală și impozitele datorate de salariatul temporar către bugetul public național și plătește pentru acesta toate contribuțiile datorate în condițiile legii.  Agentul de muncă temporară nu are dreptul să perceapă de la salariatul temporar niciun fel de plată, comision sau taxă pentru recrutare, angajare sau pentru desfășurarea unei misiuni la utilizator. Totodată, pe durata misiunii de muncă temporară, salariații temporari beneficiază de aceleași condiții de bază de muncă și de angajare care s-ar aplica dacă ar fi fost angajați direct de utilizator pentru același loc de muncă. Aceste condiții includ, în special, durata timpului de muncă, munca suplimentară, repausul zilnic și săptămânal, munca de noapte, concediile, sărbătorile legale și salariul.

 

Utilizatorul poate recurge la salariați temporari puși la dispoziție de un agent de muncă temporară, pentru executarea unei sarcini determinate și cu caracter temporar, în cadrul unei misiuni de muncă temporară.  Misiunea de muncă temporară se stabileşte pe un termen ce nu poate fi mai mare de 12 luni și poate fi prelungită prin perioade succesive, cu condiția ca durata totală, inclusiv prelungirile, să nu depășească 24 de luni.

 

Proiectul impune și o serie de restricții de utilizare a muncii prin agent de muncă temporară.  Astfel, se interzice utilizarea muncii prin agent de muncă temporară:  în scopul înlocuirii unui salariat al utilizatorului care participă la grevă;  în scopul înlocuirii unui salariat al utilizatorului care și-a suspendat contractul individual de muncă, fie din cauza neachitării integrale a drepturilor salariale timp de cel puțin două luni consecutive, fie din cauza condițiilor de muncă nesatisfăcătoare privind securitatea și sănătatea în muncă;  pe durata șomajului tehnic instituit de utilizator, dacă salariații temporari ar urma să exercite activități similare celor prestate de salariații proprii aflați în șomaj tehnic, precum și  în scopul înlocuirii funcțiilor prevăzute în statul de personal al utilizatorului, a căror ocupare este necesară pentru eliberarea unui act permisiv ori pentru dobândirea calității de membru într-o organizație profesională sau autoritate de reglementare.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Muncii și Protecției Sociale

239 vizualizări

Data publicării:

11 Iunie /2025 07:31

Catalogul tematic

Codul muncii | Noutăți

Etichete:

consultari publice | Codul muncii

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon