Știri

Consultări publice: Conceptul SI „Activitate independentă”

Sistemul informațional „Activitate independentă” (SI AI) va fi un sistem informațional destinat funcționarilor fiscali pentru ținerea evidenței, monitorizarea și calcularea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit pentru persoanele fizice care desfășoară activitate independentă - subiecți nominalizați în cap. 102 din Codul fiscal.

 

Ministerul Finanțelor a înaintat pentru consultări publice proiectul hotărârii Guvernului cu privire la  instituirea SI „Activitate independentă” care prevede aprobarea Conceptul SI AI și a Regulamentului resursei informaționale. Raționamentul elaborării actelor normative nominalizate constă în asigurarea bunei administrări fiscale prin generarea, modificarea, vizualizarea avizului de plată pentru impozitul pe venit pentru persoanele fizice ce desfășoară activitate independentă, subiecți nominalizați în cap. 102 din CF.

 

În temeiul prevederilor proiectului, Serviciul Fiscal de Stat urmează a fi desemnat în calitate de posesor al SI AI; Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe va primi calitatea de deținător al sistemului ; iar administratorul tehnic va fi desemnată Serviciul Tehnologia Informației şi Securitate Cibernetică.

 

Conform proiectului conceptului SI AI, obiectivele de bază specifice stabilite pentru sistem sunt evidența calculării obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit pentru persoanele fizice ce desfășoară activitate independentă; instituirea unui mecanism destinat generării avizelor de plată aferent impozitului pe venit; eficientizarea procesului de administrare fiscală.

 

Printre sarcinile de bază ce urmează a fi realizate în procesul exploatării SI AI sunt numite generarea, modificarea și vizualizarea avizelor de plată aferent impozitului pe venit; ținerea evidenței informației aferent calculării obligațiilor fiscale; generarea statisticilor și rapoartelor; sporirea gradului de conformare; asigurarea securității și protecției informațiilor la toate etapele de colectare, stocare și utilizare a resurselor informaționale de stat.

 

În condițiile aprobării proiectului în redacția înaintată spre consultări publice, documentele SI AI vor reprezenta totalitatea documentelor procedurale necesare ținerii evidenței, monitorizării și calculării obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit pentru persoanele fizice ce desfășoară activitate independentă, inclusiv prin generarea şi modificarea avizelor de plată.

 

Astfel, în cadrul SI AI vor fi utilizate următoarele categorii de documente:

 

1) documente de intrare, care sunt relevante pentru generarea şi modificarea avizelor de plată, care pot fi în format electronic sau pe suport de hârtie și care reprezintă raport de închidere zilnică (Raport Z), bon fiscal;

2) documente de ieșire, care se consideră documentul final care poate fi utilizat și care reprezintă avizul de plată;

3) documente tehnologice, care reprezintă structura registrului activității independente.

 

Propunerile cu privire la îmbunătățirea proiectului vor fi acceptate până la 14 octombrie curent.

 

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

59 vizualizări

Data publicării:

01 Octombrie /2024 11:35

Catalogul tematic

Activitate independentă | Impozitul pe venit | Persoana fizică

Etichete:

avize de plata | activitate independenta | sistem informaţional

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon